Trailerproblem - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trailerproblem

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Trailerproblem

    Har en Reko trailer 850 bt till min Yamarin 490 br.
    Jag får ta i för kung och fosterland för att rulla av båten vid sjösättning. Är det riktigt bra lutning på rampen så går det hyfsat bra, men vid dem flesta ramper är det rent av jobbigt.
    Någon som har samma problem eller ännu bättre, någon som har en bra lösning?
    Det är endast kölrullen i mitten som är ställbar!? Vilket jag tycker är märkligt, eftersom att det känns som att båten lutar för mycket framåt.
    Alla tips och erfarenheter uppskattas.

  • #2
    Vilken typ av kölrullar har du? Kan bero på att båten satt sig i dem, dvs de inte är runda längre!
    Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

    Kommentera


    • #3
      Synd att det bara är mittre kölrullen som är justerbar.
      Det bästa är annars om man kan höja den främre någon centimeter så båten lutar lätt bakåt, brukar göra underverk vid sjösättning samtidigt som båten inte blir direkt tyngre att veva upp.
      Men vad har du för kölrullar?
      Många rullar är typ Biltema med endast plastbussningar i ändarna och inget stålrör inuti. Sådana rullar kan lätt deformeras, böja sig när båtens vikt kommer på och ibland böja sig så pass att de tar i plattjärnen på sidorna. Då blir det riktigt tvärstopp.
      Rullar dina kölrullar eller står de still?

      De bästa rullarna har ett fastvulkat stålrör inuti.
      I det röret stoppar man i ytterligare ett stålrör som är ordentligt infettat i vattenfast fett. Sedan den genomgående bulten, också den infettad. Använd gärna en låsmutter och dra den inte hårdare än att kölrullen snurrar lätt. Då bör båten rulla av betydligt lättare.

      Kommentera


      • #4
        Vet inte hur kölrullarna är uppbyggda, men det är ett genomgående rör som är låst med saxpinnar. Jag har fettat in dessa rör, men jag upplevde ingen skillnad. Skulle kunna vara Biltemas rullar, men dem är runda iaf. Det du beskriver känns ju betydligt bättre, ska kika på det.
        Men jag är förbryllad över den justerbara kölrullen i mitten. Jag ska ta lite bilder ikväll, och lägga upp här.

        Kommentera


        • #5
          Hade bild på främre och mittenrullen.

          Kommentera


          • #6
            Det ser ut som att kölrullarna är bytta någon gång och är lite för stora.
            Normalt sett brukar det bli ett litet mellanrum på ca 5 mm på varje sida om rullen men dina ser ut att ligga helt mot fästet. Speciellt den mittre rullen som verkar bända isär hela fästet.

            Kommentera


            • #7
              Bilderna kan vara lite missvisande, rullarna rullar fritt så att säga och ligger inte emot fästena. Däremot är det mittre fästet lite knäckt pga att det är något förskjuter i sidled. Riktade fästet, men det blev samma sak när jag tog upp båten efteråt. Men rullarna ska väl ligga i linje? Så mittrullen är väl bara att trycka upp mot skrovet när båten ligger helt på trailern? Jag skulle vilja höja den främre och följa efter med mittrullen, men främre är ju fast. Kanske räcker med att köpa bättre kölrullar, någon som kan rekommendera några bra rullar?

              Kommentera


              • #8
                Hej!

                Jag bytte mina "svarta" kölrullar till dessa: https://marinochtrailer.se/trailer/r...20mm-tiki-bla/

                Funkar kanon.

                Längst ner (dvs. första rullen) satte jag en av denna typ: https://marinochtrailer.se/trailer/r...80mm-bla-hard/

                Nu flyger båten i princip i vattnet, det går nästan lite väl enkelt. Till historien hör väll att jag har en aluminiumbåt och jag vet faktiskt inte om dessa lite hårdare kölrullar lämpar sig för en plast/glasfiberbåt.

                Du kan även söka på: "Kölrulle Polyuretan" så hittar du lite spännande alternativ!

                Men som sagt, kolla om de rullarna jag nämner lämpar sig för plastbåt innan du köper!

                Skitfiske!
                Senast ändrad av Grävlingen; 2018-11-06, 09:19.
                Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Guttaperka Visa inlägg
                  Har en Reko trailer 850 bt till min Yamarin 490 br.
                  Jag får ta i för kung och fosterland för att rulla av båten vid sjösättning. Är det riktigt bra lutning på rampen så går det hyfsat bra, men vid dem flesta ramper är det rent av jobbigt.
                  Någon som har samma problem eller ännu bättre, någon som har en bra lösning?
                  Det är endast kölrullen i mitten som är ställbar!? Vilket jag tycker är märkligt, eftersom att det känns som att båten lutar för mycket framåt.
                  Alla tips och erfarenheter uppskattas.
                  Hej Guttaperka;

                  Min båttrailer är köpt hos Bålstasläpet och den har dubbla trailervinschar varav den ena för att veva upp Buster Magnumen på trailern och den andra mindre vinschen för att veva av båten från trailern...

                  http://www.trumman.com/fisketips.htm

                  Old Firehand
                  Leif Engström


                  Kommentera


                  • #10
                    Hade problem med att min Buster R var sjukt seg att få ner också.
                    Men det visade sig att det var en rulle som kärvade, när jag väl tagit loss den och bankat till fästet så blev det enorm skillnad. Får hålla emot nu istället.
                    Det kan inte var att båten är väldigt framtung också? Har läst att det är sånt som kan påverka med, om det stämmer vet jag inte då min är baktung. Men ska testa flytta fram lite saker för att bli av med lite vikt där bak.
                    Ingen fisk är chans för fisk.
                    https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

                    Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
                    https://www.youtube.com/user/jurgenjons

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                    26 svar
                    13 522 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Klant84
                    av Klant84
                     
                    Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                    20 svar
                    1 961 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Amiala
                    av Amiala
                     
                    Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                    2 svar
                    280 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                    34 svar
                    4 190 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                    2 svar
                    343 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Eino
                    av Eino
                     
                    Arbetar...
                    X