Hjälp med värdering av Sunbuster! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med värdering av Sunbuster!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Hjälp med värdering av Sunbuster!

    Hej! Har bestämt mig för att köpa en styrpulpet till våren för fiske och dagsturer med vännerna. Har fått erbjudande utav en vän att köpa hans Sunbuster med Evinrude 40hk motor samt tillhörande kringutrustning, två ekolod (fabrikat okänt) samt en minnkota motor för runt 50 papp. Är det värt priset? :-) Helt fel säsong att kolla på båtar på blocket så hittade inget jag kunde jämföra med. Om ni har tips på andra styrpulpets för fiske och i vilken prisklass man kan få dessa för får ni gärna tipsa om andra prisvärda båtar också.

  • #2
    Med den motorn och kringutrustningen låter det som ett vettigt pris men Du kan ju försöka få ner det lite så blir det ännu bättre.

    Har själv en Sun Buster R med en 40hk på och det är en trevlig fiskemaskin i inner och mellan skärgården som gör att man kan ta sig in i nästan alla vikar och andra hot spots speciellt med elmotorn, så mitt tips slå till och se fram emot våren ;-)

    Kommentera


    • #3
      Tack för svar! Då ska jag nog slå till, men 40-45k kanske man ska försöka få ner den till iallafall?

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av OscarD Visa inlägg
        Tack för svar! Då ska jag nog slå till, men 40-45k kanske man ska försöka få ner den till iallafall?
        Ja får Du den i det prisläget så är det ju ännu bättre så bara buda på och håll tummarna ;-)

        Kommentera


        • #5
          Hur gammal är motorn?

          Kommentera


          • #6
            Rospigg Det ska jag absolut ta och göra! :-D Sen får vi bara ta och hoppas på att de är bra fiske i Mälaren i Västeråstrakten ;-) Impellern till motorn var dålig men det lär ju en svetsare kunna åtgärda utan att det handlar om några större summor?

            Cyaneus osäker på årsmodell! Motorn var visst en Yamaha och inte en Evinrude, är det sämre/bättre och har någon betydelse prisbilden? Är som sagt helt grön inom prissättningen utav båtar. Har alltid åkt eka med utombordare i mindre sjöar innan som gått i arv inom familjen haha

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av OscarD Visa inlägg
              Rospigg Det ska jag absolut ta och göra! :-D Sen får vi bara ta och hoppas på att de är bra fiske i Mälaren i Västeråstrakten ;-) Impellern till motorn var dålig men det lär ju en svetsare kunna åtgärda utan att det handlar om några större summor?

              Cyaneus osäker på årsmodell! Motorn var visst en Yamaha och inte en Evinrude, är det sämre/bättre och har någon betydelse prisbilden? Är som sagt helt grön inom prissättningen utav båtar. Har alltid åkt eka med utombordare i mindre sjöar innan som gått i arv inom familjen haha
              Impeller byter man utan att svetsa. Det är ju bara en liten gummigrej som sitter på lättåtkomligt när man delar nedre delen av motorn.
              Finns massor av guider på det på Youtube.

              Ett kitt föt att byta med alla packningar kostar runt 800kr. Lika bra att ta alla packningar runt om när man ändå är igång. Sitter en del där. Glöm inte den som sitter under plattan som allt annat sitter på
              Ingen fisk är chans för fisk.
              https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

              Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
              https://www.youtube.com/user/jurgenjons

              Kommentera


              • #8
                Mälaren så har Du ju bra fiske och inga problem att bränna runt och testa olika ställen med den båten som med en 40 hk pinnar på bra så Du täcker mycket vatten på en dagstur om Du vill.

                Yamaha är det bästa Du kan ha efter Evinrude E-tech och om jag inte minns fel är Yamaha 40 hk 3 cylindriga om vi pratar 2 takt, men det kanske är en 4 taktare på den? även dessa är kanon bra men inte lika rappa så lite lägre fart prestanda.

                Du har en trevlig vår at se fram emot helt klart ;-)

                Kommentera


                • #9
                  Båten kan som äldst vara från 1983. Motorn kan vara lika gammal, till och med äldre...
                  Vad jag vill ha sagt är att värdet på den båt du är spekulant på är helt omöjligt att uttala sig om utan mer info. Och då är det kanske ffa motorns ålder som avgör tiotusenlapparna upp eller ner.

                  Kommentera


                  • #10
                    Som referens köpte jag en relativt sliten men (skapligt skick) Buster R med 30hk Yamaha 1983-ish modell på bägge för 10,500kr.
                    Dålig impeller, läker lite vatten i någon nit, lite bulor och så men annars i bra skick.
                    Inga elmotorer, ekolod, trailer eller andra saker vid köp.
                    Har väl lagt ut sådär 20k på sådana saker och räknar med att jag får tillbaka det om jag säljer det, men det är nog precis.
                    Dvs jag räknar med att jag får runt 30k för den med elektronik och en fin 80km/h trailer.

                    Sååååå.....
                    Priset är ju också beroende på vad det är för elektronik. Är det en elmotor av finare modell, ekoloden finare modell osv osv så går priset upp.
                    Två ekolod från tidigt 2000-tal är inte värda många slantar även om dom var dyra då.
                    Är det en elmotor med enbart fjärr och ingen Ipilot så tar det ner priset med.

                    Jag persoligen tycker det låter som ett högt pris om man utgår från att det är halvvettiga saker i båten.

                    Att ett ekolod för 10år sedan kostade 15000kr spelar ju ingen roll om ett som är bättre kostar 3000kr idag.
                    Lite bilder på den och mer information så kan du få bättre svar.

                    Det är på grund av saker som detta som jag försöker undvika att köpa saker av kompisar.Har dom ett drömpris så är det svårt att diskutera priset utan dom får helt enkelt inse det genom att inte få sakerna sålda.

                    Och är det en 80km/h trailer till den med?

                    Personligen tycker jag att priset låter väl högt.
                    Ingen fisk är chans för fisk.
                    https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

                    Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
                    https://www.youtube.com/user/jurgenjons

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                    26 svar
                    13 536 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Klant84
                    av Klant84
                     
                    Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                    20 svar
                    1 981 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Amiala
                    av Amiala
                     
                    Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                    2 svar
                    283 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                    34 svar
                    4 200 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                    2 svar
                    346 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Eino
                    av Eino
                     
                    Arbetar...
                    X