Fiskebåt med elmotor 400 +/-40 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskebåt med elmotor 400 +/-40

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Jag delar Laxens erfarenhet. Hade en båt med ett planande skrov, drygt 4m. En ganska tung rackare. Köpte en Minn Kota 36 och ett par batterier. Motvind innebar rodd.
    Jag gillar iden med elmotorer och har en ipilot i nuläget men det känns som att vi har en bit tills de kan ersätta bensinarna. Cool 24hk i länken ovan men dryga 60000 plus batterier...

    När det gäller elmotorer och deras miljövänlighet bör man ju också ta i beaktande att elen måste komma någonstans ifrån. Kolkraft? Kärnkraft? Batterier är också resurskrävande att framställa.

    Saxar från Teknikens värld som skriver om en rapport sammanställd av IVL Svenska Miljöinstitutet för Energimyndighetens och Trafikverkets räkning​​​​​:

    ​"Jämförelseexempel 2
    Om vi i stället räknar på ett mindre elbilsbatteri, exempelvis Volkswagen e-Golf som numera har 35,8 kilowattimmars kapacitet, blir jämförelsen som följer. Tillverkningen av batteriet kräver koldioxidutsläpp på mellan 5,37 och 7,16 ton enligt beräkningsmetoden som nämnts tidigare i artikeln.
    Det betyder att en Volkswagen Golf 1,0 TSI DSG (bensin) som släpper ut 107 gram koldioxid per kilometer (blandad körning) kan köras mellan 5 019 och 6 692 mil innan nämnda utsläppsnivåer (5,37-7,16 ton) nås.​​​​​​"

    Nu är naturligtvis marinbatterier mindre krävande att framställa men principen är densamma, there is no such thing as a free lunch.

    Kommentera


    • #12
      Jag skulle gärna ha en modern fiskeplattform med bra ytor och förvaring och plats för familjen att hänga med.
      Motormässigt för mina mindre vatten skulle en liten 4t kunna putta runt den under planingsfart från rampen och några hundra meter ut i sjön.

      Tror ni de lägger på om man ringer å beställer en fet bassboat och när de frågar om man ska 50 eller 60 hästarn svarar.... nej, 6hk blir kanon

      Kommentera

      Foton

      Collapse

      Relaterat

      Collapse

      Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
      26 svar
      13 527 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Klant84
      av Klant84
       
      Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
      20 svar
      1 967 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Amiala
      av Amiala
       
      Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
      2 svar
      280 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Old Firehand  
      Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
      34 svar
      4 190 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Sundström76  
      Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
      2 svar
      343 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Eino
      av Eino
       
      Arbetar...
      X