Nya Buster M (gen. 4 - 2018) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nya Buster M (gen. 4 - 2018)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #41
    Jag har en M1 som jag köpte förra året ny. 40 hk. Inget fiskepaket men spölåda så man har lite mer förvaring men ändå inte sabbar hela båten. Installerat en Motorguide Xi5 som jag tycker räcker gott och väl till storleken. Lite bökigt att ta av fronten på båten när jag installerade men hellre det än busters konstiga på sidan motorfäste.

    Jag tycker det är en riktig kanonbåt. Jag har den alltid på trailer(obromsad) så för mig är det viktigt att det är lätt att rampa i själv samt att den är smidig att ha bakom bilen. Allt det är den. Kanon att fiska 3 från. Extremt snål motor vilket är trevligt. Man kan dra ungar med ring när man inte fiskar. För mig som mestadels fiskar från kajak räcker farten gott och väl. Max kanske runt 26 med last, brukar ha marschfart på 22. Går bra i vattnet enligt mig.

    Jag skulle inte välja fiskepaket. Bättre att ha en båt som man lätt kan använda till allt möjligt. Lägg pengarna på elmotor som är det viktigaste och ett lod som är näst viktigast .

    Kommentera


    • #42
      Ursprungligen postat av Fiskefuralles Visa inlägg
      Jag har en M1 som jag köpte förra året ny. 40 hk. Inget fiskepaket men spölåda så man har lite mer förvaring men ändå inte sabbar hela båten. Installerat en Motorguide Xi5 som jag tycker räcker gott och väl till storleken. Lite bökigt att ta av fronten på båten när jag installerade men hellre det än busters konstiga på sidan motorfäste.

      Jag tycker det är en riktig kanonbåt. Jag har den alltid på trailer(obromsad) så för mig är det viktigt att det är lätt att rampa i själv samt att den är smidig att ha bakom bilen. Allt det är den. Kanon att fiska 3 från. Extremt snål motor vilket är trevligt. Man kan dra ungar med ring när man inte fiskar. För mig som mestadels fiskar från kajak räcker farten gott och väl. Max kanske runt 26 med last, brukar ha marschfart på 22. Går bra i vattnet enligt mig.

      Jag skulle inte välja fiskepaket. Bättre att ha en båt som man lätt kan använda till allt möjligt. Lägg pengarna på elmotor som är det viktigaste och ett lod som är näst viktigast .
      Tack för ett väldigt bra svar!
      Frontmonterad elmotor samt ekolod har jag redan så för den sakens skull är det lugnt.
      Fiskedäcket skulle ju dessutom vara demonterbart? Men är det väldigt mycket jobb med det?
      hur lång är spöboxen egentligen? Får man i riggade spön? Läste nånstans om 8,4 fot långa spön men stämmer verkligen det?

      tacksam för svar

      Kommentera


      • #43
        Klart att du kan ta bort fiskedäcket, men det sitter skruvat så det känns ju inte som om man har lust att göra det jätteofta. Jag har bara lilla spöboxen, som jag inte skulle kalla för spöbox utan mer sidoförvaring. Så jag kan inte riktigt svara på vilka spön man får ner i den långa. Tveksam på att du får ner 8,4 även i den långa. Löjligt dyra är de i alla fall…
        kör med 6 stående spöhållare men kan ju kännas lite ivägen när man viftar för fullt.

        Kommentera


        • #44
          Är det någon ägare här som kan jämföra denna båt med exempelvis Linder Arkip om hur den går o ligger i sjön. Eftersom jag då blivit lite spekulant på denna båt men inte har någon i närheten som man kan provåka med.

          Valet för mig står mellan Arkip eller Buster m1

          Alternativt om det finns möjlighet att få åka med någon i närheten av Älmhult/Ljungby/Växjö-området med omnejd
          Senast ändrad av Mattiaz; 2021-09-04, 18:34.

          Kommentera


          • #45
            Har fiskat mycket från båda och äger en av dem själv

            Lindern är vind- och vågkänslig, gott om utrymme för fiske samt utrymme samt går som en raket i lungt väder. Lätt båt, ingen självläns.

            Buster, går bättre i vind och vågor, lite sämre förvaring, mindre motor. En stabilare båt om du ska ut i havet. Fishfinder suger men stor skärm för navigering. Självläns.

            Skiljer väldigt lite i pris. Bägge båtarna har plus och minus.

            Mvh

            Kommentera


            • #46
              Har en Linder Arkip och är supernöjd, den är inget kul när det börjar gå rejäla vågor men då vill man ju inte vara på sjön ändå!
              Men deras u-bänk är ju bra mycket trevligare än Busterns sittplatser!
              Och det är ju en elpump i Lindern som pumpar ut vattnet!
              Självläns suger ju fett har åkt med sån båt och när han slår av gasen från fullt till noll så kommer det in en massa vatten i båten!!
              Kanske nått skumt med den båten borde det inte vara en backventil där som kanske är paj?

              Kommentera


              • #47
                Arkip har ju detta kastdäck inte billigt 4400kr typ!

                Kommentera


                • #48
                  Ursprungligen postat av Funken Visa inlägg
                  Har en Linder Arkip och är supernöjd, den är inget kul när det börjar gå rejäla vågor men då vill man ju inte vara på sjön ändå!
                  Men deras u-bänk är ju bra mycket trevligare än Busterns sittplatser!
                  Och det är ju en elpump i Lindern som pumpar ut vattnet!
                  Självläns suger ju fett har åkt med sån båt och när han slår av gasen från fullt till noll så kommer det in en massa vatten i båten!!
                  Kanske nått skumt med den båten borde det inte vara en backventil där som kanske är paj?
                  De flesta nyare båtar förutom de allra minsta med enkelskrov har länspump (elpump) som tar hand om vatten som hamnar i kölsvinet och oftast är den automatisk men kan även startas med en knapp och så även i Buster M1/M2, den självläns i Bustern som gunsmoke avser är att du har en ränna i durken med en plugg i mitten, och när båten ligger vid brygga utan kapell så kan det regna och det rinner bara ut genom ett hål i akterspegeln, så man slipper gå o ösa själv vid regn.

                  Denna ska generellt INTE vara öppen medan man åker eftersom det då är mer tyngd bak och vatten kommer rinna in, ligger du på plan slutar det rinna in, men som du säger när man slår av gasen kommer det tryckas in vatten igen. Iaf Bustern har en gummiflärp över hålet i akterspegeln som "backventil" men den gör ingen skillnad där, utan är nog mest för att vatten inte ska klucka fram o tillbaka om den ligger vid brygga o det kommer lite svallvågor.

                  Vissa mindre båtar t.ex. Buster Mini, har en manuell läns med en spak man vrider på alt. en lättåtkomlig plugg i aktern, så om man har lite regnvatten i kan man gasa upp på plan och sedan vrida spaken så rinner vattnet ut, sedan får man inte glömma att vrida tillbaka innan man saktar ner för då kommer det ju rinna in vatten igen.
                  Självlänsen i Buster M, och andra modeller (har själv L2), funkar det inte att göra så med om det är mer vatten än i bara själva rännan, eftersom du när du planar kommer du ha vatten bakom rännan alltså under akterbänken som inte kommer rinna ner i rännan. Då är det bättre att först ta ur pluggen och låta vattnet rinna ut innan man har i folk och packning eller börjar köra iväg.

                  Ett PROBLEM dock som jag ser det med Buster och många andra skandinaviska båtar är just det att om du fiskar så kan du inte använda självlänsen för att få ut vatten om det regnar, visst står du en gubbe fram o en bak o ingen rör på sig så kanske det rinner ut något, men så fort den andra går bak kommer det forsa in vatten. Amerikanarna bygger ju båtarna för att de ska dränera regnvattnet ner under durken och sedan får länspumpen ta hand om det. Jag gjorde likadant och har borrat 2 hål i rännan och satt plastdyvikor där, en i varje ända, så att regnvattnet dräneras ner, och skulle jag nån gång ha båten vid brygga vid regn så kan jag plugga igen dem.

                  Kommentera


                  • #49
                    Är lite OT men för att tillägga, en av de nyare båtarna utan länspump av något slag är Yamarin Cross, de mindre modellerna 49, 54, 57. Galet kan jag tycka, "men det är för den är plastad inuti, det är en tät båt" säger säljaren, så vad gör man om det blir storm du gått på grund och fått ett litet hål i skrovet och det börjar sippra in, eller om du har nån dold spricka/hål i plasten och du är samma storm och det ÖSregnar, ska du ösa genom inspektionsluckan bak där man knappt får ner ett öskar? Eller bara sitta fint och vänta tills du har vatten upp till relingen och hoppas att flytelementen håller?

                    De lite större modellerna har dock länspump, och den största 75 har enligt specen både elektrisk och manuell.

                    Kan tycka egentligen alla båtar borde ha manuell länspump också, kan ju inte kosta många hundralappar för tillverkaren att installera.

                    Kommentera


                    • #50
                      Ursprungligen postat av Dragovich Krokow Visa inlägg
                      Är lite OT men för att tillägga, en av de nyare båtarna utan länspump av något slag är Yamarin Cross, de mindre modellerna 49, 54, 57. Galet kan jag tycka, "men det är för den är plastad inuti, det är en tät båt" säger säljaren, så vad gör man om det blir storm du gått på grund och fått ett litet hål i skrovet och det börjar sippra in, eller om du har nån dold spricka/hål i plasten och du är samma storm och det ÖSregnar, ska du ösa genom inspektionsluckan bak där man knappt får ner ett öskar? Eller bara sitta fint och vänta tills du har vatten upp till relingen och hoppas att flytelementen håller?

                      De lite större modellerna har dock länspump, och den största 75 har enligt specen både elektrisk och manuell.

                      Kan tycka egentligen alla båtar borde ha manuell länspump också, kan ju inte kosta många hundralappar för tillverkaren att installera.
                      Vi har en 49a och självlänsen upplever jag som så bra i kapacitet att den utan problem klarar ösregn och om man skulle få en våg som sköljer över fören.
                      Ett mindre hål är likaledes ingen fara utan det klarar självlänsen utan problem.
                      Om du skulle lyckas slå ett stort hål genom aluminiumskrovet som dessutom går igenom plast och flytelement så har du garanterat större problem än att du saknar länspump.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                      26 svar
                      13 524 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Klant84
                      av Klant84
                       
                      Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                      20 svar
                      1 962 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Amiala
                      av Amiala
                       
                      Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                      2 svar
                      280 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Old Firehand  
                      Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                      34 svar
                      4 190 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                      2 svar
                      343 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Eino
                      av Eino
                       
                      Arbetar...
                      X