Terhi 445 eller Pioner 14 Active - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Terhi 445 eller Pioner 14 Active

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Terhi 445 eller Pioner 14 Active

    Hej! Jag hade tänkt skaffa mig en båt för fiske primärt men också utflykter med familj. Detta blir min första båt så jag inga erfarenheter sen tidigare. Båda båtarna är ju ganska så underhållsfria så det passar mig bra då jag vill lägga tiden på fiske istället. Terhi båten har rorkult och 30hk och är lite mer praktisk med mer öppna ytor och Pioner båten har pulpet och 20hk. Vilken är o föredra när det gäller fisket? Kommer nog vara 2 personer som fiskar, ibland 3 st. Fisket kommer vara i större insjö och även vid kusten. Båten kommer också att dras på trailer en del. Hade verkligen uppskattat era åsikter om detta! Har säkert missat att fråga något men det kommer väl framöver.
    Tack på förhand, Stefan.

  • #2
    Personligen tycker jag bättre om therhin. Men det är inte baserat på sak då jag vet för lite om pioneerbåten utan på ren känsla. Det är ganska stor skillnad mellan de två i storlek. På mindre båtar gör varje decimeter mer än vad man tror. 3 Pers tror jag har det avsevärt rymligare i therhin.

    Kommentera


    • #3
      Ok. Vad tycker du om rorkult eller pulpet? Pulpeten tar ju en del plats men kanske är bekvämare?

      Kommentera


      • #4
        Jag gillar båda

        I en mindre båt tar ju pulpeten upp ganska stor plats om den ska vara funktionell. Jag fiskar på dalälven en del och där tycker jag att rorkult har en funktionell fördel. Snabba girar i trånga grunda vatten då säger jag rorkult.

        Ska man däremot korsa mäkaren eller ut på hav då är väl pulpet trevligare. Man sitter bekvämare med vindskydd. Instrumentering har en naturlig plats. Har båten även hydraulstyrning så slipper man feedback från motorn och det frigör en hand i vissa tillfällen.

        Båda har fördelar och nackdelar

        Kommentera


        • #5
          Ja, det är väl så. Tänker kanske att pulpeten är i vägen när man står o fiskar i båten men det kanske inte är ett bekymmer? Jag har tidigare bara fiskat från roddbåtar och det är ju öppet och bra. Mycket att tänka på när man ska köpa sin första båt!!

          Kommentera

          Foton

          Collapse

          Relaterat

          Collapse

          Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
          26 svar
          13 405 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Klant84
          av Klant84
           
          Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
          15 svar
          1 359 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Nila
          av Nila
           
          Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
          2 svar
          270 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Old Firehand  
          Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
          34 svar
          4 130 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Sundström76  
          Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
          2 svar
          327 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Eino
          av Eino
           
          Arbetar...
          X