"Trubbiga" båttrenden - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

"Trubbiga" båttrenden

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • "Trubbiga" båttrenden

    Många av båtmärkena har hakat på trenden med "trubbig" för. Jämför t ex senaste Buster M med tidigare versioner. Finns det nackdelar och/eller fördelar funktionsmässigt med sådan skrovform? Det är ju snyggt men själv tycker jag oftast att det är trist när funktion får ge avkall för design (särskilt när det gäller båtar). Om man lägger till mot en klippa får man ju hoppa längre.

    Jag kör en Yamarin Cross som har väldigt "spetsig" för och de har ju fått särskilt beröm för köregenskaperna. Dock har även de hakat på trenden nu med de nya modellerna.

    Exempel med extremt "trubbig" för: http://www.deltapowerboats.se/33-open/

  • #2
    Ohoy, eller något.

    Jag kör själv en Buster RS med s.k "trubbig" för.

    Exakt hur menar du?

    Frågar eftersom att Bustern är ju trubbig precis i fören uppe på. Men mer eller mindre direkt så blir den ju V-formad undertill den "plattan" som blir av en trubb-nos.

    Själv har jag alltid tyckte det har varit väldigt behagligt att bara kunna traska på i båten utan att behöva ta sikte på var man ska sätta ner foten i båten

    Den plattan bildar ju också förutom ett utmärkt fäste för min elmotor även ett litet kastdäck

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Mijni Visa inlägg

      Exakt hur menar du?
      Ohoy!

      Jämför L (som ännu inte fått designuppdateringen) med M. Är du med?

      Kommentera


      • #4
        Ser på bilden vad du menar, en del andra (Ryds F-line bl a) har sedan tidigare liknande design, lite på modet just nu.

        Men det viktigaste sitter under vattenlinjen... och där har ju Buster varit ovanligt smal och "obärig" i fören... Sett många Bustrar på sjön som står lite "på näsan" enbart med batterier och elmotor i fören... Kanske är det nya också delvis ett svar på detta?

        Kommentera


        • #5
          Helt klart på modet just nu. Håller med om att det viktigaste sitter under vattenlinjen och detta gör väl att radien upp mot nosen börjar närmare nosen och på en del har även radien gjorts mindre? Hur påverkar detta sjöegenskaperna?

          Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
          Sett många Bustrar på sjön som står lite "på näsan" enbart med batterier och elmotor i fören... Kanske är det nya också delvis ett svar på detta?
          I det här fallet positivt.

          Kommentera


          • #6
            Japp, å du har rätt om att man får hoppa! Båten i din länk lär nästan möta land innan man är nära nog att hoppa! Hur det påverkar sjöegenskaper övrigt vet jag inte...

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Fifty Visa inlägg

              Ohoy!

              Jämför L (som ännu inte fått designuppdateringen) med M. Är du med?
              Aaah! Jag är helt med!

              Har haft båt i snart 2 år så förstår inte när folk driver lite med mig

              Men är inte själva v-vinkeln den samma? (mer eller mindre beroende på modell) Utan detta blir mer en estetisk/användarvänlig grej?

              Att min RS skulle stå på näsan med Elmotor och batterier tycker inte jag iallafall

              Kommentera


              • #8
                Hej!

                Visst känns det som om det är lite på modet!

                Utan att vara speciellt kunnig inom båtar mer än att jag åkt båt hela livet så skulle jag säga att bärigheten ökar i fören med den konstruktionen. Genom att gå rakt ner från relingen på det viset man gjort på både delta- & busterbåten du länkar till ökar man ju "volymen" luft i fören. Detta förutsätter ju dock att det tillkommande materialet i form av aluminium inte skapar negativ flytkraft istället.

                Så frågan är ju om det är en designgrej eller en teknisk detalj för att förbättra båtens egenskaper? Jag gissar på lite både och!

                Skitfiske!
                Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

                Kommentera


                • #9
                  Av rent intresse har jag grävt ner mig i märkte Goldfish på senaste. Flera av deras båtar har denna trubbiga för och de hävdar att en sådan för tar sjö bättre än en traditionell. Kan tänka mig att båten inte slår riktigt lika hårt i större vågor. Tänk själv på hur det skulle se ut om man skulle köra rakt in i en snödriva med först en traditionell för och sen en trubbig, den trubbiga bör gå lite längre in i snödrivan.

                  Sen som ni säger, det finns mode i allt och just nu är det väldigt många bårmärken som har den här trubbiga nosen som ett dragplåster, ge det några år så är det något nytt. I mitt tycket så gillar jag dom, rent estetiskt men jag ser bara problem och skulle aldrig köpa en då det bör vara lite krångligare att lägga till vid klippor tex.

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                  26 svar
                  13 405 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Klant84
                  av Klant84
                   
                  Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                  15 svar
                  1 359 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Nila
                  av Nila
                   
                  Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                  2 svar
                  269 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Old Firehand  
                  Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                  34 svar
                  4 130 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Sundström76  
                  Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                  2 svar
                  327 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Eino
                  av Eino
                   
                  Arbetar...
                  X