Köpa båt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köpa båt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #31
    Da er vi litt tilbake til dette med å gamble. Jeg har bare gode erfaringer med å kjøpe (fabrikkny) båt usett, men noe usikkerhet vil det være. Mye av det kan løses ved å be om dokumentasjon og bilder.
    Team Colibri

    Kommentera


    • #32
      Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
      Da er vi litt tilbake til dette med å gamble. Jeg har bare gode erfaringer med å kjøpe (fabrikkny) båt usett, men noe usikkerhet vil det være. Mye av det kan løses ved å be om dokumentasjon og bilder.
      jupp...det minsta man bör göra...
      Never let your memories be greater then your dreams...

      I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

      Kommentera


      • #33
        En fråga jag har som kanske ändå är off topic, och som ev har diskuterats i andra trådar är hur folk kan belåna sig på en sådan grej som en fläskig sportfiskebåt? En båt för minst 200k, sen en bil till det som går att dra med, ibland måste man säkert förnya sig på den punkten om man redan har en bil men med otillräcklig dragkapacitet.
        Är folk så orädda för belåning? Eller bryr sig inte folk?
        Jag förstår grejen om man på heltid fiskar, har det rt som yrke på ett eller annat vis, men som hobbyfiskare?

        Eller har majoriteten sparat ihop en kvarts mille med åren o betalar kontant?

        Kommentera


        • #34
          Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
          En fråga jag har som kanske ändå är off topic, och som ev har diskuterats i andra trådar är hur folk kan belåna sig på en sådan grej som en fläskig sportfiskebåt? En båt för minst 200k, sen en bil till det som går att dra med, ibland måste man säkert förnya sig på den punkten om man redan har en bil men med otillräcklig dragkapacitet.
          Är folk så orädda för belåning? Eller bryr sig inte folk?
          Jag förstår grejen om man på heltid fiskar, har det rt som yrke på ett eller annat vis, men som hobbyfiskare?

          Eller har majoriteten sparat ihop en kvarts mille med åren o betalar kontant?
          Jag tror att det finns några olika kategorier när det gäller detta.
          1. Folk med mycket pengar. Dom köper kontant och vill helt enkelt ha det bästa. Man ser rätt ofta samma personer som köper en båt per säsong och säljer den gamla samma år dom köpt den. För att den nya kommer till våren.
          2. Folk som lånar för det. Med en kalkyl som håller och det helt enkelt är en planerad utgift. Det är normala människor som du och jag som har den prioriteringen. Då handlar det nog om båtar i storleken 100-200k. Kommer man ha den båten i 10-20år så är det inget konstigt med det kan jag tycka. Jag personligen skulle kunna belåna mig för att köpa en Buster M1 Fish. Det ser jag inte som ett bekymmer så att säga. Men nu när sambon pluggar är det inte aktuellt. Men när hon är klar och jobbar 100% så kan jag absolut se mig själv göra det. Precis som man lånar till ett nytt kök eller en ny bil.
          3. Folk som köper det på kredit men inte har råd. Detta på grund av att man påverkas av reklamen att man måste ha vissa saker för att vara "bra". Att det är häftigt med en ny båt, precis som med en ny bil. Man tar lån så fort man kan när man får jobb och allt det. Gäller både bilar och båtar. Ofta samma sorts personer som har nya bilar som förstabil. Inte som en annan som fick köra en Volvo 360 (Spyder) som förstabil.
          4. Folk som sparar ihop allt under en längre tid. Antagligen genom att leva snålt eller genom andra saker.

          Men det är bara mina åsikter.
          Med detta sagt så dömer jag ingen, alla får göra vad som känns rätt för dom. Vill man låna 500k för en ny båt det första man gör efter man blivit myndig och skaffat jobb så är det fine.

          För min del så är jag i ett sånt skede i livet där det helt enkelt inte passar med sådana saker. (säger jag samtidigt som jag köpt en bil som leksak)
          Barnen och livet tar upp så stor del av min tid så jag kan helt enkelt inte motivera att ha en båt för 150k som används så lite.
          Ingen fisk är chans för fisk.
          https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

          Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
          https://www.youtube.com/user/jurgenjons

          Kommentera


          • #35
            Antar att man är en simpel familjefar i arbetarklassens dunkla skugga, med drömmar och visioner som dock för alltid kommer stanna vid just drömmar

            Kommentera


            • #36
              Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
              En fråga jag har som kanske ändå är off topic, och som ev har diskuterats i andra trådar är hur folk kan belåna sig på en sådan grej som en fläskig sportfiskebåt? En båt för minst 200k, sen en bil till det som går att dra med, ibland måste man säkert förnya sig på den punkten om man redan har en bil men med otillräcklig dragkapacitet.
              Är folk så orädda för belåning? Eller bryr sig inte folk?
              Jag förstår grejen om man på heltid fiskar, har det rt som yrke på ett eller annat vis, men som hobbyfiskare?

              Eller har majoriteten sparat ihop en kvarts mille med åren o betalar kontant?
              Det där har diskuterats tidigare och Joens sammanfattar det bra. Hur benägen man är att låna är uppenbart väldigt individuellt. Jag blev kvitt mitt studielån för ett par år sedan och gör vad jag kan för att slippa lån till annat än boende och bil. Helst inte bil heller. Att låna till fritidsintressen är i princip uteslutet.
              I det andra lägret ser man folk som hellre lånar nu än väntar tills de har råd att köpa kontant. Tidens trend är snarast att alla skall kunna köpa allt och man ser låneupplägg på 15 år och liknande. Jag blir mörkrädd när jag ser sådant. Vem vet hur livet ser ut om 15 år? Hur kul kommer det att vara att betala av på den där båten om 5-10-15år? Ja ja, alla gör sina val och bankerna och handlarna gläds.

              Det mest komiska är egentligen att de riktigt maffiga båtarna oftast köps för gädd och gösfiske. Fiske som i princip kan bedrivas från vilken jäkla eka som helst. (Jämfört med tex en del havsfiske som faktiskt ställer verkliga krav på båt.)

              Kommentera


              • #37
                Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
                Antar att man är en simpel familjefar i arbetarklassens dunkla skugga, med drömmar och visioner som dock för alltid kommer stanna vid just drömmar
                Du är en av många, vi är i samma klubb.
                Man får försöka fokusera på små drömmar, som drömmen jag hade när jag var 13år... att köpa en Jeep Wrangler. Nu har jag en. Men vi får väl se hur länge jag har råd att tanka den.

                Fördelen är att när jag säljer den så går pengarna till en ny båt. Så Wrangler och Buster ryker och in kommer en ny båt. Det är min framtidsplan iaf.
                Ingen fisk är chans för fisk.
                https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

                Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
                https://www.youtube.com/user/jurgenjons

                Kommentera


                • #38
                  Ursprungligen postat av Laxen2 Visa inlägg
                  Båten som jag var intresserad av slutades att säljas i Sverige. Sen har jag fått ett toppen erbjudande av en polsk tillverkare. 22 000 för en fiskebåt. Slå den du. Men det kommer ändå att bli dyrt pga köp av bensinmotor, trailer, elmotor, med mera.
                  Laxen 2;

                  Du ska kanske ta dig en funderare på varför just den båten slutade säljas i Sverige....

                  Bränt barn luktar illa!

                  Old Firehand
                  Leif Engström

                  http://www.trumman.com/fisketips.htm
                  Senast ändrad av Old Firehand; 2019-02-24, 17:49.

                  Kommentera


                  • #39
                    Jag har lagt planen att importera en polsk fiskebåt på is eftersom det är mycket jobb att bygga upp ett ekipage och jag har brist på tid, samt saknar garage och tomt. Tänkte fråga.

                    Hur värderar man annans ekipage egentligen? Kan man säga att ett rimligt pris är 70-75% av nypriset om ekipaget har några år på nacken? Säg 2 år.
                    Exempelvis, han fick betala 110 tusen för motor, kärra, skrov och elmotor. Jag bjuder då på 77000.


                    Förresten om någon expert från forumet vill följa med när jag ska titta på ekipaget så går det utmärkt. Jag kan bjuda på pizza och 1000 i arvode. Vi blir borta cirka 5-6 timmar.
                    Senast ändrad av Laxen2; 2019-02-28, 16:48.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                    26 svar
                    13 543 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Klant84
                    av Klant84
                     
                    Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                    20 svar
                    1 985 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Amiala
                    av Amiala
                     
                    Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                    2 svar
                    283 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                    34 svar
                    4 210 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                    2 svar
                    346 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Eino
                    av Eino
                     
                    Arbetar...
                    X