Buster RS med 50hp, förstärka akterspegel? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Buster RS med 50hp, förstärka akterspegel?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Buster RS med 50hp, förstärka akterspegel?

    Tjohej

    Köpte en Buster RS förra sommaren och har nu införskaffat en Honda BF50 till den. Båten är specad till max 40 men det blev en 50a..

    Är inte så "duktig" på båtar men jag funderar på om jag behöver förstärka akterspegeln på båten?
    Tänker om det finns någon här inne som haft/har en RS med lite större motor och hur det fungerat.


  • #2
    Finns en del trådar här inne om det.
    Själv har jag en Buster R som är mer eller mindre samma tror jag.
    Min akter har spruckit, och blivit svetsad. Svetsarna har sedan spruckit i min ägo(föregående ägare eller någon ägare innan har lagat den)
    Så jag la in en förstärkning, eller rättare sagt anlitade en lokal smed för att göra det Väl spenderade 600kr tycker jag. Blev riktigt stabilt.

    Jag har en 2T Yamaha 30hk på min och känner att jag nog inte vill sätta en betydligt tyngre motor. Men har ändå funderingar på om en 30hk 4T på 100kg skulle sitta bra där.

    Jag hade nog gjort någon förstärkning likt den jag har fått. Smederna tyckte att det verkade bra och det blev riktigt bra!
    Däremot om jag hade haft motorn av när dom gjorde det så hade som vikt en plåt och lagt över hela och förstärkt så.
    Priset då är ca 1000kr(svart) och det känns inte alls fel.
    Så om jag sätter på en nyare, tyngre, starkare motor så kommer dom få göra det åt mig med. För att vara lite extra säker.
    Dom sa det att man inte vill göra det för stabilt heller då kraften måste fördelas i båten och aktern inte ska ta upp allt, så man vill inte göra det för stabilt. För då börjar saker gå sönder.

    Men från de andra trådarna så är det ungefär: Det går bra, men kör med hjärnan.
    Ingen fisk är chans för fisk.
    https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

    Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
    https://www.youtube.com/user/jurgenjons

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av joens Visa inlägg
      Finns en del trådar här inne om det.
      Själv har jag en Buster R ....
      Kanske ska få tag på en bockad aluplåt och sätta så som jag ritat på bilden, så att den "hänger över".
      Vad tror du om det? Kan det behövas sättas någon "sträva" på insidan (det prickade linjen)?

      Kommentera


      • #4
        Jag vågar faktiskt inte säga vad som är bäst. Det borde någon göra som har koll på det.
        Jag har sett andra förstärka som min är nu, så det, tillsammans med att dom som skulle göra det föreslog det.
        Att förstärka neråt så som du ritar ger, vad jag har förstått väldigt lite. Utan du borde snarare förstärka in mot sidorna.

        Men som sagt, jag är inte bra nog på detta för att ge tips. Jag ger bara mina tankar om det.

        fin motor du har där. Ser bra ut!
        Ingen fisk är chans för fisk.
        https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

        Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
        https://www.youtube.com/user/jurgenjons

        Kommentera


        • #5
          Åkte RS med 2-takt yamaha 50hp slutet på 90-talet. funkar hur bra som helst. Borde inte vara något problem att hänga på en tyngre 4 taktare.

          kanske någon på forumet som har den RS nu... den var stulen i västerås på vinterförvaringen 2001-2002

          Kommentera


          • #6
            Körde RS under 14 år och flera med mig runt om och det satt allt från 40-60hk på dem och jag hörde aldrig att någon av dem hade problem, idag har jag en Sun Buster från -83 specad för max 25 som jag kör en 40 hk på och det är inga problem så är Din båt inte skadad pga grundkörning med sprickor i aktern så skulle jag inte tveka en sekund att hänga på en 50 hk.

            Ett tips ang RS är att den behöver lite extra tyngd i fören innan den går bra gärna uppåt 50kg så har Du en elmotor och batteri i fören så är det bra annars lägg i något lämpligt för det gör stor skillnad för gångegenskaperna.

            Kommentera


            • #7
              Ja, just det!

              Jag drog ju in i en sten i 20knop och slog i båt/motor rätt så rejält. Det kan mycket väl varit då mina nya sprickor uppkom.
              Är inne på att sätta på en 40hk 2T men en 30hk 4T väger tyngre, både vikt och med vad jag vill ha.
              Ingen fisk är chans för fisk.
              https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

              Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
              https://www.youtube.com/user/jurgenjons

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av joens Visa inlägg
                Ja, just det!

                Jag drog ju in i en sten i 20knop och slog i båt/motor rätt så rejält. Det kan mycket väl varit då mina nya sprickor uppkom.
                Är inne på att sätta på en 40hk 2T men en 30hk 4T väger tyngre, både vikt och med vad jag vill ha.
                HUA mig ja då ska Du laga upp den ordentligt innan Du mekar på mera motor om Du inte är svetsare själv så låt en fackman göra jobbet så det blir rätt gjort.

                Glömde nämna att jag på min RS körde en Yamaha 50hk 4Takt sista åren och den båten går än i dag med ny ägare så ingen fara med motorstorleken bara aktern är frisk.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg

                  HUA mig ja då ska Du laga upp den ordentligt innan Du mekar på mera motor om Du inte är svetsare själv så låt en fackman göra jobbet så det blir rätt gjort.

                  Glömde nämna att jag på min RS körde en Yamaha 50hk 4Takt sista åren och den båten går än i dag med ny ägare så ingen fara med motorstorleken bara aktern är frisk.
                  Japp, det är fixat av sådana som kan och jobbar med det. Nu är den galet stabil och känner ingen oro längre
                  Ingen fisk är chans för fisk.
                  https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

                  Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
                  https://www.youtube.com/user/jurgenjons

                  Kommentera


                  • #10
                    Jag körde också Buster RS men yamaha 50hp långrigg och det var inte något problem heller och den körde jag rätt hårt med även i grov sjö och den var bra i skick ännu då jag sålde den, så jag tror inte du behöver va orolig.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                    26 svar
                    13 521 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Klant84
                    av Klant84
                     
                    Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                    20 svar
                    1 957 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Amiala
                    av Amiala
                     
                    Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                    2 svar
                    279 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                    34 svar
                    4 186 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                    2 svar
                    342 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Eino
                    av Eino
                     
                    Arbetar...
                    X