Ännu en tråd om hjälp mig hitta båt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ännu en tråd om hjälp mig hitta båt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #51
    Ursprungligen postat av Espen Visa inlägg
    Jo det har du rätt i! Men som de ser ut just nu för mig så skulle båten stå på gården och då lär man ju ändå plocka av elmotor och batteri om man inte vill att de ska ligga kvar öppet samt för laddning.

    Gillar tanken att man kan slänga in lite utrustning i bilen, blåsa till stenbryggan och ge sig ut på fiske nån timme, komma tbx slänga in de man har med sig i bilen och åka till affären typ eller något annat ärende.

    Som de ser ut just nu så känns ju ett fiskepass på 2-4h för kort för att de ska vara värt att traila i och ur båten med allt va de innebär. Speciellt dom ggr man drar ut och fiskar själv, går ju mkt bättre om man är två iofs.
    Ja, så är det. Helt klart blir det inte samma grej med spontanfisket. :-)

    Kommentera


    • #52
      Ursprungligen postat av Espen Visa inlägg
      Jo det har du rätt i! Men som de ser ut just nu för mig så skulle båten stå på gården och då lär man ju ändå plocka av elmotor och batteri om man inte vill att de ska ligga kvar öppet samt för laddning.

      Gillar tanken att man kan slänga in lite utrustning i bilen, blåsa till stenbryggan och ge sig ut på fiske nån timme, komma tbx slänga in de man har med sig i bilen och åka till affären typ eller något annat ärende.

      Som de ser ut just nu så känns ju ett fiskepass på 2-4h för kort för att de ska vara värt att traila i och ur båten med allt va de innebär. Speciellt dom ggr man drar ut och fiskar själv, går ju mkt bättre om man är två iofs.
      Ur min synvinkel så går det snabbare att ha allt i båten, koppla på, köra ner och sen börja fiska än att ta med allt i bilen och slänga på båten som ligger i sjön.
      Men det bygger ju på att man kan enkelt kan backa in den i garaget typ. Ska man ändå montera sakerna så är det ju bättre att göra det hemma med.

      Men en annan tanke är ju stöldrisken. Som jag ser det är en bassboat betydligt mer stöldbegärlig än en Buster.
      Ingen fisk är chans för fisk.
      https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

      Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
      https://www.youtube.com/user/jurgenjons

      Kommentera


      • #53
        Ja klart de går fortare att göra så om de klaffar allt, men så ska man ut å fiska 3-4 timmar innan man ska hämta sambon på jobbet, så står Yngve och Bengt-åke å beställt skrovtvätt så då står dom och ockuperar rampen i 20-30min så när dom är färdig så ska man backa ner i frustration med båten och får ta något omtag, sen när båten är i vattnet och knyten i närmsta stolpe så ska man hitta en parkering som rymmer en trailer bakom.. tids nog innan man kommit iväg i båten så har 45min - 1h gått och så står man där å stresskastar i närmsta vik för att man ska få nära in till rampen sen så man kan ta upp båten, sen har man fått upp båten och då lär man hem med skiten innan man åker iväg och ska hämta sambon och man hinner knappt sätta sig i bilen innan de ringer i luren och sambon (regeringen) undrar vafan man är någonstans... haha jaa nu händer inte de här varje gång men du kanske fattar poängen?

        Kommentera


        • #54
          Ursprungligen postat av Espen Visa inlägg
          Ja klart de går fortare att göra så om de klaffar allt, men så ska man ut å fiska 3-4 timmar innan man ska hämta sambon på jobbet, så står Yngve och Bengt-åke å beställt skrovtvätt så då står dom och ockuperar rampen i 20-30min så när dom är färdig så ska man backa ner i frustration med båten och får ta något omtag, sen när båten är i vattnet och knyten i närmsta stolpe så ska man hitta en parkering som rymmer en trailer bakom.. tids nog innan man kommit iväg i båten så har 45min - 1h gått och så står man där å stresskastar i närmsta vik för att man ska få nära in till rampen sen så man kan ta upp båten, sen har man fått upp båten och då lär man hem med skiten innan man åker iväg och ska hämta sambon och man hinner knappt sätta sig i bilen innan de ringer i luren och sambon (regeringen) undrar vafan man är någonstans... haha jaa nu händer inte de här varje gång men du kanske fattar poängen?
          Jag förstår precis!
          Ingen fisk är chans för fisk.
          https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

          Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
          https://www.youtube.com/user/jurgenjons

          Kommentera


          • #55
            Backar några sidor i tråden...
            Jag har Buster Q med GPS och Ekolod i in båt
            Smidigt, men det finns minimala inställningsmöjligheter
            Min bedömning är att vilket lod som helst från 4-5.000 kr och uppåt är betydligt bättre
            GPS:en är OK men med lite ryckiga uppdateringar ibland
            Den har också begränsade inställningar, men när jag väl ställt in den detaljnivå jag vill ha ändrar jag sällan något

            Kommentera


            • #56
              Bra input där! Och som tidigare sagt så har jag ändå tänkt köra ett Lowrance lod/plotter så blir ingen Buster Q OM jag ens väljer en Buster. Vad har du för båt Smolt?

              Kommentera


              • #57
                En XL, måste tänka på fru och familj också så det blev en kompromiss
                Funkar bra att fiska 4 pers från den, om man har lite kontroll på spöviftandet
                Som ren fiskebåt skulle jag satsa en lite mindre mittpulpetare med rena ytor
                Tex Ockelbo B16 eller B18

                Kommentera


                • #58
                  Håller på att ta lite offerter på en Buster M1 Fish nu med färdigmonterad elmotor + eko/plotter. Får se vad kalaset hamnar på och om de finns nå bättre alternativ. Tur man har lite spelrum fram till nästa säsong!

                  Kommentera


                  • #59
                    Än så länge fått offerter på 209.000 för en åsm 2018 och 225.000 ~ för en åsm 2019. Då är det båt,motor, sportfiskeutförande,hamnkapell, låspaket, 80trailer, Lowrance hds7, Motorguide xi5 fp snr gps och sammanlänk mellan MG pch Lowrance (allting monterat och klart).

                    Låter de prisvärt?
                    Har jag glömt något?
                    Gällar alltså en Buster M1 ”Fish” 40hk

                    Kommentera


                    • #60
                      Tycker det låter mycket vettigt! Inte för att ja kikat själv men.... ja de känns vettigt
                      Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                      26 svar
                      13 523 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Klant84
                      av Klant84
                       
                      Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                      20 svar
                      1 962 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Amiala
                      av Amiala
                       
                      Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                      2 svar
                      280 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Old Firehand  
                      Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                      34 svar
                      4 190 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                      2 svar
                      343 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Eino
                      av Eino
                       
                      Arbetar...
                      X