Honda 4takt förgasare eller Mercury 4takt insprut - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Honda 4takt förgasare eller Mercury 4takt insprut

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Honda 4takt förgasare eller Mercury 4takt insprut

    Hej,

    Har kikat på 2 båtar med olika motorer.

    Nr 1 Honda 50hk 2007/2008 med förgasare, fyrtakt.

    Nr 2 Mercury 50hk 2006 med insprutning, fyrtakt.

    Skall bestämma mig för en av de, dela gärna Er åsikt. Behöver bestämma mig i helgen, Tack.

    Antar Honda står högre i kurs hos de flesta men vägs det upp hos Mercury med insprut?

  • #2
    Spontant skulle jag föredra insprutningen i murklan. Men jag har haft en 75Hk Honda från 2006 som också var en förgasarmotor och den var helt fantastisk. Kunde gå en hel dag på tomgång utan att så mycket som misstända någon endaste gång. Gick dessutom rätt billigt.

    Hade den några år och körde en del även vintertid så jag blev väldigt nöjd med den motorn. Såpass nöjd att jag därefter köpte en helt ny Honda med insprut.

    På en beggad motor är nog det viktigaste att den faktiskt är omskött och då är det den motorn med mest bevisad omvårdnad jag skulle valt.
    Senast ändrad av Dominator91; 2018-09-14, 07:27.
    __________________________________________________ _____________________________

    Covfefe

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Dominator91 Visa inlägg

      På en beggad motor är nog det viktigaste att den faktiskt är omskött och då är det den motorn med mest bevisad omvårdnad jag skulle valt.
      Det han sa.
      Hondaen er forresten ikke en 2008. Høsten 2007 kom Honda BF50 med EFI så motoren du ser på er i beste fall en 2007.
      Team Colibri

      Kommentera


      • #4
        Click image for larger version

Name:	FA61652B-C5B1-476E-B4EE-6BE8766E07D9.jpg
Views:	1
Size:	954,6 KB
ID:	1787633Tack för input, står year of mfg 2007, men trodde det var som på bilar tillverkad 2007 höst såld som 2008..

        Båda motorerna verkar väl skötta och efter ha hört med Er och 2 firmor säger de att Honda är pålitliga men Insprutning att föredra.. Hm..

        Kommentera


        • #5
          Har bara bra att säga om honda, tyvärr inte detsamma om murklor. har 2 kompisar som haft problem med nyare murklor med insprut. Det som varit är att det varit något med tändningen tror jag(?). kompisens 30hk mercury årsmod 16 har varit inne på service flera ggr, en cylinder verkar gå blött, som det såg ut. 2 ggr inne på service, nu går den bättre, men fortfarande inte bra. "kör inte så länge på tomgång" säger dom på verkstan. Jojo, han vill ju trolla tänker jag... Själv kör jag en liten honda 15hk med förgasare (årsmod 15) och är supernöjd. innan det hade jag en äldre likadan honda, å den fungerade väl egentligen bra, men när jag fick av magnapullen så kände jag att ett byte till något nyare var på sin plats. Haft flera yamaha innan, å de är de motorerna jag gillat bäst i avseende drift, vibrationer och ljudvolym. kanonmotorer för mitt fiske. Hondan är faktiskt något mer högljudd än yamahan, men aldrig strulat. Altid första rycket.
          http://mortasfiske.blogspot.com

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Morta Visa inlägg
            Har bara bra att säga om honda, tyvärr inte detsamma om murklor. har 2 kompisar som haft problem med nyare murklor med insprut. Det som varit är att det varit något med tändningen tror jag(?). kompisens 30hk mercury årsmod 16 har varit inne på service flera ggr, en cylinder verkar gå blött, som det såg ut. 2 ggr inne på service, nu går den bättre, men fortfarande inte bra. "kör inte så länge på tomgång" säger dom på verkstan. Jojo, han vill ju trolla tänker jag... Själv kör jag en liten honda 15hk med förgasare (årsmod 15) och är supernöjd. innan det hade jag en äldre likadan honda, å den fungerade väl egentligen bra, men när jag fick av magnapullen så kände jag att ett byte till något nyare var på sin plats. Haft flera yamaha innan, å de är de motorerna jag gillat bäst i avseende drift, vibrationer och ljudvolym. kanonmotorer för mitt fiske. Hondan är faktiskt något mer högljudd än yamahan, men aldrig strulat. Altid första rycket.
            Tråkigt då ett erkänt skickligt företag misshandlar sina kunder så. Men trots allt är det nog ett utslag av tilllfälligheter i din närhet. Honda är väl egentligen minstingen som försöker bevisa något här på marinsidan.
            Mitt motorblock är inte ens konstruerat för båtar märkligt nog. Det är ett block som är till Hondas småbilar. Men jag måste tillstå att de gjort ett rackans bra jobb med den förvandlingen.

            Fördelen med det hele är väl att de tillverkat ett antal miljoner av just den motorn för lite olika applikationer så risken att det skall finnas rena konstruktions svagheter är rätt så minimalt kan jag tycka- Det är ju inte vilken motortillverkare som helst vi talar om just nu.

            De är faktiskt störst med marginal. Så de kan inte skylla ifrån sig på undermåliga utvecklings resurser.

            Men mest kreativa får man nog ge till Mercury kollektivet.

            Honda kanske är lite som en Volvo Amazon!? Inte fräckast men det skall en del till för att det skall bli helt fel sas!
            Senast ändrad av Dominator91; 2018-09-14, 18:37.
            __________________________________________________ _____________________________

            Covfefe

            Kommentera


            • #7
              Min bild, känsla var att Honda var/är bättre än Mercury men en båtmotormek i Uppsala sa 2015 att det var inte hans erfarenhet... Tror han sa "Yamaha" om jag minns rätt...

              Eftersom min båt enbart levererades med H eller M 50hk så valde jag den senare eftersom den hade en cylinder mer, bättre rorkult och större cylindervolym... och dessutom kan modifieras till 60hk men än så länge duger 50hk.

              Kommentera


              • #8
                Tack för kloka tankar,

                Vad jag hör Er säga är Honda, eller...

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                  Min bild, känsla var att Honda var/är än Mercury men en båtmotormek i Uppsala sa 2015 att det var inte hans erfarenhet... Tror han sa "Yamaha" om jag minns rätt...

                  Eftersom min båt enbart levererades med H eller M 50hk så valde jag den senare eftersom den hade en cylinder mer, bättre rorkult och större cylindervolym... och dessutom kan modifieras till 60hk men än så länge duger 50hk.
                  Han såg det nog ur sitt eget perspektiv...de andra kanske inte behöver in till nån mek....
                  Never let your memories be greater then your dreams...

                  I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
                    Han såg det nog ur sitt eget perspektiv...de andra kanske inte behöver in till nån mek....
                    Precis det jag tänkte och förstod, Y behövde han sällan repa, M och ffa H var det annorlunda med enligt honom och han var i vart fall obunden...

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                    26 svar
                    13 515 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Klant84
                    av Klant84
                     
                    Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                    20 svar
                    1 957 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Amiala
                    av Amiala
                     
                    Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                    2 svar
                    279 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                    34 svar
                    4 186 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                    2 svar
                    341 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Eino
                    av Eino
                     
                    Arbetar...
                    X