Trailerproblem - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trailerproblem

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Tack alla för era synpunkter och råd. Känns som att det kan vara kölrullarna som rullar tungt när båten ligger på. Tror att jag ska börja med att byta ut dessa.

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av Guttaperka Visa inlägg
      Tack alla för era synpunkter och råd. Känns som att det kan vara kölrullarna som rullar tungt när båten ligger på. Tror att jag ska börja med att byta ut dessa.
      När båten är av nästa gång så kan du ju kolla så dom rullar fritt.
      Sen kan du lägga något på dom och ge dom lite vikt och se så dom fortfarande rullar bra. Min ena kärvade helt sjukt. Nästan helt låst efter att fästet fått lite stryk så det var lite skevt. Lite som ditt fäste.
      Ingen fisk är chans för fisk.
      https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

      Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
      https://www.youtube.com/user/jurgenjons

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av joens Visa inlägg

        När båten är av nästa gång så kan du ju kolla så dom rullar fritt.
        Sen kan du lägga något på dom och ge dom lite vikt och se så dom fortfarande rullar bra. Min ena kärvade helt sjukt. Nästan helt låst efter att fästet fått lite stryk så det var lite skevt. Lite som ditt fäste.
        Hej!

        Köp lämpligt fett också som du kan smörja lite med!
        Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

        Kommentera


        • #14
          Japp, jag har båten i sjön nu och trailern hemma så jag tänkte fixa i ordning den. Dags för besiktning, så först måste jag byta ett hjullager. Men ska kolla mina kölrullar också. Vad är det för fördelar med polyuretan rullar egentligen? Det står att dem lämpar sig för aluminiumskrov, men fick svar av en handlare att det funkar bra även för plast/glasfiberskrov. Men dem kostar lite mer också, har jag någon nytta av polyuretan rullar till min plastbåt?

          Kommentera


          • #15
            Biltemas bromsoksfett i sprutform använder jag på det mesta.
            Skrikande rutor i en Mini Cooper? Fett!
            Saker som borde rulla men inte rullar? Fett!
            Kontakter som inte behöver bli dåliga för vatten så snabbt? Fett!

            Inte för dina lager dock, men dina rullar!
            Ingen fisk är chans för fisk.
            https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

            Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
            https://www.youtube.com/user/jurgenjons

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av Guttaperka Visa inlägg
              Japp, jag har båten i sjön nu och trailern hemma så jag tänkte fixa i ordning den. Dags för besiktning, så först måste jag byta ett hjullager. Men ska kolla mina kölrullar också. Vad är det för fördelar med polyuretan rullar egentligen? Det står att dem lämpar sig för aluminiumskrov, men fick svar av en handlare att det funkar bra även för plast/glasfiberskrov. Men dem kostar lite mer också, har jag någon nytta av polyuretan rullar till min plastbåt?
              De är hårdare framför allt, mina rullar bättre helt enkelt! Aluminiumbåten liksom skar ner i de svarta rullarna och gjorde dem asymmetriska. På grund av det blev det svårt att lägga i båten.
              Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

              Kommentera


              • #17
                Jag fettar in axlarna till mina kölrullar med marinfett från biltema. Det funkar lysande för mig iaf.
                Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

                Kommentera


                • #18
                  Nu ska jag ta "nytag" med mitt trailerproblem.
                  Har noterat att aktern vilar på luftgummihjul och inte på kölrullen. Se bild. Har för övrigt köpt nya kölrullar sedan sist, men det tog inte bort problemet, att det går tungt att rulla av båten.
                  Det är ungefär 35mm mellan bakre kölrullen och båtens köl. Gissar att denna trailer är anpassad till en mer v-bottnad båt, eller?
                  Luftgummihjulen är 260mm i diameter och nu funderar jag på att köpa ett par luftgummihjul på 200mm istället. Då borde jag få ner båten ca 35mm i bakkant/aktern så att båten lutar lite mindre framåt och därmed borde den rulla av lite lättare.
                  Vad tror ni om mina tankar?
                  Har även varit inne på att skippa Luftgummihjulen helt, då inte alla båttrailer har dessa. Men jag gillar att låta båten vila mellan dessa när jag ska ta upp båten ensam. Antar att dessa hjul endast är till för någon form av styrning så att båten hamnar rätt på trailern?
                  Vill gärna få lite tankar och åsikter, kanske finns smartare lösningar.
                  Väl mött!
                  /Dennis Click image for larger version

Name:	20191019_125929.jpg
Views:	1262
Size:	3,12 MB
ID:	2524491

                  Kommentera


                  • #19
                    byt till mindre sidohjul så att båten vilar på kölrullarna, dom har ju ingen annan funktion än att styra båten rätt när du tar upp båten, och smörj axlarna till kölrullarna med marinfett så att dom rullar lätt när dom är belastade, gör stor skillnad.

                    Kommentera


                    • #20
                      Låt hjulen sitta kvar det gör absolut ingenting.
                      De styr som du säger perfekt vid blåst när båten inte vill gå rakt på och tvingar in fören mot kölrullens spår som i sin tur styr upp båten rakt på trailern. Utan sådana hjul får man ofta stora problem vid blåst och/eller när man är ensam.
                      Att båtens köl inte vilar på bakersta kölrullen gör ingenting i praktiken då lasten delas upp av de båda hjulen samt de två sidostöden.
                      Dessutom dämpar gummihjulen en del vid färd på dåliga vägar. Men det är viktigt att båten ligger an mot kölrullarna framför.
                      Ett tips kan vara att flytta bak sidostöden lite. Du får då ännu mer hjälp vid blåst då sidostöden styr upp båten i ett tidigt skede.
                      Då kan båten nästan stå 90 grader mot trailern men ändå styras upp när man vevar på vinschen!

                      De kölrullarna du köpt är annars riktigt bra rullar för plastbåtar och välsmorda bör de rulla lätt.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                      26 svar
                      13 405 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Klant84
                      av Klant84
                       
                      Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                      15 svar
                      1 359 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Nila
                      av Nila
                       
                      Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                      2 svar
                      269 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Old Firehand  
                      Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                      34 svar
                      4 130 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                      2 svar
                      327 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Eino
                      av Eino
                       
                      Arbetar...
                      X