Hur bygga luckor i plast? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur bygga luckor i plast?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Hur bygga luckor i plast?

    Har kikat lite på joj:s tråd om hur han bygger om sin flipper, men postar ändå en ny tråd i ämnet.

    Jag ska bygga luckor till bänkarna bak i min camping, men hur gör jag?

    Kapar jag helt enkelt ut två bitar i playwood som jag sedan plastar-amerar med glasfiberväv, spacklar och sen lackar med riktigt 2-komp lack.

    Bifogar en gammal bild som visar ungefär hur eländigt det ser ut, har klätt om dynorna, men dom passar dåligt och heltäckande plastluckor ska in i stället

    Tamtam eller nån annan kanske har nån ide?
    Bifogade filer

  • #2
    Om du har tillgång till en glas skiva som är större än vad luckan ska vara så vaxa den och sen målar du med gelcoat och plastar typ 5-8 lager glasfiberväv, sen slipa och där efter måla med gelcoat. Sen är det bara att kapa till luckan till rätt storlek och måla på kanterna. Då har du en slät lucka som är ca 5-8mm tjock. Glöm inte att lufta ordentligt med en Aluminiumroller.


    http://teamchar.blogspot.com/

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av team char
      Om du har tillgång till en glas skiva som är större än vad luckan ska vara så vaxa den och sen målar du med gelcoat och plastar typ 5-8 lager glasfiberväv, sen slipa och där efter måla med gelcoat. Sen är det bara att kapa till luckan till rätt storlek och måla på kanterna. Då har du en slät lucka som är ca 5-8mm tjock. Glöm inte att lufta ordentligt med en Aluminiumroller.
      char hur menar du egentligen? Måla med gelcoat? Vad jag vet så finns endast gelcoat i spackelform? Är det inte 2-komp lack du menar?

      om jag plastar i 5-8 lager får jag ju en väldigt ojämn yta pga fibrerna från glasfiberväven. Måste jag inte spackla med gelcoat för att få den helt plan?

      Lufta ordenligt med en alu-roller? hur menar du då?

      Kommentera


      • #4
        Målningsbar gelcoat finns också, http://www.biltema.se/products/produ...?iItemId=83262 t.ex..

        Kommentera


        • #5
          Du ska lacka den vaxade glasskivan och sedan lägger du glasfiber ovanpå. När du sedan tar bort glasskivan så får du en helt slät yta som du ska ha utåt (synlig).

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Giganticsalmon
            Du ska lacka den vaxade glasskivan och sedan lägger du glasfiber ovanpå. När du sedan tar bort glasskivan så får du en helt slät yta som du ska ha utåt (synlig).
            aha! där tändes en lampa!

            vet inte vart jag ska få tag i en sådan glasskiva dock.. får väl beställa hos glasmästaren i värsta fall. Inget annat material som är så pass plant och glatt som glas förstås
            Senast ändrad av jojon80; 2006-10-27, 15:41.

            Kommentera


            • #7
              Prova med formplyfa

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av jojon80
                aha! där tändes en lampa!

                vet inte vart jag ska få tag i en sådan glasskiva dock.. får väl beställa hos glasmästaren i värsta fall. Inget annat material som är så pass plant och glatt som glas förstås
                Glas är det vi använder på firman men det går nog lika bra med en plåt skiva men då måste det nog användas ett släpmedel som är bättre än vax typ PVA - poly vinyl alkohol


                http://teamchar.blogspot.com/

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Giganticsalmon
                  Prova med formplyfa
                  Helt rätt, perfekt material, har du tillgång till sågbord, sticksåg osv finns inga gränser, då kan du plasta kanter och göra vad du vill, använder jag ofta, plåt i tunn dimension är böjbart och kan ge runda hörn, kanter osv, användes gärna i kombination med plyfan, räcker oftast med vanligt bilvax i formen.
                  Gelcoat är den plast som täcker skrovsidorna på en båt, vill du ha toppfinish på en detalj måste du först måla formen med detta sen måste lagret "sätta sej" om du har för bråttom kommer det lagret att rivas upp av mattorna i det efterföljande laminatet inte bra blir inte snyggt.
                  Topcoat är det du ser på insidan av en båt, helt enkelt pigmenterad plast som har tillsatt vax för att undvika klibbighet på ytan.
                  Själv brukar jag plasta direkt i formen ingen gelcoat efter att grejen ifråga är klar brukar jag riva upp ytan med ett grovt sandpapper för att sedan måla topcoat alt 2-komp färg beror alldeles på vad du ska göra och vilken finish du vill ha.
                  Finns inga gränser för vad du kan göra om du lär dej grunderna.
                  Har du speciella frågor bara återkomma vet jag så får du svar, lycka till glöm inte att skydda dej från gaser och damm definitivt ingen hälsosam hantering om man slarvar med detta.
                  Obs formen är A och O för ett lyckat resultat, oftast är det lätt att få till den men ska tillägga att jag är byggnadssnickare ger väl kanske en viss fördel.
                  I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

                  Kommentera


                  • #10
                    Lufta ordenligt med en alu-roller? hur menar du då?

                    Han menar att all luft ska rollas ut ur laminatet, mattan är vit när du börjar plastningen, du bör rolla ända till laminatet ser genomskinligt ut nästan det betyder att mattorna är mättade av plast, det bör ej återstå vita partier allt bör vara enfärgat och påminna om genomskinligt
                    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                    26 svar
                    13 542 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Klant84
                    av Klant84
                     
                    Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                    20 svar
                    1 985 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Amiala
                    av Amiala
                     
                    Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                    2 svar
                    283 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                    34 svar
                    4 210 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                    2 svar
                    346 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Eino
                    av Eino
                     
                    Arbetar...
                    X