Nya Buster M (gen. 4 - 2018) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nya Buster M (gen. 4 - 2018)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

    Jag undrar vad de gjort med motorn som filmen visar... Jag trodde alla Yamaha F40 4-t hade 3-cylindrar med en volym på 747 cc - finns det en 4-cyl Yamaha F40?
    En intressant detalj är att HIDEA har samma volym på sin 40hk med.
    Och om man ska tro internet så delar Hidea delar med både Tohatsu och Yamaha.


    http://www.atvsweden.eu/produkter/ba...lang-kort-rigg

    Skumt att dom skriver att Hidea har samarbetat med Honda länge men inte att det (om det är så) bygger på en Yamaha.

    Får titta på båtarna Live på mässan om dom är där. Det är ju först då man kan veta säkert vad som passar en själv, när man tittat på riktigt.
    Ingen fisk är chans för fisk.
    https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

    Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
    https://www.youtube.com/user/jurgenjons

    Kommentera


    • #22
      Ursprungligen postat av OjaOnej Visa inlägg
      anteman 40hk motorn verkar helt enkelt vars en strypt 50/60hk. Liknande vad evinrude etec har. De kör ju tex med 15hp H.O som är strypta 25/30hk motorer.

      Har också sett en version som baseras på 70hk (som i sin tur kan ses som en trimmad 60hk) men med det större växelhuset.

      Jag har malt genom två finska test där de hävdar att 40hk räcker. Jag tror dem utifrån den last jag kört med i Buster S'n och 30hk. Givetvis är det inget roslagsloppetekipage.
      Tyvärr så är det inte så senast jag kollade, F30 är en strypt F40 med samma cylindervolym, däremot så är nog F50 och F60 "samma motor" en R4:a med ca 998cc med lite skild motorprogrammering som man med en F50, likt Mercury F50/60, kan fixa till en F60 mot en slant om man vill och törs.

      Å andra sidan, om finska texter säger att F40 "räcker" så kanske den gör det...

      Kommentera


      • #23
        anteman den här 40hk motorn jag länkat till är inte den vanliga f40fetl med 3 cyl. Den jag länkat till heter f40hetl och verkar inte finnas (vad jag kan hitta) på den svenska marknaden. Den vanliga f40an har data precis som du beskriver. Den som jag länkat till är i grunden en 60hk.

        Kommentera


        • #24
          Ursprungligen postat av OjaOnej Visa inlägg
          anteman den här 40hk motorn jag länkat till är inte den vanliga f40fetl med 3 cyl. Den jag länkat till heter f40hetl och verkar inte finnas (vad jag kan hitta) på den svenska marknaden. Den vanliga f40an har data precis som du beskriver. Den som jag länkat till är i grunden en 60hk.
          Ok, ja det har man ju läst om förr, en specialversion med stor volym och lägre effekt. Ofta en version för tunga båtar där man söker söker vrid före toppeffekt. I förekommande fall har de ett kraftigare växelhus.

          Tror att bl.a. Mercury hade en Bigfoot med liknade utförande. En sån blir nog inte lätt att hitta till bra pris såvida du inte hittar en lagermotor, men om du absolut söker en 40hk önskar jag dig lycka till.

          När bror skulle köpa motor så sa jag välj en Mercury eller Yamaha F50. Båda är runt litern, 4-cyl och en klenare variant av F60, så de kan mot betalning bli drygt 60hk.

          Kommentera


          • #25
            Hej!

            Har tidigare haft en Buster M i Mälaren, funkade fint! Nu har jag en Buster SCC som jag stormtrivs med, kanske lite bred pulpet bara & saknar självläns (har länspump)!

            Nya Buster M tycker jag verkligen ser ut som en toppenbåt, lagom stor för de flesta vatten den klarar grövre sjö om man har respekt för vågorna men går även traila till mindre vatten. Verkar vara fina ytor i båten med sidopulpet, tycker inte fishinsatsen är nödvändig. Dessutom blir det perfekt att montera en frontmonterad motor i fören!

            Riktigt fin båt! Köp!
            Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

            Kommentera


            • #26
              jag kommer nog köpa ett komplett paket med den vanliga 40hk. Vill jag trixa lite så har jag en 60hk yamaha i garaget som skulle kunna kombineras med en båt som då köpes utan motor. Vi får se helt enkelt.

              Kommentera


              • #27
                Grävlingen håller helt med

                Kommentera


                • #28
                  Hej,

                  Ngn här som är stolt ägare av denna nya Bustermodell? Tänkte fråga hur ni monterat ekolod (har ett 9tums Garmin Striker+) och andra nödvändiga och mindre nödvändiga prylar och pinaler?

                  en fråga till, kikar man på relingen så ser det ut som att båten har ett ”track-system” är det så eller är min syn kass?

                  //Fredrik

                  Kommentera


                  • #29
                    Hej. Relingen är nog inte ett track-system.

                    Busters Q skärm är ju på 10" och den får plats infälld i pulpeten. Möjligt att ditt Garmin också får det? Jag beställde en båt idag så jag kan inte ge svar ännu men min tanke var att sätta lodet på en ramm-kula. Men jag flyttar mitt lod mellan två båtar.

                    Kommentera


                    • #30
                      Tack för snabbt svar - kommer även jag flytta lodet ifrån min gamla båt. Har beställt en M1 2018. Känns riktigt bra, verkar som att priserna kommer att stiga inför 2019. Såg att du gjort det oxo - grattis

                      Har oxo funderat på ram-kula, vill helst inte fälla in då jag upplever att man lätt tappar sikten på lodet under fisket om jag inte kan vrida o vända
                      så då är ju funderingen om man ska sätta basen på panelen eller på annan plats...

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                      26 svar
                      13 542 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Klant84
                      av Klant84
                       
                      Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                      20 svar
                      1 982 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Amiala
                      av Amiala
                       
                      Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                      2 svar
                      283 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Old Firehand  
                      Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                      34 svar
                      4 201 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                      2 svar
                      346 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Eino
                      av Eino
                       
                      Arbetar...
                      X