Köpa båt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köpa båt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Mitt tips blir att googla köplagen som gäller vid köp mellan privatpersoner. Studera också olika köpekontrakt för att få en uppfattning om vad som bör och brukar ingå.

    Betalning kan köpare/säljare förhandla fram tillsammans men det är viktigt att det finns på papper annars är det ord mot ord. Att ha det skrivet kan bespara båda partner mycket besvär.

    Många slänger sig med handpenning hit och dit. Jag anser att det är viktigt att den innehåller ett slutdatum i den överenskommelsen. Tex: jag håller varan i 10d till datum dd/mm/åååå för xyz kr.. Har inte köpare hållit sin del i avtalet och slutfört affären innan det så tillfaller handpenningen säljaren och den är fri att sälja till en annan köpare. Annars kan köparen hävda att den tänker hämta varan i framtiden men kanske aldrig gör så.

    När jag själv säljer något brukar jag vara noga med att låta köparen testa grejorna ordentligt och ibland skriver jag också på kontraktet vad som testats och att säljaren inspekterat och godkänt skicket. Träffar jag själv en säljare som inte går med på samma sak anar jag ibland ugglor i mossen

    Jag kanske är lite misstänksamoch så men det var mina goda råd som jag kan komma på, på rak arm.

    Detta gäller när jag köper/säljer lite dyrare saker. Säg tex över 5000kr.

    Lycka till.

    Kommentera


    • #12
      Ekipaget kostar drygt 90 000, då ingår, båt, motor, kärra och lite tillbehör. Hade allt köps separat och nytt så hade det blivit betydligt dyrare.

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av Laxen2 Visa inlägg
        Ekipaget kostar drygt 90 000, då ingår, båt, motor, kärra och lite tillbehör. Hade allt köps separat och nytt så hade det blivit betydligt dyrare.
        Kolla runt vad eet finns för kontrakt. Och håll en dialog med säljaren så går det nog bra.
        Ingen fisk är chans för fisk.
        https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

        Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
        https://www.youtube.com/user/jurgenjons

        Kommentera


        • #14
          https://publikationer.konsumentverke...ntrakt-for-bat
          Ingen fisk är chans för fisk.
          https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

          Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
          https://www.youtube.com/user/jurgenjons

          Kommentera


          • #15
            Att nytt och köpt separat blir dyrare är givet, paket ska vara billigare. Att detta ekipage kostar 20 000kr mindre än de ”brukar” - om det är så (måste ju finnas några liknande jämförbara paket) är ju positivt, det går sannolikt bra. Men att köpa ”okört” för 90 000kr...? Då krävs nog att jag är kär i både säljaren och båten...

            Kommentera


            • #16
              För 90 tuss hade vart fall inte jag köpt den utan rekordelig testkörning och ordentlig genomgång.

              Kommentera


              • #17
                Som andre har nevnt, du bør ikke overføre penger uten at du har prøvekjørt, og for litt mer kostbare ting skal du prøvekjøre på vannet og ikke i en tønne. På en større motor kan nytt girhus koste deg 20-40.000 og den eneste muligheten du har til å vurdere girhuset er ved skikkelig prøvekjøring.

                Unntaket er selvfølgelig dersom du vil gamble. Det kan hende man ønsker å kjøpe selv om man ikke får prøvekjørt, men da må man ha i bakhodet at man potensielt kjøper seg endel problemer også, dvs gambler. Jeg har feks kjøpt bil en gang uten at jeg hadde sett bilen "live". Jeg både overførte penger og undertegnet kontrakt uten å ha sett bilen. Dog fikk jeg en solid rabatt som gjorde at jeg anså risikoen ved gamblingen som akseptabel, noe den også viste seg å være i akkurat dette tilfellet. Men jeg hadde aldri gjort noe tilsvarende dersom jeg måtte lånefinansiert bilen.
                Team Colibri

                Kommentera


                • #18
                  Uppdatering. Han tänker inte sjösätta båten och låta mig provköra eftersom det är praktiskt svårt, sen har han andra köpare som står på tur. Då blir det inget köp. Trist, men så får det bli. Jag var redo att slå till. Tanken att ha ett färdigt fiskeekipage var extremt lockande. Men jag är övertygad om att jag kommer att hitta ett annat intressant ekipage i framtiden om jag har tålamod och söker.
                  Senast ändrad av Laxen2; 2019-02-19, 18:14.

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av Laxen2 Visa inlägg
                    Uppdatering. Han tänker inte sjösätta båten och låta mig provköra eftersom det är praktiskt svårt, sen har han andra köpare som står på tur. Då blir det inget köp. Trist, men så får det bli. Jag var redo att slå till. Tanken att ha ett färdigt fiskeekipage var extremt lockande. Men jag är övertygad om att jag kommer att hitta ett annat intressant ekipage i framtiden om jag har tålamod och söker.
                    Ett moget beslut.
                    Hade kunnat bli bra men även dåligt.

                    Nyfiken, vad var det för paket/båt?
                    Ingen fisk är chans för fisk.
                    https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

                    Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
                    https://www.youtube.com/user/jurgenjons

                    Kommentera


                    • #20
                      Micore 460 flexible med Honda 30 och kärra.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                      26 svar
                      13 528 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Klant84
                      av Klant84
                       
                      Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                      20 svar
                      1 967 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Amiala
                      av Amiala
                       
                      Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                      2 svar
                      282 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Old Firehand  
                      Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                      34 svar
                      4 190 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                      2 svar
                      344 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Eino
                      av Eino
                       
                      Arbetar...
                      X