Hjälp och tips i båtdjungeln - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp och tips i båtdjungeln

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Hjälp och tips i båtdjungeln

    Jag har bestämt mig för att skaffa ny båt inför säsongen och mer eller mindre hela vintern har väl gått i letandets tecken efter något lämpligt.
    Till en början var jag helt 100 på aluminium.
    Scandica 530, Finval 510 och Grizzly 1754SC var heta kandidater.
    Efter mycket om och men har jag i alla fall kommit fram till att jag inte vill lägga 250kkr+ vilket två av ovan modeller går lös på.

    Värt att nämna är att det är ingen "trailerqueen" som är av intresse.
    Jag har båten liggandes i sjön, från tidigt april till minst november ut i ur och skur utan kapell eller liknande.
    Fisket jag bedriver är mestadels jiggfiske efter abborre/gös men även spinnfiske efter gädda.
    Även en del trolling förekommer.

    Efter otaliga timmar på blocket, båtmässa och allmänt letande på nätet har jag nu "fastnat" för en plastbåt (!) hör och häpna...
    Sandström 495 Sportfish R (rorkult)

    Kastdäck, förvaring, regnläns och pris är några faktorer som gjort att denna modell åtminstone just nu är väldigt intressant.

    Skulle det bli en sådan kommer den nog bestyckas med en Evinrude E-Tec 60hk.

    Nån här som har en sådan båt antingen med tiller eller styrpulpet och kan recensera lite grann.
    Hittar inte så mycket info om Sandström i allmänhet och speciellt denna modell i synnerhet.

    Alla inputs tas emot mycket tacksamt, även på andra liknande modeller jag skulle kunna tänkas missat, både som rorkult- och styrpulpet!

  • #2
    Kollat quicksilver 440 fish? Har en sj o den e galet perfekt till det du beskriver om vi bortser från avancerad trolling. Grym till vertikalandet med
    GRYMT stabil och sjukt mycke space för sin storlek. Men ändå bra med förvaring.

    Kommentera


    • #3
      Jag har en Crescent 465 i dagsläget och vill gärna gå upp ett snäpp eller två i storlek.
      Det mesta jag kikat på ligger väl strax över 5m men detta är ju inget krav på något sätt.
      Kastdäck som denna har är heller inte på något sätt krav då jag inte riktigt förstår hypen som råder, största fördelen jag själv ser med det är nog en blivande solbädd om frugan skulle få för sig att följa med.

      Kommentera


      • #4
        5 meter är svårt med skandinaviska båtar tycker jag. Ofta blir de väl höga, har inte sällan en enorm motorbrunn och när man sitter på aktertoften sitter man nästan midskepps... så invändigt är de sällan längre än t ex en Micore 460... som å andra sidan är lite för låg och nätt... Sällan man ser en skadinavisk 5m båt med samma invändiga interiör/layout som Micore 460 eller t ex Nextline 460 tyvärr, det blir toktrygga familjebåtar istället.

        Jag diggar kastdäckets höjd (och den förvaring under som följer) när jag spinnfiskar så jag valde en Escape 165 T på trailer. Kanske inte bästa väl för en bryggplats april-november (iaf inte utan kapellet på) men som fiskemaskin, inre yta och förvaring finns ingen skandinav som kan konkurrera för mitt fiske.
        Senast ändrad av anteman; 2019-02-21, 21:43.

        Kommentera


        • #5
          Lyfter min egen tråd lite.

          Blev inget båtbyte denna säsong, i alla fall inte ännu.
          Förutom de modeller som nämndes i första inlägget så har även följande varit på tapeten om än på olika sätt:

          Starweld Spark 16
          Crestliner Vision 1600
          Rocad 498
          UMS 545CC

          Känner mig väldigt vilsen nu vilket säkert märks på de olika modellerna.
          Det vettigaste i mitt tycke borde ändå vara en aluminiumbåt helt utan trä som på sikt blir dåligt.
          Jag blir även mer och mer sugen på ett hyfsat rejält kastdäck samt helst rorkult.
          En helt oöm Grizzly hade nog egentligen varit mest praktisk att ha liggandes där nere i ur och skur.

          Förslag på andra båtar eller synpunkter mottages gärna!

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av lakefryken Visa inlägg
            Jag har bestämt mig för att skaffa ny båt inför säsongen och mer eller mindre hela vintern har väl gått i letandets tecken efter något lämpligt.
            Till en början var jag helt 100 på aluminium.
            Scandica 530, Finval 510 och Grizzly 1754SC var heta kandidater.
            Efter mycket om och men har jag i alla fall kommit fram till att jag inte vill lägga 250kkr+ vilket två av ovan modeller går lös på.

            Värt att nämna är att det är ingen "trailerqueen" som är av intresse.
            Jag har båten liggandes i sjön, från tidigt april till minst november ut i ur och skur utan kapell eller liknande.
            Fisket jag bedriver är mestadels jiggfiske efter abborre/gös men även spinnfiske efter gädda.
            Även en del trolling förekommer.

            Efter otaliga timmar på blocket, båtmässa och allmänt letande på nätet har jag nu "fastnat" för en plastbåt (!) hör och häpna...
            Sandström 495 Sportfish R (rorkult)

            Kastdäck, förvaring, regnläns och pris är några faktorer som gjort att denna modell åtminstone just nu är väldigt intressant.

            Skulle det bli en sådan kommer den nog bestyckas med en Evinrude E-Tec 60hk.

            Nån här som har en sådan båt antingen med tiller eller styrpulpet och kan recensera lite grann.
            Hittar inte så mycket info om Sandström i allmänhet och speciellt denna modell i synnerhet.

            Alla inputs tas emot mycket tacksamt, även på andra liknande modeller jag skulle kunna tänkas missat, både som rorkult- och styrpulpet!
            Träbåtar och plastbåtar kräver mycket mer underhåll än aluminiumbåtar men de är trivsamma att fiska i ....

            Gå gärna in en gång till och kolla på både Busters aluminiumbåtar..https://www.buster.fi/sv/modeller?gc...SABEgI5W_D_BwE .. och Silvers aluminiumbåtar..https://www.silverboats.fi/se-se?gcl...SAAEgKmbPD_BwE ...innan du slutligen bestämmer dig för att se om du hittar någon modell och storlek som passar till din Evinrude E-Tec 60hk ....

            En insidesbild på min gamla träbåt hittar du här..http://www.trumman.com/fisketips/galleri_12.htm ....
            En insidesbild på min gamla Askeladden hittar du här...http://www.trumman.com/fisketips/galleri_38.htm... och även här ...http://www.trumman.com/fisketips/galleri_36.htm ...

            Old Firehand
            Leif Engström

            http://www.trumman.com/fisketips.htm
            Senast ändrad av Old Firehand; 2019-09-13, 09:18.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av lakefryken Visa inlägg
              Lyfter min egen tråd lite.

              Blev inget båtbyte denna säsong, i alla fall inte ännu.
              Förutom de modeller som nämndes i första inlägget så har även följande varit på tapeten om än på olika sätt:

              Starweld Spark 16
              Crestliner Vision 1600
              Rocad 498
              UMS 545CC

              Känner mig väldigt vilsen nu vilket säkert märks på de olika modellerna.
              Det vettigaste i mitt tycke borde ändå vara en aluminiumbåt helt utan trä som på sikt blir dåligt.
              Jag blir även mer och mer sugen på ett hyfsat rejält kastdäck samt helst rorkult.
              En helt oöm Grizzly hade nog egentligen varit mest praktisk att ha liggandes där nere i ur och skur.

              Förslag på andra båtar eller synpunkter mottages gärna!
              Har en quicksilver 440 fish till salu. Stort kastdäck, gott om plats, stabil, rorkult ( mercury ), en del scotty spöhållare, 80km trailer, regnläns mm. Skicka ett pm vid intresse.

              Kommentera


              • #8
                Jag känner en som har en Finval 510 Tiller. du får en aluminiumbåt med förvaringsutrymmen, kastdäck och rorkult för relativ billig peng (108000kr). Han är riktigt nöjd med.
                båten. Upplevstore som säljer Finval är också trevliga att ha med att göra.

                https://www.blocket.se/ostergotland/...r_84917000.htm

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Julle68 Visa inlägg
                  Jag känner en som har en Finval 510 Tiller. du får en aluminiumbåt med förvaringsutrymmen, kastdäck och rorkult för relativ billig peng (108000kr). Han är riktigt nöjd med.
                  båten. Upplevstore som säljer Finval är också trevliga att ha med att göra.

                  https://www.blocket.se/ostergotland/...r_84917000.htm

                  Just Finval har varit med länge i funderingarna och jag har haft kontakt med både Jonas och Håkan liksom Anton vid mässor och annat.
                  Dock så är nog en båt helt i aluminium det jag eftersträvar med tanke på dess utsatta läge under hela säsongen.
                  Finval 510 har lärkträ i akterspegel samt marinplyfa vid förvaring och kastdäck.
                  Lutar mer och mer åt typ en Tracker Grizzly 1754.
                  Helst skulle jag nog vilja ha en Scandica 530 Alu men då pratar vi lite mer pengar och dessutom så blir den för tung för TK-trailern jag spontanköpte på Sportfiskemässan i våras...

                  Kommentera


                  • #10
                    Tittat på Alutroll 450 rorkult eller 485? Den förra kan låta i kortaste laget men titta på bilder, båtens invändiga mått torde vara i klass med båtar gott och väl halvmetern längre...

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                    26 svar
                    13 522 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Klant84
                    av Klant84
                     
                    Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                    20 svar
                    1 961 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Amiala
                    av Amiala
                     
                    Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                    2 svar
                    280 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                    34 svar
                    4 190 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                    2 svar
                    343 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Eino
                    av Eino
                     
                    Arbetar...
                    X