Luftkajak - premiärtur - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Luftkajak - premiärtur

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    TiSo haha, Amazon med deras produktbeskrivningar. Rätt bra pris på den där dock tyckte jag, så skall nog klicka hem en sån.

    Jag såg på din blogg att du blåser upp sidorna på kajaken och hänger upp kajaken då du kommer hem, hur kommer det sig att du blåser upp den? Mår den bättre av det kanske? Själv har jag min nerpackad i väskan, inte ens avspolad/avtorkad sedan senaste turen. Troligen full med barr, löv och annat skräp. Jag hoppas den inte mår dåligt av det. Blir dock svårt för mig att spola av den här i lägenheten. Vågar inte ha den uppblåst här hemma heller då vi har hundar som i ett obevakat ögonblick kan få för sig att den är rolig att leka med

    Kommentera


    • #22
      Grobian Att jag förvarar kajaken uppblåst är nog främst för att jag har det utrymmet och att det känns bättre att den får torka mellan turerna. Om det sedan har någon praktisk betydelse för hållbarheten vet jag inte...

      Kommentera


      • #23
        TiSo har du fått det nya sätet än...?

        Kommentera


        • #24
          Ursprungligen postat av Grobian Visa inlägg
          TiSo har du fått det nya sätet än...?
          Nix, jag väntar ivrigt:-)

          Kommentera


          • #25
            Ursprungligen postat av TiSo Visa inlägg

            Nix, jag väntar ivrigt:-)
            Ok, jag är tacksam om du skriver ett litet omdöme om det sen när det väl kommit

            Kommentera


            • #26
              Ursprungligen postat av Grobian Visa inlägg

              Ok, jag är tacksam om du skriver ett litet omdöme om det sen när det väl kommit
              Absolut!

              Kommentera


              • #27
                Efter lång väntan så kom äntligen stolen för ett par dagar sedan och jag gick direkt ut i garaget för att testa och fundera hur jag skulle fästa stolen. Men det visade sig att stolen inte alls behöver fästas, det är bara att pumpa upp kajaken och trycka ner stolen där man vill ha den, så sitter den som i ett skruvstäd.

                Idag provade jag stolen för första gången under praktiskt fiske och den fungerade över förväntan. Det var en otrolig skillnad jämfört med den gamla sitsen (som egentligen var mer av en sittkudde än en sits...).

                Click image for larger version

Name:	Snip-it_1628086358362.jpg
Views:	304
Size:	211,5 KB
ID:	2583612

                Kommentera


                • #28
                  TiSo Kul! Hur var det med stabiliteten? Blir det inte jobbigt att paddla om du har sätet så långt bak som du har på bilden?

                  Kommentera


                  • #29
                    Ursprungligen postat av Grobian Visa inlägg
                    TiSo Kul! Hur var det med stabiliteten? Blir det inte jobbigt att paddla om du har sätet så långt bak som du har på bilden?
                    Stolen har en "förhöjningsdel" man sätter på om man vill komma högre upp och jag kände ingen märkbar skillnad i stabiliteten jämfört med det lägre läget eller jämfört med den tidigare sittkudden (som du förmodligen känt så är ju kajaken fantastiskt stabil och hart när omöjlig att välta så länge man sitter ner).

                    Den högre positionen på stolen gör att jag får en mycket bättre sittställning som både underlättar fisket och ger mig ökad möjliget att skifta ställningen på mina ben. Detta tillsammans med stolens stabilitet och det ordentliga ryggstödet gjorde underverk för min rygg. (Dessutom får man också extra stuvutrymme under stolen med förhöjningsdelen).

                    När det gäller sätets placering så har jag tidigare provat en mängd olika placeringar och i o m att jag har långa ben och behöver kunna sträcka ut dem ordentligt med jämna mellanrum för att inte stelna till, så är placeringen lite längre bak optimal för min del. För att få till en bra viktfördelning så har jag också de tyngsta grejjerna allra längst fram i fören bl a ekolodsbatteriet och ett 4-kilos ankare.

                    Kommentera


                    • #30
                      TiSo är du fortfarande nöjd med sätet? Jag var sugen, men jag har funderat lite om jag verkligen behöver ett sånt. Först och främst så har jag märkt att jag inte är särskilt missnöjd med orginalsätet längre, gäller bara att ha det främre fästet rejält spänt så sitter man faktiskt rätt bra. Dock blir man rätt orörlig, svårt att böja sig framåt osv kanske pga den uppblåsbara kudden jag sitter på. Och det är just pga rörligheten jag funderar om jag ändå behöver ett nytt säte. Det är nämligen ett jävla meck att kroka loss en sprattlande gädda i denna kajak (jag har svårt för det även från båt). Jag vågar inte längre använda beten med fler än en krok ifall en minigädda hoppar på (vilket de alltid gör), så det blir mest att kasta spinnare, spinnerbaits och jigg. Att jigga är jag inte jätteförtjust i dock. Skulle gärna vilja gäddfiska med större beten, men vad gör man om en större gädda krokar på? Kroka loss fler krokar, väga, mäta osv kommer bli tufft med förutsättningarna som finns i denna kajak.

                      Sedan använder jag inte kajaken så mycket som tänkt så tveksamt om jag skall investera mer i den. Fortfarande tar det en JÄVLA tid för mig att blåsa upp, rigga spön, rigga upp ekolod osv Kommer inte ifrån det hur jag än gör. Råkade ha sönder min elektriska pump, så får blåsa manuellt numera. Sen, jag är inte så mobil som jag trodde man skulle vara. Jag blir ju begränsad till sjöar där parkering finns i direkt anslutning till sjön då det blir minst fem-sex vändor fram och tillbaka till bilen. Man bär liksom inte kajak + alla grejer man skall ha med i en vända. Av det jag ser på dina bilder har jag inte mer grejer än dig, så hur fan gör du för att vara kvick och snabbt i sjön?!

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                      26 svar
                      13 362 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Klant84
                      av Klant84
                       
                      Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                      15 svar
                      1 351 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Nila
                      av Nila
                       
                      Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                      2 svar
                      260 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Old Firehand  
                      Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                      34 svar
                      4 111 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                      2 svar
                      324 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Eino
                      av Eino
                       
                      Arbetar...
                      X