Hyra ut sin båt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hyra ut sin båt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Ja svårt att få ihop det men synd i det stora hela... tänk alla tusentals mindre båtar som bara står 80-90% av tiden... Helst skulle man ju dela båt med nån som jobbar skift... halva kostnaden men ungefär hela nöjet...

    Som min bil, kör max 1000 mil/år (cyklar till jobbet) och det kan gå veckor när den bara står (och fiske inte får plats) och tappar värde å ändå funderar jag på 4WD för att kunna besöka nya, besvärligare vatten... inte klokt men, tja... ni fattar...
    Senast ändrad av anteman; 2019-10-18, 22:37.

    Kommentera


    • #22
      Det är inte lätt att driva bolag. Enklare blir det att bara sälja en båt man inte använder så ofta.

      Kommentera


      • #23
        Ursprungligen postat av Sdw Visa inlägg
        Ja, det är helt galet hur man verkar vilja göra det så krångligt och dyrt som möjligt att ha egen business. Man får som sagt lite intrycket av att staten vill att alla ska vara anställda knegare i något stor- och/eller statligt-bolag och hålla käft och betala skatt. Löntagarna blir ju lätt lurad att "åh, vi betalar *bara* 32-33% i skatt" när de inte ser hur stor del av kakan som äts upp av arbetsgivaravgifter och annat.

        Tycker man skulle ha något enkelt system för egenföretagande utan anställd:
        * Gör något du tjänar pengar på.
        * Dra av de utgifter du har.
        * Spara kvitton för inkomst och utgifter
        * Om det gick plus, betala in säg 25 eller 30% av din vinst till staten i skatt.
        * Klart!
        * Om staten sedan misstänker något fuffens, då an de begära in kvittona, annars bara har man de undanstoppade i en plastficka - noll byråkrati.

        Blev kanske något off-topic för Fiskesnack där!
        Tycker inte alls att det är off-topic.
        Om alla som åker ut ensam i båt på sommaren skulle räcka upp en hand. Tror det skulle bli många händer. Om alla dom hade fått ett erbjudande att ta med en turist etc för 500 kr. Dom flesta hade nog tackat ja. Tror för dom flesta som turistar och vill uppleva lite fiske så är det inte att fånga en gädda på 15 kg som står i topp. För många räcker det med att få ta del av lokal kunskapen och det sitter ju dom flesta med här.

        Handen på hjärtat. Är inte en trevlig syn att få se en novis som fångar en fisk helt underbar? Deras glädje etc. Tycker det påminner om en grabb som får se tuttar för första gången.

        Hygglo visste jag inte om.
        Gav mig lite tankar. Har 2 båtar i olika sjöar. Säg att man lägger ut dom för 200 kr dygnet. En 5-10 gånger uthyrd så kan man köpa sig ett till renoveringsobjekt. Den ena kommer jag köra ut nu i vinter. Köpte en fallfärdig örnvik 430 för knappt 2000, lite överpris med tanke på skicket. Med lite tur så kan man få köpa sig ett nytt projekt varje år.
        Ligger ju många båtar runt gårdarna som folk funderar på att köra på återvinningen för det är lite skavanker och dom har varken tid, lust eller kunskap att laga dom.

        Kommentera


        • #24
          Återigen, även om beloppen är små rör sig återkommande uthyrning om näringsverksamhet i Skatteverkets ögon och dom bevakar givetvis såna sajter för att klämma åt svarthandel. Senaste exemplet är ju de otroligt stora resurser man lagt på att jaga ett gäng pensionerade svenskar som åtnjutit skattefrihet i Portugal, det är givetvis en så viktig principfråga att även om nettointäkten till statskassan blir negativ så driver man sådana ärenden in i kaklet. På utgiftssidan verkar man däremot jobba ganska brett och utan större betänkligheter.

          Kommentera


          • #25
            Givetvis. Men är ju ingen som sagt man ska köra det svart? Man ska enligt hygglo ta upp siffran i samma ruta som inkomst av kapital. Det är väl samma ruta som eventuell bankränta står på?

            Men det är ju väl skillnad mot att sälja nån wobbler?

            Kommentera


            • #26
              Ursprungligen postat av husbehov Visa inlägg
              Givetvis. Men är ju ingen som sagt man ska köra det svart? Man ska enligt hygglo ta upp siffran i samma ruta som inkomst av kapital. Det är väl samma ruta som eventuell bankränta står på?

              Men det är ju väl skillnad mot att sälja nån wobbler?
              Skillnaden är att om du gör vinst på wobblern som du ändå hade liggande så avsåg du inte att fortsätta vinstdrivande verksamhet utan det var en enskild händelse, annonserar du löpande om uthyrning av båt är det näringsverksamhet och då räcker det inte med att ta upp det som inkomst av kapital i din privata deklaration - blir också väldigt svårt att visa vad vinsten blir om du hyr ut en privat båt som kostade X, har tappat i värde Y och har underhållskostnader Z - sådant beskrivs i bilaga till näringsverksamhet (N-blankett).

              Kommentera


              • #27
                Enligt vad man läser på skatteverket sida så gäller det uthyrningen, inte försök till. Och sen är det väl en tolkningsfråga vad gäller ett fåtal gånger. Är det bara 10 st tillfällen så hamnar det nog som ett fåtal. Blir det 50-100 tillfällen så bör man nog oroa sig.


                Jag tror inte det är några problem. Hygglo hade nog inte existerat om det innebar problem för en medborgare.
                Sverige är ju trots allt ett bidragsland.

                Kommentera


                • #28
                  Det är en gråzon och upp till dig om du vill chansa, jag skulle inte göra det för ingen vinner mot Skatteverket eftersom det råder omvänd bevisbörda, vilket innebär att du måste bevisa att du inte bedrivit näringsverksamhet om du åker på en revision. Din avsikt med uthyrningen är att tjäna pengar, så det är nog tämligen solklart vad utfallet blir.

                  Tillägg, lite om näringsverksamhet: https://www.skatteverket.se/foretago...800025792.html
                  Senast ändrad av holden; 2019-10-19, 13:49.

                  Kommentera


                  • #29
                    Och läser man den länken så är det ju solklart hobby verksamhet. Båtarna 2 st ingår i min fiskehobby. Och ska jag då gå i vinst. Då får jag nog kräva betydligt mer än nån hundralapp per pass. Bara fiskekort på ett år är i runda slängar 4000 kr.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                    26 svar
                    13 527 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Klant84
                    av Klant84
                     
                    Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                    20 svar
                    1 967 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Amiala
                    av Amiala
                     
                    Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                    2 svar
                    280 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                    34 svar
                    4 190 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                    2 svar
                    344 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Eino
                    av Eino
                     
                    Arbetar...
                    X