Hur stor båt i garaget.... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur stor båt i garaget....

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Hur stor båt i garaget....

    Okej, jag håller för fullt på att bygga om en crescent 415d, men jag kommer säkert om något år byta mot något större.

    Till saken, har en Rocad 706 som trolling och havsbåt, och "lillbåten" är tänkt som trailerbåt, där nu min crescent är "lillbåten".

    Men, om jag skulle skaffa en dedicerad fiskemaskin framgent som framförallt är lite bredare så sätter garaget lite begränsningar. Och kravet är att kunna ha båt och trailer i garaget.

    Således, jag har följande garagemått:

    690 cm på längden, dvs från kulhandske till ändan av propellern är det max 690 cm som gäller.

    Porten klarat 220 cm bredd som max.

    Höjden är två meter.

    Frågan är alltså:

    - Alla ni som har Alumacraft, Tracker, Finval, Ryds, Crescent, whatever osv, vad är längden på ert ekipage propeller till kulhandske?

  • #2
    Min Competitor 165cs är 221cm vilket går in i din port om man ser till att den går in lutad.
    Lite knepigt ska det vara. Backar in min i en fartygscontainer vilket borde ge 7cm tillgodo på varje sida. Men montering av skenor på reling + djupriggar ger mig mindre än 3cm tillgodo vid backning.

    Max nertiltad Honda 60hk efter att trailerns däck gått upp på containergolvet samt max styrning åt något håll samt backar till det byggda anhållet slår i trailern så har jag propellerns blad 2cm från insida containerplåten och kulhandske är då 38cm utanför containern i en kapad öppning i dörren.

    Containern är 589cm invändigt, gods i dörr ca 8cm och 38cm utstick samt 2cm tillgodo borde göra mitt ekipage till ca 633cm i kortaste möjliga läge.

    Du kan nog få in 2.30 bredd på båtar bara den tippar rejält när den passerar porten.
    Senast ändrad av Tybling; 2018-08-01, 20:36. Anledning: Siffra
    Alumacraft så klart!

    Kommentera


    • #3
      Hej. Stora garage är inget de flesta är bortskämda med
      Mitt garage är 7,7 m vill jag minnas och i det får jag ganska precis in min Ranger Comanche 518 som är 569 cm med 6" jackplate och en Mercury 150hk som jag inte trimmar in (parkeras med transom saver).

      För att det skulle va möjligt att få in den beställde jag en TK1500 och sedan bad jag dem montera axeln ett hack längre fram än original så jag kunde få upp båten så långt som möjligt på trailern utan att få för negativt kultryck. Denna inställning går även att ändra i efterhand på många trailers.

      Hade tidigare en båt som var 235 cm bred i en 240cm port och det gick helt OK att backa in och ut från men jag rekommenderar inte mindre marginal än så. Till min nuvarande båt som är 240cm köpte jag en ny port på 270cm i bredd så nu har jag desto mer marginal.

      Om du tänker köpa en så lätt båt så den går på eu-trailer hade jag kollat på möjligheten att använda en amerikansk trailer med swing away tounge, när man kan fälla dragstången. Vet dock ej vad som sägs om det när trailern besiktats i sverige.

      Kommentera


      • #4
        Måste korrigera lite. Min port är 240 cm bred. Skrev tokigt.

        Kommentera


        • #5
          Min port är 2.20 i bredd. längden är 6,5 vill jag minnas. Får precis plats med min Ockelbo B18 i garaget. Höjden är besvärligast då jag faktiskt måste släppa ut luften ur däcken för att få in båtuslingen genom automatporten...... Längden funkar precis om jag ställer båten lite snett efter jag backat in den.

          2M på höjden hade jag nog inte fixat tror jag.
          __________________________________________________ _____________________________

          Covfefe

          Kommentera


          • #6
            Jag byggde om min garageport för att få in nya båten.
            Hade tidigare en buster xsr men bytte i år upp mig till en buster L och pulpeterna tog i karmen i porten, Jag flytta upp och ut porten och tjänades således 12cm höjd och 40 cm längd som gör att jag prcis får in båten då den står dikt i vägg.
            Mitt garage är ca 6,5m x 3x3m ~ 20m2 och båten är 5,09m x 2,00 + trailer .
            Jag har även fått kapa ner min trailer 12cm för att få plats

            Kommentera


            • #7
              Buster L på trailer behöver ca 208cm porthöjd

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Dominator91 Visa inlägg
                Min port är 2.20 i bredd. längden är 6,5 vill jag minnas. Får precis plats med min Ockelbo B18 i garaget. Höjden är besvärligast då jag faktiskt måste släppa ut luften ur däcken för att få in båtuslingen genom automatporten......
                Är det läge för däck med lägre profil kanske

                Kommentera


                • #9
                  Jag har en silver hawk 520 och den går precis in på längden i mitt garage. Har 3cm till godo mellan kulhandske och garageport om motorn snuddar den bakre innerväggen. Kanske längden är 6m totalt? Vindrutan tar jag bort för att få in båten eftersom höjden diffar på 15cm. På bredden kanske jag har 10 cm till godo på båda sidorna. (Vi leker med tanken att jag skulle få in båten utan att behöva ta bort vindrutan) så känns garaget väldigt tight för att användas som förvaringsplats mellan fisketurerna. Dessutom samlas leksaker, cyklar och bråte snabbt upp på hög och ett kliniskt städat garage hade varit nödvändigt, vilket jag som småbarnsförälder insett är en önskedröm.

                  För att jag skulle känt mig "bekväm" hade jag nog önskat ett dubbelt så brett garage och en två meter till på längden. För att kunna röra mig fritt runt men ändå ha golv och väggyta för övriga familjemedlemmars pinaler. Känns som att garage aldrig kan bli för stora om man gillar att pyssla.

                  Det är lite pyssel att få in båten och därför förvarar jag båten där endast när jag har ett projekt, tex eldragning eller fixar med motorfäste till elsnurra osv.
                  Senast ändrad av gabbu; 2018-08-04, 09:40.

                  Kommentera


                  • #10
                    Känslan jag får är att en båt på fem meter bör gå, avhängigt av trailer och dess design, samt motorstorlek. Blir att ha måttband med sig när man kikar på båt.

                    Det där med kaos i garaget känner jag igen.....jag har därför byggt ett redskapsskjul för cykel, gräsklippare och allt annat man behöver för trädgården.

                    Delbart dragfäste är vad jag förstår inte godkänt i sverige.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                    26 svar
                    13 363 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Klant84
                    av Klant84
                     
                    Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                    15 svar
                    1 351 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Nila
                    av Nila
                     
                    Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                    2 svar
                    260 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                    34 svar
                    4 111 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                    2 svar
                    324 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Eino
                    av Eino
                     
                    Arbetar...
                    X