Köpa båt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köpa båt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Köpa båt

    Jag har köpt några båtar tidigare men då har det varit billigare båtar mellan 5-8tusen som jag hittat på blocket. Betalningen har skett med Swish och oftast har det saknas köpekontrakt och jag har inte begärt kvitto eftersom det rör sig om så små summor. Tänkte kanske våga köpa en bättre båt. Ett ekipage för större summor från en privatperson och undrar hur det bör gå rent praktiskt för att jag inte ska ta onödiga risker.

    Jag åker dit och undersöker båten, tittar på hans kvitton och bestämmer mig för att slå till. Hur går man vidare? Ska man skriva på köpekontraktet på plats? Hur och när bör betalningen äga rum? Omgående eller strax innan jag hämtar ut ekipaget. Känner mig otrygg med att betala stora summor med Swish och vill gärna använda banköverföring.

  • #2
    Swish är säkert, lika säkert som Banköverföring. Banköverföringen borde inte vara ett problem med dosan, om säljaren i du har samma bank, då sker övergången ögonblickligen annars kan det ta en bankdag.
    Köper du över Blocket finns bra mallar som köpekontrakt att skriva ut.
    Annars räcker det med ett vanligt handskrivet med era bägge underskrifter och båtens /motorns id, summa, datum och båtens skick. Betalar gör du när du fått provköra och känt på allt en stund, och sedan krokar du på och åker hem. Försäkra gärna omgående, utifall något skulle hända på rull

    Kommentera


    • #3
      Du menar att jag ska kräva provkörning innan jag slår till? Det är ju svårt just nu med tanke på isläget.
      Senast ändrad av Laxen2; 2019-02-18, 17:59.

      Kommentera


      • #4
        Jag brukar använda Konsumentverkets kontakt för bil så fort jag säljer eller köper en bil av privatpersoner.
        Kan tyckas vara lite tramsigt att göra det när det handlar om en bil för 10000kr men det är också pengar och man ska därmed ha kontakt på det.

        Båten jag köpte senast köpte jag av en polis, där körde vi Swish och handskrivet kvitto.
        Insåg nu att senaste bilen jag köpte, köpte jag nog utan kvitto. Hmmmm. Swishade det med btw. Man kan öka upp en gräns upp till 150k som gäller några dagar så man kan betala med Swish.

        Köra den först är lämpligt. Eller om man köper den på firma, ha med i kontraktet att den ska provköras innan dess att man tar ut den(om beg) och om något visar sig vara fel ska dom ges möjlighet att åtgärda eller att man får bryta kontraktet utan kostnad.

        Men firmor har koll på sådana saker. Är det en seriös firma så kan man vara rätt lugn. Bäst är att läsa på om den aktuella säljaren, både firma samt privatperson innan köp.


        Det finns kvitton där man beskriver objektet, serienummer, skick osv. Sen skriver man in handpenning och sånt där.
        Samt datum för slutbetalning osv osv.

        Känns säljaren minsta lilla suspekt så är det rätt så skönt att ha det i bakgrunden att man har ett kvitto.
        Legitimering är ju ett krav med.

        Insåg nu att jag inte skrev kontrakt på Trailern jag köpte heller. Tur han var så helvetes bra den säljaren.

        Har inte ännu råkat ut för problem. Men är överlag ganska noggrann. Mest när jag säljer saker, så jag slipper få skit tillbaka. Bilköpare är inte att lita på.

        Kräva att få se kvitton, servicepapper osv osv är ju viktigt med. Sen kan det vara lämpligt att kolla med Polisen om den är anmäld stulen eller sånt med. Skönt att ha det gjort.

        För min del, känns det minsta skumt så backar jag. Hellre missa en bra affär än att göra en dålig.

        Nästa båt jag köper kommer vara runt 100k skulle jag tro. Där kommer det göras ordentligt.
        Ingen fisk är chans för fisk.
        https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

        Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
        https://www.youtube.com/user/jurgenjons

        Kommentera


        • #5
          Ja, just nu är det svårt. Men skulle nog inte köpa en båt för 50 000 utan att testköra. Hade du köpt en bil utan att testköra för säg 40000kr? Åtminstone köra motor i tunna eller spolmuff ett bra tag samt inspektera skrov ordentligt

          Kommentera


          • #6
            Ja du ska provköra, men du kan ju säga: "Jag köper båten av dig efter jag provkört den, såvida det inte är några konstigheter så slår jag till." Samt att du lämnar en 10-20% handpenning.

            Mvh

            Kommentera


            • #7
              Det där med hanpennig skall man vara försiktig med. Speciellt om det är långt mellan det tillfället och slutköp.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
                Ja, just nu är det svårt. Men skulle nog inte köpa en båt för 50 000 utan att testköra. Hade du köpt en bil utan att testköra för säg 40000kr? Åtminstone köra motor i tunna eller spolmuff ett bra tag samt inspektera skrov ordentligt
                Ja, det är ju verkligen så.
                Ett alternativ är ju att vänta med. Kan vara svårt att hitta någon som vill ta en handpenning på en båt under vintern och sen eventuellt sälja den framåt sommaren.
                Säljer man en båt på vintern är det antagligen att man behöver pengar eller plats. Så ser jag det. Och att ge handpenning till en som behöver pengar(desperat?) känns inte aktuellt.

                När jag köpte min båt för 10k körde jag den i spolmuff och konstaterade att det var det felet som säljaren sa att det var. Sen var det inte mer med det.
                Ingen fisk är chans för fisk.
                https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

                Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
                https://www.youtube.com/user/jurgenjons

                Kommentera


                • #9
                  Jag har fått ett gott intryck av honom men situationen gör tjuven & bedragaren. När exakt ska betalningen ske. Kan han begära betalt i samband med att vi skriver kontrakt eller ska det ske strax innan jag hämtar båten? Räcker det bra att vi startar motorn i tunna eller med muffar? Det är en förhållandevis nytt ekipage som jag anser säljs till cirka 20 000 underpris men tanke på allt som ingår.
                  Senast ändrad av Laxen2; 2019-02-18, 18:52.

                  Kommentera


                  • #10
                    Jag har köpt ett billigare ekipage en gång (15 000-20 000) där jag enbart provkörde motorn i en tunna (motorn satt på båten på land).
                    Det föll ut ganska väl, motorn fungerade och var rapp men något egendomligt var det när man backade med motorn, den hade knappt något vrid då, som om den slirade med propellern under backning. Hade varit prutläge om jag upptäckt det under provkörning på sjön innan köp...

                    Skulle aldrig köpa ngt dyrare utan provkörning...vad kostar paketet?
                    En utombordare som är varmkörd kan ge input som en "tunnekörning" utan motstånd inte ger. Den kan nypa, gå svajigt på tomgång, eller på fullvarv, bluddra på kvartsgas eller rent av dö på fullgas, växeln hoppar ur eller liknande och sånt är svårt att upptäcka utan en rejäl provkörning.

                    Minus 20 000 kr som "off season" pris kan vara en bra affär... eller en dyr.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                    26 svar
                    13 404 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Klant84
                    av Klant84
                     
                    Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                    15 svar
                    1 359 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Nila
                    av Nila
                     
                    Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                    2 svar
                    269 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                    34 svar
                    4 130 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                    2 svar
                    327 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Eino
                    av Eino
                     
                    Arbetar...
                    X