Bygga kastdäck, material - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bygga kastdäck, material

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Bygga kastdäck, material

    Hej!

    Jag har en Alumacraft Escape 145 CS där jag ska bygga ut kastdäcket i aktern. Nu undrar jag vilket material som är bäst lämpligt för detta ändamål? Jag skall såklart klä in materialet i heltäckningsmatta sedan så synligt så behöver materialet inte vara av det vackraste slaget, men det ska ju tåla vatten såklart

    Har kikat lite på om detta är en skiva som man kan använda och som är tålig? https://www.seasea.se/mahogny-18mm-1-4-skiva

    Tacksam för alla alternativ som finns, och ifall det är någon som gjort något liknande som kan ge lite tips

    / Jonas

  • #2
    Ett ämne som avhandlats många gånger. Det finns två skivtyper som är mer lämpliga än alla andra, på lång sikt.
    Slitskyddsplyfa och marinplyfa
    Om du kör med någon av dessa håller det vääääkdigt länge

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
      Ett ämne som avhandlats många gånger. Det finns två skivtyper som är mer lämpliga än alla andra, på lång sikt.
      Slitskyddsplyfa och marinplyfa
      Om du kör med någon av dessa håller det vääääkdigt länge
      Om man jämför slitskyddsplyfa med den som jag länkade (mahogny), är det någon skillnad dessa mellan vad gäller vattentålighet och hållbarhet? Verkar ju vara WBP-limmad båda två.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av JCLE Visa inlägg
        Hej!

        Jag har en Alumacraft Escape 145 CS där jag ska bygga ut kastdäcket i aktern. Nu undrar jag vilket material som är bäst lämpligt för detta ändamål? Jag skall såklart klä in materialet i heltäckningsmatta sedan så synligt så behöver materialet inte vara av det vackraste slaget, men det ska ju tåla vatten såklart

        Har kikat lite på om detta är en skiva som man kan använda och som är tålig? https://www.seasea.se/mahogny-18mm-1-4-skiva

        Tacksam för alla alternativ som finns, och ifall det är någon som gjort något liknande som kan ge lite tips

        / Jonas
        Hej JCLE;

        Flera av mina tidigare båtar var försedda med kastdäck i för och akter i avsikt att göra dem extra bekväma vid kastfiske. Min Flipper 510 på bilden här..http://www.trumman.com/fisketips/galleri_39.htm .. var en båt som jag verkligen gillade. Efter en säsongs fiske förseddes kastdäcken med heltäckningsmattor som du ser på bilden här..http://www.trumman.com/fisketips/galleri_17.htm..

        Obs! Heltäckningsmattorna har raka strån så att inga beten ska kunna fastna i mattorna....


        http://www.trumman.com/fisketips.htm

        Old Firehand
        Leif Engström
        Senast ändrad av Old Firehand; 2019-03-03, 16:31.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
          Ett ämne som avhandlats många gånger. Det finns två skivtyper som är mer lämpliga än alla andra, på lång sikt.
          Slitskyddsplyfa och marinplyfa
          Om du kör med någon av dessa håller det vääääkdigt länge
          marinplywood är benämningen på olika plywood beroende på vem man frågar alltfrån mahognyplyfa till formplyfa...

          nästintill all plyfa är idag WBP-limmad men vill man ha en plyfa som håller mot väta ordentligt väljer man som sagt slitskyddsplyfa eller riktig formplyfa....
          Never let your memories be greater then your dreams...

          I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

          Kommentera


          • #6
            Jag tror din WBP-skiva funkar tillräckligt bra och länge om du lackar skivan ordentligt innan. Skulle nog sätt två bärlister (L-profil i alu) i var ände*, och sedan en bärskiva i mitten.

            * Alltså skruva fast profilen i båtens sidor/förvaringsutrymmen. Helst med förband med skruv/mutter men frågan är om du kommer åt på babords insida? (man kan ju lyfta skivan iof)
            Senast ändrad av anteman; 2019-03-01, 12:07.

            Kommentera


            • #7
              jösses anteman....är det bättre köpa en dyr mahognyskiva och lack eller epoxy att lägga på den för att få den vattentät eller köpa en som redan är behandlad och få det bästa?? troligen samma pengar men mindre jobb...
              Senast ändrad av byggarn; 2019-03-01, 12:29.
              Never let your memories be greater then your dreams...

              I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

              Kommentera


              • #8
                Ojdå. Tänkte mer på hur stor bit han behöver, typ 1000x400 mm såsom jag skulle lägga skivan i en sån båt... han behöver inte en 2500×1250 skiva men det är klart kan han hitta en WBP limmad formplyfa till samma slant så funkar ju det med. Helst kantförseglad annars suger det där också.. Lack har jag hemma, kanske även TS?

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                  Ojdå. Tänkte mer på hur stor bit han behöver, typ 1000x400 mm såsom jag skulle lägga skivan i en sån båt... han behöver inte en 2500×1250 skiva men det är klart kan han hitta en WBP limmad formplyfa till samma slant så funkar ju det med. Helst kantförseglad annars suger det där också.. Lack har jag hemma, kanske även TS?
                  ok förstår...
                  Never let your memories be greater then your dreams...

                  I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

                  Kommentera


                  • #10
                    Lite off-topic, men ändå..
                    Förra året byggde jag en platform för min frontmonterade elmotor i formplyfa.
                    Är det stor risk att den sugit åt sig fukt och ruttnat under vintern?
                    Tror jag målade även snitten (kanterna). Vågar knappt gå ut och kolla nu för jag vill inte göra om det igen

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                    26 svar
                    13 395 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Klant84
                    av Klant84
                     
                    Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                    15 svar
                    1 358 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Nila
                    av Nila
                     
                    Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                    2 svar
                    269 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                    34 svar
                    4 130 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                    2 svar
                    327 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Eino
                    av Eino
                     
                    Arbetar...
                    X