Uttern 495 vatten mellankrovet - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Uttern 495 vatten mellankrovet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Uttern 495 vatten mellankrovet

    Hej,

    Har en uttern 495 där det är vatten i mellanskrovet som jag inte får ut.
    Vände båten upp och ner idag och fann längsgåendes sprickor under som vattnet torde komma in i.
    Inne i durken är det borrat hål mellan durk/botten för att vattnet skall ledas bak där jag kan tömma enkelt med öskaret. Dit kommer dock inte vattnet utan ligger kvar och när jag pressar med handen där sprickorna är på undersidan kan jag se det röra sig.

    Jag skall plasta igen från utsidan med hur är det uppbyggt i mellanskrovet, är det olika skott? Skall jag borra en inspektionslucka inne i durken tro? Vattnet ligger kvar trots att det borrats små hål inne i durken mellan skroven, det borde väl rinna bak egentligen tänker jag?

    Tacksam för hjälp.

  • #2
    Låter som det är läge att skaffa en annan båt tyvärr..

    Annars monterar man en dyvika så man kan tömma båten på vatten när man tar upp den. Har det varit vatten mellan skroven även vintertid då kan hela skrovet vara kört för vatten expanderar när det fryser och då spricker plast.

    Lycka till

    Kommentera


    • #3
      Det borde sitta en dyvika i aktern längst ner vid kölen som Du kan ta ur för att släppa ut detta vatten när båten ligger rättvänd på land med lite baklut, om inte så montera en för framtida behov.

      Sprickorna bör Du laga men det finns de här på FS som är mycket bättre på plastlagning än vad jag är så låter dem tipsa om hur Du ska göra.

      När Du fått ut vattnet och botten är lagad och en ev dyvika monterad så låt båten stå öppen (dyvikan ur) under vintern så det verkligen torkar ur i mellanskrovet, att ha en inspektionslucka ner dit inifrån är aldrig fel och kan vara en bra ide också.

      Kommentera


      • #4
        Tack för svar, tror inte sprickorna varit mer än denna säsong. De är 50 långa smala i skarven mellan ”plankorna” i skrovet under. Där har vatten kommit in stötvis men jag har inte fått ut allt så därför tänkte jag en inspektionslucka i durken för att kunna pumpa ut längre fram. Dyvika blir svårt då det inte är dubbelskrov hela vägen bak utan slutar vid bakre sitsen vad jag förstått.

        Kommentera


        • #5
          Varför inte köpa en inspektionskamera, typ denna: https://www.biltema.se/bil---mc/verk...usb-2000034725 och borra några hål i durken. Sen är det bara att laga hålen när du har fått svaren du behöver. Alla utrymmen skall helst gå att ventilera, för att du skall kunna torka ut båten på vintern. Finns små pluggar att köpa istället för stora inspektionsluckor. Många durkar och tofter som ruttnat på grund av bristen på dessa.

          Kommentera


          • #6
            Click image for larger version

Name:	7FA4D4BF-1CC0-4F5F-A0E0-913CA9A8EB98.jpg
Views:	1
Size:	1 009,0 KB
ID:	1787500


            Sprickorna är längsgående i skarven, hur brett behöver man lägga glasfiber tro? Det sviktar en hel delnär
            Man trycker med handen på skrovet.
            Bifogade filer

            Kommentera


            • #7
              Click image for larger version

Name:	978FF574-B860-404C-B697-60BC87982035.jpeg
Views:	1
Size:	883,5 KB
ID:	1787501

              Här går det en lång spricka cirka 60cm lång. Det är en mindre spricka i skarven utanför också, dock inte lila lång. Vattnet verkar jag fått ut en del då det inte sviktar och bubblar ut vatten längre.

              Hur breda glasfiberremsor lägger man helt enkelt eller annat sätt?

              Kommentera


              • #8
                Det du gör med en stor spricka är att borra ett håla i vardera ände av sprickan för att stoppa den från att bli längre. Sen slipar du ner ca 10-15 cm på alla sidor runt. Du skall försöka slipa ner laminatet med vinkel så det är tunt precis vid sprickan och tjockare desto längre ut. Helst skall man plasta detta från båda sidor men antagligen räcker det utifrån om du inte tänker såga upp durken. Sen bygger du upp laminatet med smala remsor och sedan gradvis större till du har rätt tjocklek över hela den nerslipade ytan.

                Kommentera


                • #9
                  Kolla in BoatworksToday på youtube.

                  Kommentera


                  • #10
                    Tack för svar! Vad räknar du som stora sprickor? Har ju denna som är lång/stor men en del mindre på kanske 10-15cm, Idé borra i ändarna av dessa med?
                    Senast ändrad av Pommesfritz; 2018-08-11, 22:03.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                    26 svar
                    13 395 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Klant84
                    av Klant84
                     
                    Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                    15 svar
                    1 358 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Nila
                    av Nila
                     
                    Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                    2 svar
                    269 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                    34 svar
                    4 130 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                    2 svar
                    327 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Eino
                    av Eino
                     
                    Arbetar...
                    X