Tips och råd - Köp av Buster R - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips och råd - Köp av Buster R

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Tips och råd - Köp av Buster R

    Jag ska skaffa en bättre båt än min lilla plasteka med 3,5hk från 1800-kallt.

    Jag har en bekant som ska sälja sin Buster R och den är klart intressant för mig, den ser ok ut och priset känns rätt. Båten skall enligt buster.fi ha tillverkats mellan 78-84 men ägaren säger att det är en 87:a eller 88:a

    Det är inte båten i annonsen men det är likadan och även denna påstås ju vara från 1988. http://www.blocket.se/vi/9681062.htm?ca=8_s

    Även här finns en likadan fast utan styrpulpet. http://www.blocket.se/vi/9495978.htm?ca=8_s

    Båten skall användas till fiske samt kanske någon dagsutflykt, oftast 2 personer och aldrig mer än 4 i båten. Sjön är c:a 10x2-3km men båten kommer nog även tas på trailer till lite större sjöar när väder och vind tillåter. Båtens storlek och motor räcker för mina behov men det finns ju annat som spelar in också.

    1. Vad tror ni om årsmodellen?
    2. Vilka för och nackdelar finns med modellen?
    3. Övrigt att tänka på?

    Vad tycker ni som har erfarenhet av modellen eller andra liknande båtar?

  • #2
    Ursprungligen postat av lodur
    Jag ska skaffa en bättre båt än min lilla plasteka med 3,5hk från 1800-kallt.

    Jag har en bekant som ska sälja sin Buster R och den är klart intressant för mig, den ser ok ut och priset känns rätt. Båten skall enligt buster.fi ha tillverkats mellan 78-84 men ägaren säger att det är en 87:a eller 88:a

    Det är inte båten i annonsen men det är likadan och även denna påstås ju vara från 1988. http://www.blocket.se/vi/9681062.htm?ca=8_s

    Även här finns en likadan fast utan styrpulpet. http://www.blocket.se/vi/9495978.htm?ca=8_s

    Båten skall användas till fiske samt kanske någon dagsutflykt, oftast 2 personer och aldrig mer än 4 i båten. Sjön är c:a 10x2-3km men båten kommer nog även tas på trailer till lite större sjöar när väder och vind tillåter. Båtens storlek och motor räcker för mina behov men det finns ju annat som spelar in också.

    1. Vad tror ni om årsmodellen?
    2. Vilka för och nackdelar finns med modellen?
    3. Övrigt att tänka på?

    Vad tycker ni som har erfarenhet av modellen eller andra liknande båtar?
    Har för mig att det var så att tidiga Buster båtar var nitade i skarvarna, och har en tendens att läcka.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av knota
      Har för mig att det var så att tidiga Buster båtar var nitade i skarvarna, och har en tendens att läcka.
      Ja, det har jag också hört men denna ska enligt uppgift inte läcka. Eftersom det är en bekant som ska sälja får jag nog lita på det också. Var det inte runt 87-89 som de började svetsa istället? Är detta en 87-88 som han tror kan den ju med lite tur vara svetsad.

      Kommentera


      • #4
        Har haft en Buster RS från 1984 inga problem.sålde den förra hösten och köpte en större båt. Det är en polare som köpte den och jag var ute och fiskade med den förra helgen. Det har varit en helt bekymmersfri båt , detta bör gälla för Buster R. Säljaren bör ju kunna veta var den är köpt på så sätt kan du säkert spåra den. På min Buster RS fanns det en skylt med ett vad jag uppfattade som serienummer .... Du kan säkert ringa till Buster och fråga hur man tar reda på årsmodell. Nu tror ju jag att det räcker att kolla på båten : 1 Provkör den och därefter lyft upp den och kolla under på båten. Viktigare är nog att kolla motorn... Lycka till

        Kommentera


        • #5
          Här kon du kolla skrovnummer, årsmodell verkar finnas i numret i form av en bokstav.
          http://www.buster.fi/?id=676

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av knota
            Här kon du kolla skrovnummer, årsmodell verkar finnas i numret i form av en bokstav.
            http://www.buster.fi/?id=676
            Precis, jag såg detta men båten finns en bit från ägarens hem så jag kan inte få fram det nu. Spelar egentligen inte så stor roll heller men det är ju alltid kul att veta, jag har kollat på den förut och vet att den är i bra skick.

            Kommentera


            • #7
              Kolla om den har trätrall eller marinplyfa i durken, jag vet inte vilket år man började med marinplyfa...trätrall är inget vidare vad jag förstår..
              12 hours
              1,440 casts
              2 followers
              1 strike
              DAMN!, I hope it's this good again tomorrow.

              Kommentera


              • #8
                Rent spontant skulle jag vara mer försiktig att köpa en nitad båt som gått/ska gå i havsmiljö än en som används i en liten sjö.

                Att den börjar läcka i skarvarna beror nog till störtsa del på att båten studsar mellan högre vågor i en havs eller skärgårdsmiljö motför en mer skyddad, mindre insjö.

                Som vanligt när det gäller begagnat, kolla skiccket ordentligt, du har ingen garanti.

                -T5-

                Kommentera


                • #9
                  Båten på bilden i annonsen ser onekligen ut att var från 1978. Precis så ser iaf min Buster R från -78 ut.
                  Modellen Buster R gjordes kanske bara fram till 1984 som du skrev, men därefter har det även funnits en variant som heter Sun Buster R.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av FRB
                    Båten på bilden i annonsen ser onekligen ut att var från 1978. Precis så ser iaf min Buster R från -78 ut.
                    Modellen Buster R gjordes kanske bara fram till 1984 som du skrev, men därefter har det även funnits en variant som heter Sun Buster R.
                    Buster R följdes av Buster RS som sedermera blev Buster M, Sun Buster R är mindre än R/RS...Sun Buster R heter idag S...tror jag..?
                    Jag tror som FRB skriver på en gammal R.
                    12 hours
                    1,440 casts
                    2 followers
                    1 strike
                    DAMN!, I hope it's this good again tomorrow.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                    26 svar
                    13 543 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Klant84
                    av Klant84
                     
                    Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                    20 svar
                    1 985 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Amiala
                    av Amiala
                     
                    Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                    2 svar
                    283 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                    34 svar
                    4 210 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                    2 svar
                    346 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Eino
                    av Eino
                     
                    Arbetar...
                    X