Ska börja kajak fiska - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ska börja kajak fiska

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ska börja kajak fiska

    Hej alla har varit jätte sugen på köpa en tramp kajak till fiske men funderar på om det är värt priset för en nybörjare? Eller ska man bara köra på en med hand paddel? Skiljer ju ca 4-6 tusen på dem. Några tips?

  • #2
    Innan du köper en kajak, prova så många du bara kan. Val av kajak är extremt individuellt.

    Skulle du välja en trampkajak välj något av de stora märkena såsom t ex hobie, native eller jackson. Dels för att de har beprövade trampsystem och skulle du köra sönder något är det lätt att få tag i reservdelar. Ja, de kostar mer men en billig trampkajak från ett kinamärke brukar bli en dyr affär i slutändan.

    Jag började med paddelkajak, köpte några år senare en trampkajak, hobie outback, för att låta en armskada läka. Nu är armskadan läkt och jag kommer förmodligen komplettera med en paddelkajak men då en smal variant som är lättpaddlad. Det är något väldigt speciellt med känslan att paddla även om min outback är den bästa kajaken jag någonsin ägt och testat.

    Har du möjlighet att åka till sportfiskemässan så gör det. Där kommer majoriteten av märken finnas på plats för att testas

    Kommentera


    • #3
      Tack för tipset. Tänkte på pris om det är värt att köpa en bra tramp eller en bra paddel. Om man får mer bekvämlighet och fiske tid i tramp än paddel? För pris skillnaden

      Kommentera


      • #4
        Har kikat runt lite. seahawk fiske kajak hittar ingen vettig recension om den. nån här som har testat en??

        Kommentera


        • #5
          Har inte testat seahawk, men demoade Hobie Outback(2019 års modell) för några veckor sen, riktigt trevlig kajak(har endast testat billiga paddelkajaker innan). Den hämtar jag i samband med mässan i slutet av månaden så det ska bli kul att använda som förstakajak. För olika frågor om bra kajaker att börja i, recensioner osv rekommenderar jag fb gruppen Svenska kajakfiskare, ska du köpa en begagnad fiskekajak så kan du kolla in kajakfisketorget på fb också. Annars kontaktar du de företag som säljer fiskekajaker och frågar om de kanske har någon inbyteskajak för ett billigare pris.

          Kommentera

          Foton

          Collapse

          Relaterat

          Collapse

          Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
          26 svar
          13 524 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Klant84
          av Klant84
           
          Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
          20 svar
          1 962 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Amiala
          av Amiala
           
          Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
          2 svar
          280 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Old Firehand  
          Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
          34 svar
          4 190 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Sundström76  
          Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
          2 svar
          343 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Eino
          av Eino
           
          Arbetar...
          X