Ännu en tråd om hjälp mig hitta båt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ännu en tråd om hjälp mig hitta båt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ännu en tråd om hjälp mig hitta båt

    Tja!

    La tidigare ut en intressekoll på min nuvarande båt Crescent 434, detta pga att jag ska handla en ny båt till nästa säsong.

    kikat runt en j*vla massa på blocket, firmor, forum osv efter en båt som ska passa. Finns endel matnyttigt att läsa sig till och går ganska fort att konstatera att begagnade sportfiskebåtar finns de skralt om.. iaf dom som intresserar mig.

    Till att börja med så ligger min nuvarande budget på 200.000kr och då vill ja ha båt, motor, trailer, elmotor, ekolod. Obs ”nuvarande” då jag mkt väl känner mig själv å de kan lika gärna bli 250.000! Haha

    Innan jag börja djupdyka i detta sökandet så var siktet helt inställt på en Linder 445 Catch, fin båt som går att få under budget med alla tillbehör och finns en handlare där jag bor. Sen kom de allt som vanliga velandet... Man läser att båten driver som en badboll på vattnet och 30hk blir så sjukligt klent osv osv osv...

    Började då att kika på dom Amerikanska sportfiskebåtarna och den som tilltalar mig mest är nog Crestliner och deras 1450SC Discovery och 1600SC Vision. Båda båtarna spränger ju såklart budgeten och den ena spränger den med endast båt och motor. Vad brukar dom kosta som begagnad?

    Den nya båten jag köper kmr jag ha båtplats till och den kmr ligga mestadels av säsongen i vattnet. Är Amerikanerna ens ett alternativ då?

    Jag kmr fiska mest i Storsjön(Gästrikland) samt nån tur till Dalälven och andra mindre närliggande vatten samt Storsjön och Näkten (Jämtland). Skulle en Linder 445 Catch räcka till de?

    jag är inte intresserad av nån Buster eller Silver för båtarna tilltalar mig inte nå. Jag vill ha en Alu båt som är spinnfiskeanpassad. Blåser de 10-15 m/s och vågor därefter så kmr ja inte stå mitt ute på en fjärd.

    Vad kan man få i sportfiskebåt/bassbåt för 200k nytt som begagnat?

    Oerhört tacksam för tips som kan hjälpa en velande själ...

    Skitfiske!

  • #2
    Har suttit och tittat en massa efter olika båtar inför kommande köp.
    Jag har en Buster R idag som är bra, men har lite för många egenheter som jag inte gillar. Dessutom är den sjukt ful.

    Gissar på att du har kollat in Blocket och sett dina onöskade Buster där.

    Buster M Fish är nog en vettig båt. Vet inte om det är den gamla designen som inte tilltalar dig(inte mig heller) men den nya känns mer modern och inte alls lika udda och egen.
    https://www.blocket.se/goteborg/Bust...3_4&w=3&last=1

    Har åkt en del i Linder 445 Catch då två kompisar har sådana. Trevliga båtar helt klart. Lite burkiga men det är ju så med aluminium...
    Har varit inne på en sådan men har fastnat för Buster då dom känns mer prisvärda och tilltalar mig mer.

    Men en beg Linder Arkip borde väl fungera med?

    Eller en Scandica om du inte vill ha pulpet? (Vilket jag vill)
    https://www.blocket.se/halland/Scand...tm?ca=23_4&w=3

    Beg kostar ju en 445 inte så mycket så du har gått om budget kvar. Men du kanske är ute efter nytt?
    https://www.blocket.se/alvsborg/Lind...tm?ca=23_4&w=3
    https://www.blocket.se/stockholm/Lin...tm?ca=23_4&w=3

    Det som kompisen reagerat över som en detalj som är lite tråkig är att kastdäcket där bak inte har samma nivå som toften. Så det är lite risk för snubbel. En detalj men är det en av dom värre sakerna med båten så är den ju bra. Finns en grupp på facebook för ägare av Linder. Där får du nog svar på många frågor om 445.

    Man kan också, om du inte redan gjort det, slänga upp en köpesannons på grupperna på facebook. Har sett en del nu under hösten där det har varit bra respons.
    Hittar man en vettig båt beg så är det ju rätt najs enligt mig.

    Jänkebåtarna brukar gå snabbt om dom är prisvärda, men har sett ett flertal som varit närmare 150k än 200k som har varit vettiga.

    Jag personligen är lat, jag gillar när det är underhållsfritt. Då slipper jag känna att jag MÅSTE göra rent, dammsuga, tvätta osv osv.
    Jag vill kunna backa in skiten i garaget, sätta batterierna på laddning och sen glömma den till nästa tur. Jag har varken tid eller ork med mattor som ska tvättas, säten som ska rengöras och allt sånt.

    Den tiden lägger jag hellre på att fjäska för sambon så jag kommer ut oftare.
    Ingen fisk är chans för fisk.
    https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

    Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
    https://www.youtube.com/user/jurgenjons

    Kommentera


    • #3
      Linder Arkip är ju stabilare än 445 och med något djupare v-botten. Är väl ett alternativ om du vill upp lite i storlek.
      Nya Buster S/M fish är väl motsvarande Linders så de bör väl funka? (till trots vad du skrev)

      - Edit: Jag hade inte uppdaterat sidan när jag skrev. Men jag håller helt med det joens skriver

      Kommentera


      • #4
        Master 470 pro eller Faster 460 kanske kan va intressant?

        Kommentera


        • #5
          Joens - håller med om att den där Bustern är snyggare, men de är verkligen ingenting för mig... alldeles för mkt HR fritidsbåt stuk över dom båtarna och vissa Buster osv är ju rent av gräsliga! Dessutom så vill jag ha allting färdigdraget å klart! Vill inte börja mecka med nå givarfästen och kabeldragning... Absolut inte pröjsa 200k och behöva göra det!

          OjaOnej - Jo de är ju ett alternativ med Arkip, men då kostar ju en båt och motor lika mkt som en kittad Catch..

          Hur funkar de med att kliva ur båten i hamnen och lämna en jänkare i vattnet? Det känns ju som att Lindern är lite mer stryktålig och man behöver inte vara lika noga. De är ju trots allt en fiskebåt, jag vill kunna lägga i båten från en naturramp och bli skitig om fötterna utan att man ska behöva ha skoöverdrag ala tandläkaren på sig när man hoppar i båten.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Espen Visa inlägg
            Joens - håller med om att den där Bustern är snyggare, men de är verkligen ingenting för mig... alldeles för mkt HR fritidsbåt stuk över dom båtarna och vissa Buster osv är ju rent av gräsliga! Dessutom så vill jag ha allting färdigdraget å klart! Vill inte börja mecka med nå givarfästen och kabeldragning... Absolut inte pröjsa 200k och behöva göra det!

            OjaOnej - Jo de är ju ett alternativ med Arkip, men då kostar ju en båt och motor lika mkt som en kittad Catch..

            Hur funkar de med att kliva ur båten i hamnen och lämna en jänkare i vattnet? Det känns ju som att Lindern är lite mer stryktålig och man behöver inte vara lika noga. De är ju trots allt en fiskebåt, jag vill kunna lägga i båten från en naturramp och bli skitig om fötterna utan att man ska behöva ha skoöverdrag ala tandläkaren på sig när man hoppar i båten.
            Är Lindern verkligen det?
            Jag har fått känslan av att den är väldigt klent byggd med tunn plåt osv.
            Men då har jag bara skummat lite på ytan när jag letade båt för ett antal år sen, så kan ha helt felaktig känsla såklart.
            Senast ändrad av Bowen; 2018-11-05, 13:40.
            Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
            &

            Fiskesnacks AbborrFemma 2020
            ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
            Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

            -Okänd

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Espen Visa inlägg
              Joens - håller med om att den där Bustern är snyggare, men de är verkligen ingenting för mig... alldeles för mkt HR fritidsbåt stuk över dom båtarna och vissa Buster osv är ju rent av gräsliga! Dessutom så vill jag ha allting färdigdraget å klart! Vill inte börja mecka med nå givarfästen och kabeldragning... Absolut inte pröjsa 200k och behöva göra det!

              OjaOnej - Jo de är ju ett alternativ med Arkip, men då kostar ju en båt och motor lika mkt som en kittad Catch..

              Hur funkar de med att kliva ur båten i hamnen och lämna en jänkare i vattnet? Det känns ju som att Lindern är lite mer stryktålig och man behöver inte vara lika noga. De är ju trots allt en fiskebåt, jag vill kunna lägga i båten från en naturramp och bli skitig om fötterna utan att man ska behöva ha skoöverdrag ala tandläkaren på sig när man hoppar i båten.
              Jag förstår hur du tänker. I mitt fall vill jag inte ha speciellt mycket fördraget när det gäller stora förbrukare som elmotor och sådana saker.
              Kollade lite på Buster M och deras Buster Q idag, det verkar riktigt vettigt. Dock inte mycket till ekolod men en rolig leksak.
              Ingen fisk är chans för fisk.
              https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

              Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
              https://www.youtube.com/user/jurgenjons

              Kommentera


              • #8
                Bowen - nu menade jag inte att jag är oförsiktig på de viset att jag tänkte gena över grund med båten utan mest att jag kan hoppa i båten med skitiga skor, få nån droppe blod i båten eller välta ut en kopp kaffe utan att man ska fälla en tår.

                Kommentera


                • #9
                  Edguy - jaa vafan Master såg ju rätt skaplig ut, frågan är hur lätt de är att få dom färdigkittad med lod/elmotor! Faster blev lite för lik Buster med dom där feta kanterna runt om osv.. Vet ej vad jag har emot Buster egentligen men de är något med dom som inte tilltalar mig!

                  Tror de är för mkt Svensson V70 över dom...

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Espen Visa inlägg
                    Edguy - jaa vafan Master såg ju rätt skaplig ut, frågan är hur lätt de är att få dom färdigkittad med lod/elmotor! Faster blev lite för lik Buster med dom där feta kanterna runt om osv.. Vet ej vad jag har emot Buster egentligen men de är något med dom som inte tilltalar mig!

                    Tror de är för mkt Svensson V70 över dom...
                    Hahaha, precis så jag känner för Linder.
                    Det är inget fel på deras båtar men dom tilltalar mig inte ett skit. Dom är bra och jag gillar att åka i dom men jag skulle inte köpa en... (såvida jag inte hittar en galet bra deal, då skulle jag nästan kunna tänka mig köpa en V70).

                    Dom gamla är ju fula som fan, dvs den jag har. Men dom nya gillar jag skarpt.
                    Ingen fisk är chans för fisk.
                    https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

                    Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
                    https://www.youtube.com/user/jurgenjons

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                    26 svar
                    13 395 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Klant84
                    av Klant84
                     
                    Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                    15 svar
                    1 358 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Nila
                    av Nila
                     
                    Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                    2 svar
                    269 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                    34 svar
                    4 130 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                    2 svar
                    327 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Eino
                    av Eino
                     
                    Arbetar...
                    X