Matta till kastdäck - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Matta till kastdäck

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Matta till kastdäck

    Ska göra om kastdäcket på båten nu till våren så tänkte kolla med dom kunniga här vilket som anses vara bästa materialet att klä däcket med. Ska använda formplyfa som däck. Ser framemot era svar.
    Mvh Felix
    hej

  • #2
    https://www.kilandsmattor.se/marina-...ur-bla-32.html

    Bäst vet jag inte. Men jag har varit mycket nöjd med denna.

    Kommentera


    • #3
      Jag köpte billig balkongmatta på bauhaus för typ 49 eller 79 kr kvm håller hur bra som helst

      Kommentera


      • #4
        Tackar för snabba svar. Jag har kollat på olika sorters balkong/altanmattor även båtmattor. Hur går det att vika dom runt kanter på på plyfan ? Hade tänkt att vika mattan under kanten å häfta fast den samt limma den på plyfan. På förra kastdäcket använde jag högtalarmatta och den gick väldigt bra att vika runt å häfta fast men den är ju ganska tunn jämfört med altanmatta
        Mvh Felix
        hej

        Kommentera


        • #5
          Vilken typ av plywood ska man använda? Måste man använda en träram under den? Eller räcker det att ramen fästes på plyfan?

          Kommentera


          • #6
            Jag har testat altanmatta från t ex colorama och jula och det funkar bra. Julas matta är något tunnare än den från colorama och därmed lättare att jobba med men båda funkar bra med tillräckligt mkt kontaktlim.

            Kommentera


            • #7
              Jag använde formplyfa på förra däcket som var 18 mm och då behövde jag ingen ram under eftersom den var så stark i sig själv men den är ganska tung så man kanske tjänar lite vikt om man går ner i tjocklek å bygger en ram istället? Sen beror det ju på hur långt det är mellan ytorna den ska ligga på ifall du behöver en ram eller inte plywood tål ganska mycket vikt.

              Okej ska kolla på lite olika altanmattor på fredag och införskaffa mycket kontaktlim. Tack för svaret
              Mvh Felix
              hej

              Kommentera


              • #8
                Om du ska ha en reglad ram eller inte avgör ju hur sitt kastdäck ska se ut. Längre avstånd mellan tofter (om man tänkt lägga mellan tex mitt och förens toft) kräver regelverk av något slag.
                Bäst är att bygga med slitskyddsplyfa eller marinplyfa. Formplyfa håller ett bra tag, kanske år men drar åt sig fukt och blir ruttet med tiden

                Kommentera


                • #9
                  Ungefär 3 år höll formplyfan i mitt gamla kastdäck marinplyfan håller säkert dubbla tiden men jag får tag på formplyfa gratis på jobbet så därför blir det den sorten. Allt handlar såklart om avståndet mellan viloytorna men 18 mm plyfa klarar ganska mycket. Stahre har du något bra tips på matta ?
                  Mvh Felix
                  hej

                  Kommentera


                  • #10
                    Annars har samma fråga varit uppe i så himla många trådar innan så kolla forumdelen

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                    26 svar
                    13 542 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Klant84
                    av Klant84
                     
                    Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                    20 svar
                    1 985 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Amiala
                    av Amiala
                     
                    Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                    2 svar
                    283 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                    34 svar
                    4 210 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                    2 svar
                    346 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Eino
                    av Eino
                     
                    Arbetar...
                    X