Nya Buster M (gen. 4 - 2018) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nya Buster M (gen. 4 - 2018)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Nya Buster M (gen. 4 - 2018)

    Något som har praktisk erfarenhet av denna? Var och kikade på Buster L och M. Tycker att M känns som en väldigt bra kompromiss mellan fiske och familjebåt. Kan dock tycka att 40hk luktar klent. En M1 väger hela 365kg och m2 390kg om jag minns rätt.

  • #2
    Ja 40hk låter klent till en så pass ”tung och stor” båt, ffa om hela familjen ska med. Skulle inte våga chansa på 40hk utan en provkörning eller en gediget specificerad”körfakta”:
    Ett ”strategiskt” misstag av Buster, såvida den inte är farlig med 50hk fast i så fall borde de byggt den lite annorlunda.

    Hör efter om ”ditt” försäkringsbolag accepterar att försäkra med en 50hk. De flesta 50 har större cylindervolym än 40 och det ger bättre vrid och sannolikt bättre marschfart med bibehållen förbrukning genom lägre varvtal...

    Kommentera


    • #3
      Jag har ju 30hk på min Buster R på 160kg.
      Skulle om jag byter köra på minst 40hk. Helst 50
      Ingen fisk är chans för fisk.
      https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

      Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
      https://www.youtube.com/user/jurgenjons

      Kommentera


      • #4
        Just M modellen vägde väl 265kg , första versionen. Även Buster L har klättrat i vikt och båda modellerna har blivit av med steglisterna. Jag tror iof att den går lätt upp i plan med rejäl bärighet i akternt och endast 13 v-skrov

        Kommentera


        • #5
          Som jämförelse väger Buster S (rorkult) 260. Har en sån med 30hk etec. Den planade utan problem med 3 vuxna, 3 barn och en massa packning. Går ju såklart inte som en sportbåt och det märks rejält att det var mycket i båten. Med lite tanke på disponering av vikt så går det. Kan trots allt tänka mig att en M med 40hk fixar mer än vad man tror men jag kan ändå inte låta bli att bli lite skeptisk.

          Har rejäl båtångest. Har kikat på:

          Ockelbo b16al.
          + Grovhuggen och rejäl
          + Massa stuvutrymmen
          + Godkänd för 60hk
          - För rejäl? jag har inget reellt behov.
          - Jag satt illa i körställning på den med sidopulpet. Jag är 185cm. Någon annan som upplever samma sak?
          - Regnläns har fått kritik.
          - Upplevde grabbräcken för höga. Kan bli att man står och slår i spöklingan i dem vid fiske.

          Buster L1
          + Grymt andrahandsvärde
          + Stor
          + Mer familjevänlig (kontra Ockelbo)
          - Grabbräcken "ser" lite ömtåliga ut
          - Ej steglister, högre bränsleförbrukning
          - Endast 50hk max motor
          - Förhållandevis lite stuvytrymmen. Kräver nästan att man köper till spöboxen tycker jag

          Buster M1
          + Super enkel, i min mening mest back to basic. (Den är j i princip som en Örnvik 481R i alu med stuvutrymmen och regnläns)
          + Lagom med stuv
          + Lägst totalpris (motor+båt, eventuella tillbehör ej inräknande)
          - Endast 40hk motor (behöver inte vara ett problem)
          - Endast 13grad v-skrov. Ska trots allt funka på blåshålet Ekoln också med krabbsjön där

          flera ggr nu och beslutsångesten är total

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
            Ja 40hk låter klent till en så pass ”tung och stor” båt, ffa om hela familjen ska med. Skulle inte våga chansa på 40hk utan en provkörning eller en gediget specificerad”körfakta”:
            Ett ”strategiskt” misstag av Buster, såvida den inte är farlig med 50hk fast i så fall borde de byggt den lite annorlunda.

            Hör efter om ”ditt” försäkringsbolag accepterar att försäkra med en 50hk. De flesta 50 har större cylindervolym än 40 och det ger bättre vrid och sannolikt bättre marschfart med bibehållen förbrukning genom lägre varvtal...
            Jag bytte för ett par år sen från 40 till 50hk på min buster m och det var inga problem att försäkra. Sen det blev stor skillnad när man är fler i båten.

            Kommentera


            • #7
              Kolla upp Fasters båtsortiment också, faller inom samma kategori. Jag har själv både Faster och Buster och gillar Fastern klart bättre.

              Kommentera


              • #8
                Ja och Alutroll 485 samt Master 471är värda en blick...

                Kommentera


                • #9
                  Har varit o kikat på Faster 495, den med dörr, cx? Den var jättefin och förarplatsen var klart bäst av alla båtar jag kikat på. Men den är troligen för dyr för mig samt att det är inte mycket öppen yta kvar.




                  Har även kikatpå master. Föll inte riktigt för den, designen är något egen och jag gillar det inte riktigt. Kan tänka mig att en Master är svårare att få såld då märket inte är lika välkänt.

                  Kommentera


                  • #10
                    @Holden - vad är du föredrar hos Faster och vilka modeller jämför du?

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                    26 svar
                    13 515 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Klant84
                    av Klant84
                     
                    Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                    20 svar
                    1 957 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Amiala
                    av Amiala
                     
                    Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                    2 svar
                    279 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                    34 svar
                    4 186 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                    2 svar
                    340 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Eino
                    av Eino
                     
                    Arbetar...
                    X