Byggnig av "jon boat to bass boat " med hjälp av Michael Lopez Coosa board - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Byggnig av "jon boat to bass boat " med hjälp av Michael Lopez Coosa board

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Byggnig av "jon boat to bass boat " med hjälp av Michael Lopez Coosa board

    Hej alla !
    Jag hoppas att jag inte har ramlat in i fel forum , isf får ni ursäkta mig.
    Har precis börjat ett projekt med min topper tracker 12, tanken med denna båten är att få den så lätt det bara går , ska bygga aluminium ram och kast däck som täcker en stor del av båten , Micheal Lopez har säkert flera hört talas om , om man är intresserad av just båt bygge med "tinyboats". I vilket fall så håller han på att bygga en likadan båt fast i USA och där har han tillgång till ett material som heter "Coosa Board" det är något slags skummaterial med fiberglas invävt i det, det är väldigt lätt med andra ord . Materialet ska ersätta plywood/aluminium kastdäck. (blir för tyngt med plywood, och aluminium kast däck blir inte mycket lättare + att det blir mycket svårare att klä in allt om man gör det i aluminium )

    http://www.coosacomposites.com/- om ni är intresserade av att läsa.


    Det är här jag är fast , kan inte hitta något liknade material i Sverige och det går att beställa coosa board från en hemsida i Nederländerna eller Tyskland vad jag förstår. Men jag kan inte förstå deras hemsida p.g.a jag inte kan läsa deras språk. Jag har skickat mail till dom men inte haft någon tur att få svar än .

    Finns det någon här som kanske vet något liknade material? Ett lätt och tåligt material som ska användas till kast däck, eller kanske någon här som har erfarenhet med coosa board? Jag har också hittat ett material som kallas för "honeycomb" eller i "sandwich paneler" Är det någon här som har erfarenhet där också kanske?

    https://www.karnsund.se/sandwichskivor/

    Om ni skulle vara intresserade av hela projektet så kan jag följa upp med bilder under bygget.

    skitfiske på er !

  • #2
    Du kan ju göra egna skivor med glasfiber och divnycell. Om du gillar o pyssla lite vill säga.

    Kommentera


    • #3
      esox88 tack för ditt svar ! inte alls en dum ide , jag ska kika runt lite kring det. Men tanken är att slippa göra egen skiva, men om det blir så att jag inte hittar något alternativ så kommer jag gå en liknade väg som du förklarar.

      Kommentera


      • #4
        Jobba lite med divnycell i en polares båt. Du gör ju lätt en skiva på en dag. Fördelat på två halvdagar då. Lite svårt o plasta båda sidor samma dag.. dessutom slipper du ju trä i konstruktionen som i skivorna i din länk.

        Kommentera


        • #5
          esox88 låter ju väldigt bra , blir det ungefär så som denna snubben gör ? https://youtu.be/qSL71LlgCsY?t=262

          Jag har ingen erfarenhet med glasfiber och divnycell, du har inget recept med saker jag behöver för en skiva till ex?
          tack återigen för svar !

          Kommentera


          • #6
            Hallå. Jag har köpt både divinycell o coosaboard till min båt. Coosa är bra mycket tyngre än divinycell men coosa är ju betydligt hållbarare och dyrare. Jag plastar båda skivorna men jag antar att du kanske inte behöver plasta coosa. Divinycell köpte jag av diab i Laholm o coosa får man importera av http://vonderlinden.de/ deras engelska va sådär men de gick iaf.

            Med vänlig hälsning, Hans

            Kommentera


            • #7
              Enigma tack för svaret Hans. Jag tror att det blir att köra med divinycell och glasfiber. Hur tjocka behöver divinycellen vara för att klara av vikten som ett kast däck behöver? Sen så undrar jag vilket slags lim/epoxy jag behöver för glasfiber?
              mvh robin

              Kommentera


              • #8
                20mm h100 skivor använder jag till däcket. Nu är de inte färdigt så jag vet inte resultatet men skivorna känns mer än tillräckligt stabila efter jag plastat båda sidorna. 2-3 lager 400g matta och sen väv använder jag tillsammans med polyester

                Kommentera


                • #9
                  ok härligt med lite feedback jag bugar och bockar för ditt info , jag ska fundera på detta lite mera!
                  esox88 kör du liknande som ovanstående kommentar`? eller har du andra mått ?

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                  26 svar
                  13 395 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Klant84
                  av Klant84
                   
                  Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                  15 svar
                  1 358 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Nila
                  av Nila
                   
                  Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                  2 svar
                  269 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Old Firehand  
                  Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                  34 svar
                  4 130 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Sundström76  
                  Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                  2 svar
                  327 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Eino
                  av Eino
                   
                  Arbetar...
                  X