Klarlack invändigt till mindre plastbåt - slitageskydd - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Klarlack invändigt till mindre plastbåt - slitageskydd

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Klarlack invändigt till mindre plastbåt - slitageskydd

    Jag köpte en beg 4 m plastbåt i somras som komplement till trollingbåten 6,6 m. Invändigt hade den en ganska snygg trall på durken, men ganska opraktiskt eftersom jag inte kom åt vattnet som samlades under när man sköljde bort fiskslem och blod emellanåt. Visst, det går ju alltid att såga upp ett hål och använda öskar, men det blir alltid gammalt illaluktande vatten kvar.
    Så jag bestämde mig för att lägga in ett slätt golv och och göra en pumpgrop dit vattnet samlas och tas om hand av en länspump.
    Jag vill helst ha ett golv med slittålig yta men som samtidigt är snyggt. Biltema har en halkskyddsfärg vilken borde vara hyfsat slittålig men finns bara i grå eller vit.
    Däremot finns bl a en snygg blå färg Alkyd Enamel vilken borde ha samma egenskaper som halkskyddsfärgen förutom granulatet. Men om man köper granulat och blandar med den blå Alkyd Enamel:en så borde man både få snygg kulör och slitstark färg, eller har jag fel?
    En annan tanke som jag haft är att måla sista färgen utan halkskyddsmedel och sedan lägga på en färglös lack med halkskyddsmedlet sist. Jag har ett halkskyddsmedel för inblandning redan inköpt och den påverkar inte genomskinligheten nämnvärt. Vilken transparent lack skulle kunna fungera? Polyestern på bild 3 är ju färglös men inte vattenbeständig, men hur ser Biltemas lamineringsepoxi ut. Den är ju vattentät men är den transparent som polyestern?
    Någon annan som har något bra tips i frågan?

    Mvh
    Johnny

  • #2
    Jag skulle tveklöst bara måla med den färg som önskas och sedan blanda i pimpsten eller vad det nu är du har i sista strykningen. Så gjorde jag på däcket på en plastbåt med träöverbyggnad och det höll länge... Skit fiske! Gösta

    Kommentera


    • #3
      Den blå färgen som Biltema har var för mörk för min smak så jag valde deras röda istället. Biltema avråder all sorts brytning av deras båtfärger. Även om jag tror att det bara är av kvalitetshänseende som de avråder från det, så ville jag inte ta några risker. Jag tog mig tid att maska för att åtminstone få fram utseendet från det gamla trallgolvet.
      Jag blandade i halkskyddsmedlet i den röda färgen och resultatet ser lovande ut. Tack och lov så täckte den röda färgen så bra, för jag hade inte vågat lämna kvar maskeringstejpen över två strykningar.

      Mvh
      Johnny
      Senast ändrad av iron9; 2018-11-25, 19:39.

      Kommentera


      • #4
        Ser ju bra ut!

        Kommentera

        Foton

        Collapse

        Relaterat

        Collapse

        Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
        26 svar
        13 405 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Klant84
        av Klant84
         
        Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
        15 svar
        1 360 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Nila
        av Nila
         
        Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
        2 svar
        270 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Old Firehand  
        Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
        34 svar
        4 130 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Sundström76  
        Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
        2 svar
        327 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Eino
        av Eino
         
        Arbetar...
        X