Luftkajak - premiärtur - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Luftkajak - premiärtur

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    TiSo intressant! Jag instämmer till fullo i din åsikt om sätet. Jag kör ju också en uppblåsbar kudde inne i sittdynan. Du ser ut att ha din ganska mycket uppblåst...? Jag märkte att om man bara blåser upp den inre kudden så att det knappt är
    märkbar luftmängd i den så funkar det ganska bra att sitta. Dock blir man ganska ”låst” i sitsen, så att ta sig ur och hämta något fram i kajaken blir rätt bångstyrigt. Detsamma med att hämta något från bakre delen av kajaken, det är riktigt jobbigt och ledde till att jag fick rejält ont i mina axlar i någon vecka nu i somras. Skall definitivt kolla in det nya sätet du pratade om.

    För min del har jag ju haft denna kajak nu sedan i maj. Dock blev det inte att jag använde den så mycket som jag tänkte denna säsong, dels för att jag hängde hela sommaren vid min fantastiska favoritsjö i Småland där vi har båt, dels för att Corona gjorde att mitt arbetsschema ändrades och blev mycket intensivare och färre lediga dagar. Sålt en lägenhet har jag gjort också. Mitt intryck av kajaken, de få gånger jag lyckats använda den, är att den funkar rätt bra att fiska i, men att det är rätt meckigt att blåsa upp och göra den i ordning. Det tar en bra stund. Fenan i botten är lite knepig att fästa fast bl.a, man skall montera sätet, packa in grejer, fästa säkerhetshållare till spöna, skruva fast spöhållare, fästa ekolod (jag kör med Deeper chirp) m.m. Och på samma vis tar det rätt länge att packa ihop när man är klar. Det är väl det stora minuset tycker jag. Sedan kan det vara lite meckigt när man får fisk. Hur man gör om 10-kg gäddan hoppar på vet jag inte... Att mäta och väga kan bli lite tajt.

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av Grobian Visa inlägg
      TiSo intressant! Jag instämmer till fullo i din åsikt om sätet. Jag kör ju också en uppblåsbar kudde inne i sittdynan. Du ser ut att ha din ganska mycket uppblåst...? Jag märkte att om man bara blåser upp den inre kudden så att det knappt är
      märkbar luftmängd i den så funkar det ganska bra att sitta. Dock blir man ganska ”låst” i sitsen, så att ta sig ur och hämta något fram i kajaken blir rätt bångstyrigt. Detsamma med att hämta något från bakre delen av kajaken, det är riktigt jobbigt och ledde till att jag fick rejält ont i mina axlar i någon vecka nu i somras. Skall definitivt kolla in det nya sätet du pratade om.

      För min del har jag ju haft denna kajak nu sedan i maj. Dock blev det inte att jag använde den så mycket som jag tänkte denna säsong, dels för att jag hängde hela sommaren vid min fantastiska favoritsjö i Småland där vi har båt, dels för att Corona gjorde att mitt arbetsschema ändrades och blev mycket intensivare och färre lediga dagar. Sålt en lägenhet har jag gjort också. Mitt intryck av kajaken, de få gånger jag lyckats använda den, är att den funkar rätt bra att fiska i, men att det är rätt meckigt att blåsa upp och göra den i ordning. Det tar en bra stund. Fenan i botten är lite knepig att fästa fast bl.a, man skall montera sätet, packa in grejer, fästa säkerhetshållare till spöna, skruva fast spöhållare, fästa ekolod (jag kör med Deeper chirp) m.m. Och på samma vis tar det rätt länge att packa ihop när man är klar. Det är väl det stora minuset tycker jag. Sedan kan det vara lite meckigt när man får fisk. Hur man gör om 10-kg gäddan hoppar på vet jag inte... Att mäta och väga kan bli lite tajt.
      Jag har några gånger sett på när folk har sjösatt och riggat upp fiskekajaker i plast och skillnaden i tid mellan dem och den tid det tar för mig är minimal. Att sätta fast spöhållare, ekolod etc tar ju samma tid på en plastkajak. Och när man tar upp kajaken så skulle jag säga att det går det snabbare med luftkajaken eftersom man inte behöver baxa upp den på biltaket och spänna fast den. Att pressa ut luften ur luftkajaken tar ju bara ett par minuter, jag pressar bara ut så mycket luft att det går att vika ihop kajaken så pass att jag kan lägga in den i bagageutrymmet.

      Jag använder en elektrisk pump via bilens ciggtändaruttag och medans kajaken blåses upp så bär jag ner alla pryttlar till strandkanten. Jag har ett minimum av prylar och nästan allt utom spöna får plats i en stor IKEA-kasse. Sen har jag också haft 3 år på mig att effektivisera sjösättningen :-)

      Jag har tänkt någon gång för skojs skull att ta tid och kanske filma en sjösättning, min gissning är att det tar runt 20 min totalt.

      Kommentera


      • #13
        TiSo när jag jämför min kajak så jämför jag med hur det skulle vara med båt, vilket ju är lite dumt och inte helt jämförbart. Plastkajak har ju aldrig varit ett alternativ för min del pga utrymme/förvaring. Sen är det väl så att ju fler gånger man packar upp och packar ner desto snabbare går det. Jag tror inte jag lyckades packa upp och komma iväg inom en timme då jag använde min i somras. Sen är jag också rätt otålig då jag väl är på plats och förbannar allt som tar lite extra tid, jag vill bara komma iväg och fiska och slarvar och stressar för att komma iväg vilket leder till att jag glömmer saker i bilen osv De gånger jag har båt är det ju bara att hoppa i båten, rigga spöna och dra iväg, så det blir automatiskt att jag jämför med det

        Har du råkat ut för någon ”nära-ögat”-händelse? Typ vält med kajaken, eller varit nära att välta?

        Brukar du ha de här bottenpluggarna öppna under färd? Är tanken att de skall vara öppna eller stängda då man är på vattnet...? Jag har inte vågat ha dem öppna. Vilket resulterat i rätt så mycket vatten ombord, som kommer in genom vågstänk och via paddeln. Tycker inte denna lilla spärr på paddeln hjälper så värst mycket, det rinner ändå in rätt mycket vatten från paddeln

        Köper du det nya sätet via e-båtar eller någon annanstans?

        Jag ser fram emot en video när du packar upp, och gärna ihop också, för lite tips på vägen!

        Kommentera


        • #14
          Grobian 1 timme för att komma iväg???!! Oj, då finns det förbättringspotential :-)

          Jag har en stor plastback med lock där alla prylar utom spö, håv och draglåda får plats. Är det nära till vattnet bär jag ner hela lådan, annars flyttar jag över det jag vill använda för dagen till en IKEA-kasse och bär ner.

          Jag har aldrig varit i närheten av att välta och numera är mobiltelefonen (som jag har i ett vattentätt skal), det enda som jag säkrar i kajaken. Men jag står heller aldrig upp och behöver jag komma åt något längst fram i fören så ställer jag mig på knä. De enda gånger jag känt mig osäker är i vatten där det förekommer uthyrning av vattenskotrar. De framförs tyvärr ofta av folk som inte kan stava till sjövett.

          När det gäller bottenpluggarna så ska de vara stängda. Tanken är att de ska vara öppna när man paddlar i forsar och det stänker in mycket vatten som då ska dräneras ut. Det är möjligt att det funkar om det kommer in hinkvis med vatten, jag vet inte. Kör man med öppna pluggar så kommer det ju direkt in så mycket vatten att det täcker hela durken, det är helt värdelöst.

          Paddelstänk handlar till viss del om paddelteknik. Jag använder inte originalpaddeln, den är för kort för mig. Paddeln jag använder har en liten "tagg" bak på bladet som leder bort en del av vattnet. På Youtube har jag sett att en del har satt en bit silvertejp bak på paddelbladet, tejpen ska sticka ut ett par centimeter. Det motsvarar taggen på min paddel antar jag.

          Men visst dropp får man nog ändå räkna med, särskilt när det blåser, men jag brukar inte få in mer vatten än att jag kan hålla efter med en tvättsvamp som jag alltid har med.

          Sätet har jag beställt via e-båtar.

          Sjösättningsvideo kommer så fort jag kan komma ut på fiske igen - just nu ser det ut att kunna dröja ett tag om man tittar ut genom fönstret...

          Kommentera


          • #15
            TiSo hehe, ja det har varit väldigt segt att komma iväg ibland. Men det är säkert för att jag är grön på detta. Det har ju hänt ett par gånger att jag riggat upp allting och i princip varit klar att bege mig av då jag kommit på att jag glömt montera fenan på botten. Så då har jag fått plocka ur diverse grejer, vända den på sidan, och därefter försöka hitta hålet med skruven vilket inte är lätt då den ligger på sidan...eller ännu värre, sjösatt båten och satt mig tillrätta och paddlat iväg då jag kommit på att fenan saknas. Nästa säsong skall jag försöka komma ihåg att så fort den är uppblåst vända den upp och ner och skruva in fenan då. Går nog lite snabbare då...

            Jag kikade lite på Aquaglides hemsida på årets modell av blackfoot. Ser att den har några små förbättringar som jag själv skulle vilja ha på min egen. Tex ”upphägningslisten” på sidorna, de har flyttat fram de mellersta scottyfästena, fler scottyfästen fram och bak, samt då också det nya sätet. Att kunna förvara saker under sätet låter lockande. Men går det att förankra och fästa det nya sätet även på tidigare årsmodeller? Det finns ju inga fästpunkter i durken på våra årsmodeller så som på den nya, men det kanske inte är så viktigt? Du får gärna ge en recension av det nya sätet sen, om du nu redan hade beställt det, och vara lite försökskanin

            En annan sak du som har bra koll på detta; i videon som finns som bild nr 4 på denna länk https://www.aquaglide.com/product/blackfoot-angler-130/ 2.00 minuter in i denna ser man en mobilhållare som skruvas i scottyfäste, var kan man få tag på en sån tror du? Aldrig sett denna innan, tror den skulle funka rätt bra för mig som kör Deeper-ekolod kopplat till mobilen

            Kommentera


            • #16
              Grobian Om man behöver fästa sitsen nere vid durken, vilket jag inte är säker på behövs, så har jag en idé om hur det kan göras på våra kajaker. Annars tror jag det funkar att fästa sitsen på samma öglor där man fäster nuvarande sits. Jag återkommer när jag får sitsen och provat.

              Tyvärr verkar Scotty inte ha någon mobilhållare, jag har själv velat ha en. Mobilhållaren i videon misstänker jag är en RAM Mounts X-grip monterad på ett Scotty kulsystemfäste. Det är bara en gissning, jag vet inte om X-gripens kula är kompatibel med Scottys kulfäste.

              Kommentera


              • #17
                Svarar på min egen fundering ang. RAM X-grip på Scottys kulfäste: Jodå, funkar perfekt, i alla fall med B-kula, vilket ju innebär att utbudet på roliga lösningar ökar :-)

                Click image for larger version  Name:	0_20210112_154940.jpg Views:	0 Size:	346,7 KB ID:	2569007

                Kommentera


                • #18
                  TiSo Kul att du vågar testa Har du någon fysisk butik du går till där utbudet är hyfsat? Så man får jämföra i och känna på riktigt alltså. Jag har kikat på scotty vs ram-grejer, och det är en djungel jag inte begriper mycket av. Sportfiskeprylar tex har ju en del RAM produkter, och en del scotty, men hur fan skall man veta vilka som funkar på de fästen vi har? En stor del av utbudet är en massa pinnar och kulor jag inte riktigt förstår hur man skall ha nytta av. Railmounts förstår jag att är tänkt att montera på räcken på båtar/kajaker, knappast aktuellt på vår typ av kajak.

                  Så om jag nu skulle vilja ha den där Ram xgrip fäst såsom i videon på aquaglides hemsida, dvs i det mittersta fästet på durken, vad behöver jag för grejer då? Så som du har med långa spröt av pinnar tror jag inte jag vill ha då jag tänker att de bara kommer vara ivägen?

                  Kan man vrida på mobilen så den hålls fast i liggande läge i X-gripen?


                  Kommentera


                  • #19
                    Med xgripen kan du ställa vinklar o vrida hur du vill. Lossa lite på vredet. Ställ mobilen i det läge du vill ha den. Spänn vredet igen o så e det klart.

                    Kommentera


                    • #20
                      Grobian Jag har ingen aning om var man kan känna och klämma på Scotty och RAM-prylar, kanske någon annan vet? Jag har googlat mig fram och kollat på youtube.

                      För att få X-gripen som på videon behöver du ett Scotty 241 monteringsfäste och på det sätter du ett Scotty 152 kulsystem. Säljs i paket på bl a svenska Amazon (där det heter något så sexigt som "Scotty unisex, bollsystem, växelhuvudadapter, stolpe och sida/däckmontering" :-))

                      Click image for larger version  Name:	31lBKnP86qL._AC_SY400_.jpg Views:	0 Size:	11,9 KB ID:	2569034

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                      26 svar
                      13 514 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Klant84
                      av Klant84
                       
                      Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                      20 svar
                      1 957 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Amiala
                      av Amiala
                       
                      Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                      2 svar
                      279 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Old Firehand  
                      Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                      34 svar
                      4 186 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                      2 svar
                      340 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Eino
                      av Eino
                       
                      Arbetar...
                      X