Låta båten ligga kvar i sjön farligt? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Låta båten ligga kvar i sjön farligt?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Låta båten ligga kvar i sjön farligt?

    Hur farligt är det att låta en mindre båt, en jolle med dubbelskrov ligga kvar i sjön under vintern? Regnvattnet kommer ju att frysa i båten och vattnet mellan skroven kommer också att frysa. Kan det orsaka att skrovet sprängs?

    Någon med erfarenheter?

  • #2
    Om du säkert vill ha kvar en båt att fiska i nästa år. Tar du upp den på land och vänder den upp och ner.

    Kommentera


    • #3
      Medan jag hade båten i Ralången så låg den i så länge det var öppet vatten o man kunde åka ut o köra trolling efter gäddor. Ibland så låg båten i över hela vintern o var färdig till våren, men givetvis så hade jag koll så att den inte var vattenfylld el. is på sjön för då åkte den upp omgående.
      Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


      /Stefan

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Julle68 Visa inlägg
        Om du säkert vill ha kvar en båt att fiska i nästa år. Tar du upp den på land och vänder den upp och ner.
        Gilla!

        Old Firehand
        Leif Engström

        Kommentera


        • #5
          Hej! Att låta din båt ligga i över vintern är kapitalförstöring på hög nivå. Bjud några polare på pizza så hjälper de dig vända den, det kan ju faktiskt vara lite svårt om man är själv! Min morfar hade sin båt i en vinter pga sjukdom och den liksom småläckte hela tiden efter det, fick byta den tillslut. Fanns inga direkta hål eller så...? Skitfiske!
          Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

          Kommentera


          • #6
            I vann med stabil is kan du teoretisk sett la båten fryse inn i isen, MEN DEN MÅ VÆRE TOM. Du må være 100% sikker på at alt vann mellom skrog etc er borte. Grunnen til at jeg sier teoretisk er at det skal minimalt med bevegelse i isen til før båten rives i stykker, med alt fra små lekkasjer til store revner som resultat. Så Julle68 har 100% rett i at hvis du vil være sikker på at du har en båt som flyter i 2019, så får du båten opp og tømmer den for vann nå.
            Team Colibri

            Kommentera


            • #7
              Den förre ägaren hade båten liggandes i sjön hela året men visst jag kan ta upp den. Men om jag nu hade en större båt med stålskrov så hade jag utan problem kunnat låta båten ligga kvar även under vintern?

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Laxen2 Visa inlägg
                Den förre ägaren hade båten liggandes i sjön hela året men visst jag kan ta upp den. Men om jag nu hade en större båt med stålskrov så hade jag utan problem kunnat låta båten ligga kvar även under vintern?
                Nei, og derfor har man slike, som løfter tunge båter:
                Click image for larger version  Name:	blogger-image--1324244709.jpg Views:	1 Size:	33,6 KB ID:	2484955

                Og slike, isfrie havner:
                Click image for larger version  Name:	blogger-image-2085619866.jpg Views:	1 Size:	43,9 KB ID:	2484956

                Så finnes det båter som er bygget for å kunne fryse inne, feks de fartøyene som benyttes under polarforskning. Men det er nok noe off topic i denne sammenhengen.
                Team Colibri

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                26 svar
                13 542 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Klant84
                av Klant84
                 
                Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                20 svar
                1 985 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Amiala
                av Amiala
                 
                Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                2 svar
                283 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Old Firehand  
                Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                34 svar
                4 210 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Sundström76  
                Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                2 svar
                346 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Eino
                av Eino
                 
                Arbetar...
                X