Nya Buster M (gen. 4 - 2018) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nya Buster M (gen. 4 - 2018)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #51
    Nu är jag nära ett beslut på en M1.
    Djupmässigt, hur är den mot en Arkip?

    Ni som äger denna, trailar ni eller ni har den i plurret jämt? För min del blir det trailning och lutar åt en TK-Trailer, räcker det med 600? Eller ska man ta 750?

    tacksam för svar

    Kommentera


    • #52
      Hej.

      Jag har haft min på trailer i 2 år. (i år i vattnet hela säsongen)

      Jag har min på en fogelsta 850kg bromsad. Men vi har en tk 750kg också. Den klarar 580kg lastvikt om jag minns rätt. Båten väger ju 360kg + yamaha 40hk 98kg + (tank batteri ankare etc..) 75kg = 533kg. Detta är ju en höftskottsuträkning men indikerar att det inte räcker med en 600kg vagn enligt mig.

      Kommentera


      • #53
        Du behöver en 750 vagn.

        Vi har en 49a och självlänsen upplever jag som så bra i kapacitet att den utan problem klarar ösregn
        Jag har en 46sc och har alltid självlänsen öppen, dränerar allt regnvatten som kommer in och får aldrig in vatten 'bakvägen' även vi är 4 vuxna ombord. Har min båt på trailer under bar himmel och oavsett heldag fiske och/eller spöregn så har jag aldrig haft en droppe vatten i kölsvinet. Båten är popptätt.
        Senast ändrad av Test005; 2021-09-18, 09:21.

        Kommentera


        • #54
          Hej!
          har nu blivit med Buster M1, skall hämtas om någon.
          vecka.
          jag valde med fiskepaketet mycket för att få förvaringen.
          vad har ni för bästa råd och tips på saker att montera i t-spåret på båten?
          har tänkt mig att montera en stabiliserare till frontmotorn till en början.

          fästa spöhållare?
          håvhållare?

          hur har ni dragit kablage till ekolod och hur har ni monterat skärmen i pulpeten?
          har en Garmin 92 uhd som ska in där på när sätt.
          har båten i carport så har funderat på att montera den infällt eventuellt, vad tror ni?

          Kommentera


          • #55
            Ursprungligen postat av Mattiaz Visa inlägg
            Hej!
            har nu blivit med Buster M1, skall hämtas om någon.
            vecka.
            jag valde med fiskepaketet mycket för att få förvaringen.
            vad har ni för bästa råd och tips på saker att montera i t-spåret på båten?
            har tänkt mig att montera en stabiliserare till frontmotorn till en början.

            fästa spöhållare?
            håvhållare?

            hur har ni dragit kablage till ekolod och hur har ni monterat skärmen i pulpeten?
            har en Garmin 92 uhd som ska in där på när sätt.
            har båten i carport så har funderat på att montera den infällt eventuellt, vad tror ni?
            Tja. Hur mycket fick du ge för din buster med fiskepaketet?

            Mvh Alan

            Kommentera


            • #56
              Hej igen,

              började räkna på vikten på detta nu. Kan det vara så att jag valt för klen trailer?
              blev en TK-trailer 750.

              Valde fiskepaket och när man börjar räkna på batterier, frontmotor mm så börjar kalaset närma sig de 580kg som man får lasta trailern med. Har jag gjort bort mig nu?

              Kommentera


              • #57
                Åk och väg ekipaget. Det är faktisk vikt som gäller.

                Ska du ha båten på trailern hela tiden och köra runt mycket? Då skulle jag iaf se till så att ekipaget är lagligt. Handlar det däremot om att åka 1mil för i och upptagning 2ggr per år kan man väl kanske överleva lite övervikt.

                Är nya regler också sedan början av året. Nu får polisen stoppa dig redan vid 10% övervikt (på totalvikten beräknat) men dit tolkar jag det som en bit kvar om utifrån vad du skriver ovan.

                Kommentera


                • #58
                  Har inte hämtat ekipaget än, så därav lite svårt. Det jag funderar på är om jag ska välja modellen större trailer istället om jag kan innan jag fått leverans?

                  Kommentera


                  • #59
                    Har ju också en 750 trailer till min Buster M1, Brenderup x line.
                    Vet inte vad fiskepaketet väger men man har ju inte jättemycket marginal när man har elmotor, full tank, extra batteri, ankare och lite smått och gott så landar jag på 720 kilo ca. Ville ha obromsat då det är smidigt och rent körmässigt så går det väldigt fint. Har alltid min på trailer.

                    Kommentera


                    • #60
                      då har jag hämtat båt och även varit ute och provat den i ett par timmar.

                      Går tyst och fint i vattnet, ligger väldigt stadigt och såhär långt är jag nöjd!

                      Hur har ni andra gjort när ni drog fram el samt givarkabel till era ekolod?, jag lyfte bort panelen som sitter i pulpeten och hittade ett litet 6-pins-uttag där jag mätte mig fram till att där fanns det 12V att plocka till eventuellt ekolod.

                      då de inte har tänkt till riktigt och monterat Tach-mätaren i övre vänstra hörn och brytaren till länspump, lanternor och ett 12V "cigg-uttag" i övre högre hörn så blir det väldigt dumt med plats att ha ett ekolod monterat, särskilt om det är ett garmin echomap 92UHD exempelvis.

                      man kan alltså inte montera det ovan i plasten på instrumenten för då går det i rutan och skymmer väldigt mycket av sikten
                      man kan inte heller montera det i någon annan del av panelen för då tar det i något av instrumenten/knapparna eller i själva ratten.

                      jag gjorde då såhär till en början att jag tog bort 12V uttaget och flyttade det helt enkelt ner till under pulpeten där det finns ett runt hål borrat i aluminiumet. Då jag ändå väldigt sällan använder 12V uttaget så spelar det nog inte så stor roll.

                      När detta då var gjort så kunde jag få igenom kablar för givare samt ström genom hålet där 12v uttaget satt tidigare, fästa ramen ovanför hålet och dra ut kablarna under fästet till baksidan och sedan fästa i hållaren.
                      lösningen blev faktiskt ganska bra, brytarna till länspump och lanternor kommer man åt även om de blir lite "gömda".
                      däremot så går gasreglaget nästan i underkanten på skärmen när man ska börja gasa så lösningen är inte helt hundra.

                      nu funderar jag på om jag ska såga till mig en "test-panel" som jag kan montera om grejerna på, det blir trots allt en liten öppning i panelen där det då kan komma in vatten vid regnoväder.

                      Hur har ni gjort som dragit kablar själva fram till ekolod? dragit dem vid sidan? hängt dem löst? ljust för att slippa problem med fukt ner i övriga el-systemet som sitter inne i pulpeten.
                      uppskattar bilder på era lösningar.
                      hur gjorde ni när ni monterade skärm? eller lever ni med att den tar av sikten?

                      MVH Mattias

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                      26 svar
                      13 395 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Klant84
                      av Klant84
                       
                      Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                      15 svar
                      1 358 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Nila
                      av Nila
                       
                      Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                      2 svar
                      269 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Old Firehand  
                      Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                      34 svar
                      4 130 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                      2 svar
                      327 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Eino
                      av Eino
                       
                      Arbetar...
                      X