Klarar någon identifiera modell och ungefärligt år på min båt? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Klarar någon identifiera modell och ungefärligt år på min båt?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Klarar någon identifiera modell och ungefärligt år på min båt?

    Jag har blivit med båt och tänkte fixa lite med den nån gång innan nästa sommar om jag kan hitta någon plats inne i värme med elektricitet. Jag hade åtminstone tänkt mig att montera en ny relingslist då den som sitter på är aningen för kort (cirka fem centimeter kvar kanske) och sedan får vi se om jag behöver och orkar göra något mer med den. Utseende är jag inte superintresserad av utan vill bara ha något som flyter och fungerar. Men jag vet inte mer om båten än att det är en Jofa och när jag hämtade den och la den där det är tänkt att hon ska bo så glömde jag att fotografera och dokumentera. Men jag fick en bild från förra ägaren innan köpet och här kommer den, hoppas någon känner igen den och kan berätta lite mer.
    Click image for larger version

Name:	jofa.jpg
Views:	1218
Size:	395,5 KB
ID:	2485202

  • #2
    Jofa bris

    Kommentera


    • #3
      Tack så mycket sökt som en galning på google men visste ju bara att det var en plastbåt från Jofa, bilderna jag hittat har inte stämt riktigt överens med min med de där fastbultade sittbrädorna (vad heter såna nu igen?) så jag har trott att det varit nån konstig modell. Men de kanske gjorde dem i olika utföranden. Jag fick känslan att min båt var närmare 5 meter än 4 när jag hämtade den och baxade i den i vattnet, för att inte tala om när vi två stycken stånkade och stönade då vi drog upp den på land och vände den för vintern

      Kommentera


      • #4
        Tofter. Eller sittbräda om man så vill om den är orimligt tung kanske den har sugit vatten? Bra att ställa in i värme under vintern nu o torka ur ordentligt

        Kommentera


        • #5
          Det är nog en jofa Siljan 440cm lång. Min Bris är bara 405cm

          Kommentera


          • #6
            Tack så heter de ja haha.
            Ja den var rätt tung. Tyvärr så har jag inte möjligheten att ställa den varmt och torrt under vintern, då hade jag kunnat fixa till den under de mörka månaderna innan den ska ut på sjön igen

            Det kan inte vara en Siljan? 440 cm och 115 kg tung. Stämmer dock fortfarande inte in på tofterna som verkar vara fasta och gå hela vägen ner utmed insidan och till 'golvet' på den enda bilden som jag hittar på google. Men det kanske är en nyare årsmodell än min.

            *redigerat
            Du hann svara medan jag skrev, JONNIE ROCKER

            Kommentera


            • #7
              Det finns olika tofter. Har set både skruvade o gjutna

              Kommentera


              • #8
                Tack för alla svaren, jag tycker Fiskesnack är en härlig samlingsplats för fiskedårar
                Då kommer fler frågor, som visserligen inte är aktuella just nu men kan vara bra att ha klara när det är dags.
                Jag vill montera en ny gummilist, jag antar att jag får försöka komma till båten och få bort sista biten för att se vilken av djungeln med lister som jag måste köpa. Men hur lång behöver man ha? Går det att svara på utan att själv ha bytt på just en sån här? Vissa verkar ju vara rätt dyra och man vill kanske inte köpa för lång list i onödan.

                Och framför allt, hur ska jag gå till väga? Jag har förstått när jag läst lite om det att jag behöver värma den för att få den både följsam och "töjbar" innan montering. Men någon tunna vatten att ställa över en eld tror jag inte att jag kan lösa, och då kan det kanske vara svårt att få den så varm att den mjuknar tillräckligt när jag är ute vid båten mitt i skogen.

                Kommentera


                • #9
                  Sandström har lite mått på lister för olika båtlängder, Tyvärr är det ju lite dyrt. Men går säkert att hitta billigare.
                  http://www.sandstromwebshop.se/batar...c-batarna.html

                  annars har ju Biltema sån billig kantskyddslist

                  Kommentera


                  • #10
                    googla relingslist....erlandsons, seasea,hjertmans....alla har i olika dimensioner...
                    tyvärr skulle jag tro att det inte räcker att ställa båten varmt för att bli av med vattnet i den....inte ens om du ställer den i en ugn under vintern...dom där båtarna är oftast fyllda med skum både i för och aktertoft som brukar suga i sig massor med vatten under åren om det finns minsta möjlighet för vattnet att ta sig in.... på min jofa bris
                    plockade jag ur hela 80 kg vattenfylld skum ur tofterna... jäklar vad mycket bättre den gick i sjön sen...planade med en sexhästare
                    Never let your memories be greater then your dreams...

                    I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                    26 svar
                    13 405 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Klant84
                    av Klant84
                     
                    Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                    15 svar
                    1 359 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Nila
                    av Nila
                     
                    Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                    2 svar
                    269 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                    34 svar
                    4 130 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                    2 svar
                    327 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Eino
                    av Eino
                     
                    Arbetar...
                    X