Problem vid större insjö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Problem vid större insjö

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Problem vid större insjö

    Var ska man vända sig om man blir skeppsbruten på en större insjö? Lek med tanken om att jag befinner mig på en större insjö som Ivösjön och så får jag ett motorhaveri och inte kan ta mig tillbaka till land. Var kan jag ringa för att få hjälp? Jag kan inte ringa 112 för att situationen inte är akut. Jag kan inte heller ringa sjöräddningssällskapet som inte har någon båt i vattnet. Sitter jag där med skägget i brevlådan? Är enda hoppet att dra till sig uppmärksamhet från en annan båt?
    Senast ändrad av Laxen2; 2018-12-13, 14:20.

  • #2
    Ursprungligen postat av Laxen2 Visa inlägg
    Var ska man vända sig om man blir skeppsbruten i en större insjö? Lek med tanken om att jag befinner mig på en större insjö som Ivösjön och så får jag ett motorhaveri och inte kan ta mig tillbaka till land. Var kan jag ringa för att få hjälp? Jag kan inte ringa 112 för att situationen inte är akut. Jag kan inte heller ringa sjöräddningssällskapet som inte har någon båt i vattnet.
    Åk förbi din brandstation o fråga för det är väl dom som kan ge bäst svar i frågan tror jag.
    Frågan är ju alltid fri att ställa!
    Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


    /Stefan

    Kommentera


    • #3
      Du får förlita dig på polare med båt, eventuella båtuthyrare vid sjön etc.
      Sen funkar ju faktiskt 112 även om det inte är akut. För det kan ju snabbt bli akut läge.

      Kommentera


      • #4
        Så pass. Då kanske jag investerar i en nödmotor om jag ska ge mig ut på en sjö där man inte kan ro tillbaka om motorn lägger av.

        Kommentera


        • #5
          Frågan är väldigt bra!

          Jag gillar personligen redundans. Helst fiskar jag med båt som har både motor och åror. Skulle jag någon gång ha råd med en så fin och stor båt att det inte finns åror så är det inte fel att ha en elmotor eller liten snurra. Jag har varit med om motorhaveri ute på Vänern i drygt meterhöga vågor. Då utombordaren till gummibåten satt förvarad på ett motorfäste bak på båten var det bara att starta den och puttra in till närmsta hamn.

          Om man är på sjön och har förlorat förmågan att ta sig iland för egen maskin tänker jag att det inte är speciellt klandervärt att larma.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Laxen2 Visa inlägg
            Var ska man vända sig om man blir skeppsbruten på en större insjö? Lek med tanken om att jag befinner mig på en större insjö som Ivösjön och så får jag ett motorhaveri och inte kan ta mig tillbaka till land. Var kan jag ringa för att få hjälp? Jag kan inte ringa 112 för att situationen inte är akut. Jag kan inte heller ringa sjöräddningssällskapet som inte har någon båt i vattnet. Sitter jag där med skägget i brevlådan? Är enda hoppet att dra till sig uppmärksamhet från en annan båt?
            Hej Laxen 2;

            Om motorn inte vill starta igen driver du med vinden in mot land. För att landa utan skador på båten kan du ha med dig en paddel för att styra in båten mot lämpligt ställe på stranden och där ankra båten nära land med fören riktad ut mot sjön....

            Väl iland kan du ringa en kompis med trailer och be om hjälp....

            Apropå Ivösjön, där fiskade jag Gädda och Abborre förr när jag var och hälsade på barnens morfar och min svärfar Hugo Åhman på bilden här...http://www.trumman.com/fisketips/galleri_28.htm ...som bodde sina sista år i Näsum strax norr om Ivösjön ...

            Memories!

            Old Firehand
            Leif Engström
            Senast ändrad av Old Firehand; 2018-12-14, 12:18.

            Kommentera


            • #7
              Sen kan man inte lita på att mobilen alltid är med och laddad och inte doppad i vattnet osv. så nödraket är ingen dum idé att ha i båten. Läs på ssrs och se hur många utryckningar de gör då någon sett nödljus.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Kulfisk Visa inlägg
                Frågan är väldigt bra!

                Jag gillar personligen redundans. Helst fiskar jag med båt som har både motor och åror. Skulle jag någon gång ha råd med en så fin och stor båt att det inte finns åror så är det inte fel att ha en elmotor eller liten snurra. Jag har varit med om motorhaveri ute på Vänern i drygt meterhöga vågor. Då utombordaren till gummibåten satt förvarad på ett motorfäste bak på båten var det bara att starta den och puttra in till närmsta hamn.

                Om man är på sjön och har förlorat förmågan att ta sig iland för egen maskin tänker jag att det inte är speciellt klandervärt att larma.
                Härligt med en kompis! När jag vädrar min lille 425a har jag bensinmotor, elmotor och åror. Alltid.
                Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

                Kommentera


                • #9
                  Både sjöräddningen och brandkåren har båtar på trailers som dom lätt sjösätter vid behov.
                  Dock en bra frågeställning.
                  Själv skulle jag tycka det vore klantigt att ge sig ut på sjön utan en backup plan, såsom uppladdad telefon i vattensäker påse, åror eller nån annan lösning

                  Kommentera


                  • #10
                    Hej!

                    Jag har alltid koll på om polare osv. Har i sina båtar eller i alla fall har dem så redo att de skulle kunna sätta i dem för en räddningsaktion. Dessutom ska man precis som många andra nämner ha en reservplan i båten. Har alltid med mig elmotor med dubbla batterier, dessa är dessutom perfekt att ha om startbattetiet mot förmodan skulle ge upp! Säg alltid till någon att du ska ut och fiska samt när du bör vara hemma som senast!

                    Att ge sig ut i december och fiska medför ju dessutom lite fler risker än att bara åka ut på en stor sjö. Har bland annat varit med om att diverse motor och styrdetaljer har frusit. Vidare har ju 98% av all båtägare tagit upp sina båtar och är på helt andra platser än på sjön så att få hjälp av en främling är ju föga troligt. Då är det ännu viktigare att ha alternativlösningar för att ta sig i land!

                    En bra karl reder sig själv (läs: har en reservplan) annars kan man ju försöka kolla med räddningstjänsten som skrivits om tidigare!

                    Skitfiske!
                    Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                    26 svar
                    13 366 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Klant84
                    av Klant84
                     
                    Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                    15 svar
                    1 351 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Nila
                    av Nila
                     
                    Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                    2 svar
                    260 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                    34 svar
                    4 111 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                    2 svar
                    324 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Eino
                    av Eino
                     
                    Arbetar...
                    X