Fiskebåt med elmotor 400 +/-40 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskebåt med elmotor 400 +/-40

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Fiskebåt med elmotor 400 +/-40

    Sitter här i snöfallet å funderar över om man skulle skaffat en båt på typ 4m +/- 40 cm. Och bara ha en elmotor ? Är de någon som har några tipps och erfarenerfarenheter?

    Vi har ju inga Bamse sjöar vi fiskar i direkt ev att man kanske hamnar i ngn älv ibland.

    Tänker man borde bli ganska mobil med en sådan setup?

  • #2
    Det går alldeles utmärkt att bara köra med en elmotor. Man behöver inte ha så bråttom hela tiden =) Dock bör du tänka extra noga med valet av batteri och elmotor. Om jag skulle köra en båt med endast elmotor skulle jag nog välja en lätt båt och en så stor elmotor som möjligt. Det finns ju ett par aktermonterade 24 volts elmotorer men beroende på sjöns storlek och vilka väder du tänkt och fiska i kan du klara dig alldeles utmärkt med en 12volts.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Folkbert87 Visa inlägg
      Sitter här i snöfallet å funderar över om man skulle skaffat en båt på typ 4m +/- 40 cm. Och bara ha en elmotor ? Är de någon som har några tipps och erfarenerfarenheter?

      Vi har ju inga Bamse sjöar vi fiskar i direkt ev att man kanske hamnar i ngn älv ibland.

      Tänker man borde bli ganska mobil med en sådan setup?
      Hej Folkbert 87;

      Själv har jag trollingfiskat och positionsnavigerat med Minn Kota elmotorer sedan mitten på 1960-talet och tycker att enbart elmotor som drivmedel fungerar utmärkt...
      Har du ingen vanlig bensindriven utombordare som huvudmotor bör du ha ett par åror i båten om det blir driftstopp i elmotorn...

      Du kan klicka på mina fisketips nedan och därefter klicka på bilderna och bläddra bland dem för att se om de kan vara till framtida hjälp...

      http://www.trumman.com/fisketips.htm

      Old Firehand
      Leif Engström

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Cudan Visa inlägg
        Det går alldeles utmärkt att bara köra med en elmotor. Man behöver inte ha så bråttom hela tiden =) Dock bör du tänka extra noga med valet av batteri och elmotor. Om jag skulle köra en båt med endast elmotor skulle jag nog välja en lätt båt och en så stor elmotor som möjligt. Det finns ju ett par aktermonterade 24 volts elmotorer men beroende på sjöns storlek och vilka väder du tänkt och fiska i kan du klara dig alldeles utmärkt med en 12volts.
        Okej de hadde ja faktiskt inte tänkt på att det finns både 12 och 24v. Tanken var väl att höra med den lokala batteri försäljaren då de gällde batteri till en sådan här Rig. Samt sätta in solceller då.

        Man ska inte ha så bråttom då man fiskar då ska man ju slappna av å ha de lungt

        Kommentera


        • #5
          Vad menar du med mobil ? Biltaks- eller trailerbåt ? Att konka på 20-30kg batterier inkräktar troligtvis något på mobiliteten.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
            Vad menar du med mobil ? Biltaks- eller trailerbåt ? Att konka på 20-30kg batterier inkräktar troligtvis något på mobiliteten.
            Trailer

            Kommentera


            • #7
              Gått i samma tankar att ha en bra sportfiskebåt utan stor bensinmotor. Fiskar inga jättesjöar eller hav och har inte heller bråttom.
              Har en liten plastroddbåt i dagsläget med elmotor och det funkar bra, men har sneglat åt något stabilare och större.
              Fantiserat kring Alumacraft escape 145 eller Grizzly 1448/1648 med 24v 80lbs minnkota bak + frontmonterad gps elmotor fram.
              Skippar man 50hk bensinaren så finns en del pengar över till elmotorer och framförallt bra batterier.

              Vet inte hur det skulle fungera praktiskt då det vanliga är att dylika båtar 'alltid' har stor bensinmotor och man 'ska' förflytta sig i 30knop

              Än så länge bara fantasier då jag mest kajakfiskar och är nöjd med det

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Test005 Visa inlägg
                Gått i samma tankar att ha en bra sportfiskebåt utan stor bensinmotor. Fiskar inga jättesjöar eller hav och har inte heller bråttom.
                Har en liten plastroddbåt i dagsläget med elmotor och det funkar bra, men har sneglat åt något stabilare och större.
                Fantiserat kring Alumacraft escape 145 eller Grizzly 1448/1648 med 24v 80lbs minnkota bak + frontmonterad gps elmotor fram.
                Skippar man 50hk bensinaren så finns en del pengar över till elmotorer och framförallt bra batterier.

                Vet inte hur det skulle fungera praktiskt då det vanliga är att dylika båtar 'alltid' har stor bensinmotor och man 'ska' förflytta sig i 30knop

                Än så länge bara fantasier då jag mest kajakfiskar och är nöjd med det
                Jag sålde min grizzly till förmån för mitt kajakfiske. Men skulle jag köpa en båt igen blir det utan tvekan en takräckesbåt i modell större med elmotor och litium som drivkälla. 1448an skulle nog göra sig riktigt bra med bara elmotorer i ditt fall.

                Personligen tycker jag det finns en charm när man inte kan förflytta sig kors och tvärs över sjön i 30 knop oavsett om det är från båt eller kajak. Då fiskar man dessutom av ett område bättre

                Kommentera


                • #9
                  Tiden talar onekligen för el en sån här snurra https://www.karvin.eu/menu/3/karvin-motor-6800-max-24hp och ett rejält litiumbatteripack så täcker man ganska många baser. Men det tar nog några år till.

                  Kommentera


                  • #10
                    Så länge som elmotorn inte är båtens enda kraftkälla så går det bra. Min första båt var en roddbåt som inte hade fungerade årfästen och inga åror. Dum som jag var så satte jag på en elmotor och drog iväg med ett 12 voltsbatteri. Självklart åkte jag för långt och klarade mig hem med nöd och näppe.

                    En elmotor har många begränsningar, när det går lite sjö så är den närmaste värdelös och driver inte båten framåt. Sen är det jobbigt att släpa omkring på tunga batterier. Duger inte som primär kraftkälla enligt mitt tyckte utan då är åror bättre.

                    Fördelarna är lågt inköpspris, billig i drift, ren kraft och att den fungerar bra på små vatten och vindstilla förhållanden. Elmotor kommer bäst till nytta tillsammans med lLipo4 batterier som väger lätt men då stiger inköpspriset markant och närmar sig priset för en bensinare.
                    Senast ändrad av Laxen2; 2019-03-10, 20:53.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                    26 svar
                    13 403 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Klant84
                    av Klant84
                     
                    Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                    15 svar
                    1 359 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Nila
                    av Nila
                     
                    Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                    2 svar
                    269 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                    34 svar
                    4 130 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                    2 svar
                    327 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Eino
                    av Eino
                     
                    Arbetar...
                    X