Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Oskwig pike Kastdäck mm

Collapse
X
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• stahre87
    replied
    Något som kanske inte är lika estetiskt tilltalande men som fu kar mycket bra är att sätta en knapp (pollare) på lämplig plats där rigg röret hamnar i uppfällt läge och drar ett spännband runt knap o rigg

Lämna en kommentar:

• CoN`
    replied
    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
    En redskapshållare likt denna bör kunna användas om man får till infästningen i höjd/sidled
    Click image for larger version Name:	162956063-origpic-1a8a51.jpg Views:	2 Size:	6,7 KB ID:	2493727

Jag har faktiskt satt dit exakt ett sådant på mitt fäste men det känns inte riktigt hundra.

Problemet är ju att man skjuter motorn framåt när man ska fälla ner den. Det finns inte så mycket utrymme för att lyfta riggen.

Dessutom håller den inte fast riggen särskilt hårt utan den tillåts flexa en del ändå.

Jag ska testa det nästa vecka så får vi se hur det funkar i praktiken.

Nu ska jag inte fylla ut din tråd med massa annat snack.

Lämna en kommentar:

• Cyaneus
    replied
    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

Cyaneus, bygg i aluplåt med L-profiler så blir det lätt ,t ex som denna:
    Click image for larger version Name:	Screenshot_20190216-232712_Chrome.jpg Views:	1 Size:	782,5 KB ID:	2493729

Finns massor att läsa om ombyggnader här https://www.tinboats.net/forum/viewt...hp?f=21&t=3156

En del bygger fortfarande med 45×45 eller 45×90 med täta bärreglar som om en elefant skulle kliva ombord på kastdäcket när som helst...

Min båt (Pioner15) har en plan durk i plast. Kastdäck finns sas som standard tack vare utformningen på båtens flytelement. Ett gäng längsgående spår i durken hjälper till att styva upp konstruktionen och gör att man inte behöver klafsa runt i ev vatten. Enkelt, välfungerande och i princip underhållsfritt. Så långt allt gott. Meeeeen... Den lilla fiskehunden Kelli skulle ha det bekvämare på en mattbeklädd durk, där hon dessutom inte riskerar att få ner tassarna i nämnda spår. Det skulle dessutom vara skönt med ett stuvfack i fören för batteri till elmotor och smått och gott.
    Jag gjorde en snabb överslagsräkning att durk och en batteribox i fören skulle landa någonstans runt 30kg. Då har jag alltså bara räknat en plan durkyta utan några reglar eller liknande plus en lådliknande historia dimensionerad för att rymma Minn kotas box akter om förtoften. Hittade siffran 7,2kg/m2 för 12mm formplywood. Har möjligen tagit i i överkant både beträffande dimensionering och materialåtgång. Ytan är inte helt lätt att räkna på, se bild.

Lämna en kommentar:

• Jonathan91
    replied
    Jodå recension kommer!

Lämna en kommentar:

• stahre87
    replied
    Jag inväntar en recension när det är isfritt om hur den beter sig i vind o vågor o allmänt som fiskepråm

Lämna en kommentar:

• Jonathan91
    replied
    Jag gjorde ju ramen av tunna aluminiumprofiler till kastdäcket, skivan skulle jag nog velat ha av aludurk också men hade som sagt slitskyddsplyfa redan.

Men tyckte det blev lätt ändå och ännu lättare förstås om man skulle använt aludurkplåt!

Aludurken jag har på durken väger 10kg, kastdäcket har jag inte vägt men har iaf inga problem att lyfta ur och i det själv.

Anteman- Jo har nog sett många projekt när en del reglar upp flera gånger stadigare än vad ett golv i ett hus är t.ex och sen en 18 mm plyfa på det

Lämna en kommentar:

• anteman
    replied
    En redskapshållare likt denna bör kunna användas om man får till infästningen i höjd/sidled
    Click image for larger version  Name:	162956063-origpic-1a8a51.jpg Views:	2 Size:	6,7 KB ID:	2493727

Cyaneus, bygg i aluplåt med L-profiler så blir det lätt ,t ex som denna:
    Click image for larger version  Name:	Screenshot_20190216-232712_Chrome.jpg Views:	1 Size:	782,5 KB ID:	2493729

Finns massor att läsa om ombyggnader här https://www.tinboats.net/forum/viewt...hp?f=21&t=3156

En del bygger fortfarande med 45×45 eller 45×90 med täta bärreglar som om en elefant skulle kliva ombord på kastdäcket när som helst...

Senast ändrad av anteman; 2019-02-16, 23:50.

Lämna en kommentar:

• Cyaneus
    replied
    Riktigt snyggt!
    Funderade på att bygga en durk och ett par stuvfack till båten men det blir rackarns tungt så jag avstår nog.

Lämna en kommentar:

• CoN`
    replied
    Tack för bilderna!

Jag har ett liknande fäste men funderar på att sätta dit något slags snabbfäste istället. Så man kan trycka fast det istället för att skruva och lossa om man gör lite förflyttningar.

Lämna en kommentar:

• Jonathan91
    replied
    Tack!

RAM-fästet tycker jag är smidigt, skruvar endast fast det när jag trailar båten eller kör längre sträckor på vattnet.
    Får ångest annars när jag ser att elmotorn slår upp och ner när man trailar eller kör båten utan fästet
    ( Kulan på motorn är bara provisoriskt fastsatt på bilderna )

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av The Loomis Man, 2007-03-13, 20:36
224 svar
63 193 visningar
0 gillar
Senaste inlägg engqvist  
Startad av btc_andersson, 2008-05-03, 03:52