Spiken i kistan för USA båtar? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spiken i kistan för USA båtar?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Spiken i kistan för USA båtar?

    Älskar båtar o byter alldeles för ofta.



    Nu ska det bli/är? 25% tull på båtar från USA, från tidigare 2%
    Det är också ett dollarpris på ruggiga 9 kr.
    Med moms o annat skoj innebär det att en medelbåt på 35 tusen dollars blir nästan 100 tusen kronor dyrare än tidigare tullsatsen.

    Har själv ägt ett gäng amerikanska båtar, mycket för att jag bott där, men även tagit hem som flyttgods.

    Amerikanska båtar har för mig alltid varit ett budgetalternativ, dels för att de är betydligt enklare/billigare och har lägre kvalitet än våra nordiska tillverkare, men det har ibland vägts upp av en cool design på vissa.

    Äger ingen USA båt för tillfället, men personligen skulle jag inte lägga mer pengar på en amerikansk båt när man kan få en nordisk billigare.

    Hur tänker ni?

  • #2
    Låter som ett sunt resonemang.

    Kommentera


    • #3
      Kolla in mojoboats inlägg på Facebook om detta

      Kommentera


      • #4
        Vad står det där då??
        Har inte fb

        Kommentera


        • #5
          Du har nog rätt i att det kan bli uppförsbacke om man inte valutasäkrat leveranserna (om det går...) Däremot vet jag inte om man kan säga att USA-båtar är billigare och enklare byggen generellt.

          OK för 20-30 år sedan var väl t ex Bayliner enklare och billigare än Europeisk dito. Men kollar man på många sportfiskebåtar i dag, Alumacraft, Crestliner, Ranger mm så är de inga skräpbyggen till reapris.

          De sportfiskebåtar jag avser finns ju knappt än från Skandinaviska tillverkare och flertalet av deras båtar är ju långt enklare, man tar en standardmodell med 2-3 (!) förvaringsluckor, fixar ett kastdäck och du har en skandinavisk "sportfiskebåt" i förekommande fall utan varken fäste för elmotor, spöhållare, utrymme för extra batterier, spöförvaring,, livewell eller annan förvaring...

          Vill man ha en riktigt fiskeanpassad båt i dessa momstider så kanske man bör titta åt öster, Finval synes bygga fina sportfiskebåtar som inte är billiga i vare sig pris eller utförande (så vitt en lekman som jag kan bedöma) men kanske prisvärda...
          Senast ändrad av anteman; 2018-07-11, 19:57.

          Kommentera


          • #6
            Valutasäkra är ju bra och smidigt att göra mot ett högt dollarpris, men går knappast att göra på tull och moms tyvärr.

            Håller med dig om att det var större skillnad förr i tiden, framförallt på skrov på plastbåtar.
            I dagens båtar håller skrov samma kvalitet oavsett.
            Dock tycker jag fortfarande att inredning i amerikanska båtar är betydligt billigare, allt från stolar, lådor, reglage, knappar mm är billigt skit många gånger.
            Men det uppvägs som sagt av en ball design och precis som du säger så har de varit i framkant av vad vi fiskare behöver.
            Men dagens prislapp är det inte värt i mina ögon, ska snegla lite extra på Finval som du säger.

            Kommentera


            • #7
              Ja tull och moms är svår att ducka. Vii tycker nog lite olika, jag faller inte för design men funktion, förvaring, ytor i samband med fiske. Att jämföra inredningen mellan aktuella USA båtar och Skandinaviska är svårt tycker jag, de är ju helt olika väsen. I det senare fallen ofta en snygg men enkel innerliner i glasfiber, några få luckor och en massa sittplatser med dynor utan stol... Familjebåtar men sällan fiskeanpassat.

              Kolla vissa amerikanska glasfiberbåtar (och vissa Finval) med 3-5 luckor bara på fördäcket, täta luckor med ränna/fals och slang för avrinning, finns det något ens i närheten bland skandinaver? Om det mot förmodan kommer, vad skulle det kosta om t ex dyra Yamarin eller Silver försökte?

              Saken är att många Skandinaviska båtar saknar stolar, man har en toft, de har få lådor, luckor och spöförvaring, det finns knappt nån "reell" inredning att klaga på, bara sittytor och i de fall de har något av det (Anytec, Buster Fish) så kostar de inte mindre, tvärtom och Bustern har inga de Luxe stolar...

              Kommentera


              • #8
                Såhär skriver mojo på fb,

                "Breaking News: Mojoboats håller priserna trots knasiga politiker!
                Som ni kanske läst har det blivit ett handelskrig som drabbat båtbranschen med höjda tullavgifter på båtar från USA. Fördelen är då att ha världens största båttillverkare i ryggen samt att vi är deras största internationella dealer. De går in och hjälper oss när problem uppstår.

                White River Marine Group (Trackerkoncernen) med ledande märken som Tracker, Nitro, Ranger, Mako, Triton, Legend, Tahoe, Suntracker, Stratos, Reata, Regency samt Outdoorkedjorna Bass Pro Shops och Cabelas går in och subventionerar våra båtpriser under tiden detta handelskrig pågår. Tillsammans med att vi prispressat fraktbolag för att vi ska kunna hålla konkurrenskraftiga priser åt våra kunder och att de tryggt ska kunna köpa båt utan att priserna kommer ändras efter att handelskriget slutat.

                Vi kör därför på som vanligt och prishöjningarna kommer bara att bli de normala justeringarna som oftast kommer efter ny årsmodell. 2019 årsmodeller håller just nu på att släppas och Mojoboats har lagt förorder på ett stort antal båtar av 2019 årsmodell. Vi kommer att efterhand modellerna släpps, gå ut med vilka uppdateringar som kommer på modellerna och även ha riktigt schyssta förordererbjudanden.

                För er som är sugna på båt fortare så kommer även ett stort antal båtar hem under sommaren som vi kan leverera under sensommaren. Välkomna!"

                Kommentera


                • #9
                  Låter ju bra om man fått till en lösning.
                  Är dock skeptisk till att man skulle subventionera 23% höjning på tull och dessutom moms på densamma i längden, då har man tjänat alldeles för bra tidigare, ingen säljer med förlust.
                  Låter ju stort att vara deras största dealer, men det de säljer på ett helt år säljer en Bass Pro på en långhelg.
                  Har inte handlat av dem o kommer nog inte göra det heller, dels för deras rykte inte är på topp, plus att jag har en polare på en Bass Pro som fixar det jag önskar till kanonpriser.
                  För det är faktiskt riktigt bra i USA, det är prisvärt att handla nytt, begagnat marknaden känns ofta överprisad.

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                  26 svar
                  13 405 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Klant84
                  av Klant84
                   
                  Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                  15 svar
                  1 360 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Nila
                  av Nila
                   
                  Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                  2 svar
                  270 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Old Firehand  
                  Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                  34 svar
                  4 132 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Sundström76  
                  Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                  2 svar
                  327 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Eino
                  av Eino
                   
                  Arbetar...
                  X