Jag delar Laxens erfarenhet. Hade en båt med ett planande skrov, drygt 4m. En ganska tung rackare. Köpte en Minn Kota 36 och ett par batterier. Motvind innebar rodd.
Jag gillar iden med elmotorer och har en ipilot i nuläget men det känns som att vi har en bit tills de kan ersätta bensinarna. Cool 24hk i länken ovan men dryga 60000 plus batterier...
När det gäller elmotorer och deras miljövänlighet bör man ju också ta i beaktande att elen måste komma någonstans ifrån. Kolkraft? Kärnkraft? Batterier är också resurskrävande att framställa.
Saxar från Teknikens värld som skriver om en rapport sammanställd av IVL Svenska Miljöinstitutet för Energimyndighetens och Trafikverkets räkning:
"Jämförelseexempel 2
Om vi i stället räknar på ett mindre elbilsbatteri, exempelvis Volkswagen e-Golf som numera har 35,8 kilowattimmars kapacitet, blir jämförelsen som följer. Tillverkningen av batteriet kräver koldioxidutsläpp på mellan 5,37 och 7,16 ton enligt beräkningsmetoden som nämnts tidigare i artikeln.
Det betyder att en Volkswagen Golf 1,0 TSI DSG (bensin) som släpper ut 107 gram koldioxid per kilometer (blandad körning) kan köras mellan 5 019 och 6 692 mil innan nämnda utsläppsnivåer (5,37-7,16 ton) nås."
Nu är naturligtvis marinbatterier mindre krävande att framställa men principen är densamma, there is no such thing as a free lunch.
Jag gillar iden med elmotorer och har en ipilot i nuläget men det känns som att vi har en bit tills de kan ersätta bensinarna. Cool 24hk i länken ovan men dryga 60000 plus batterier...
När det gäller elmotorer och deras miljövänlighet bör man ju också ta i beaktande att elen måste komma någonstans ifrån. Kolkraft? Kärnkraft? Batterier är också resurskrävande att framställa.
Saxar från Teknikens värld som skriver om en rapport sammanställd av IVL Svenska Miljöinstitutet för Energimyndighetens och Trafikverkets räkning:
"Jämförelseexempel 2
Om vi i stället räknar på ett mindre elbilsbatteri, exempelvis Volkswagen e-Golf som numera har 35,8 kilowattimmars kapacitet, blir jämförelsen som följer. Tillverkningen av batteriet kräver koldioxidutsläpp på mellan 5,37 och 7,16 ton enligt beräkningsmetoden som nämnts tidigare i artikeln.
Det betyder att en Volkswagen Golf 1,0 TSI DSG (bensin) som släpper ut 107 gram koldioxid per kilometer (blandad körning) kan köras mellan 5 019 och 6 692 mil innan nämnda utsläppsnivåer (5,37-7,16 ton) nås."
Nu är naturligtvis marinbatterier mindre krävande att framställa men principen är densamma, there is no such thing as a free lunch.
Kommentera