Buster RS med 50hp, förstärka akterspegel? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Buster RS med 50hp, förstärka akterspegel?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
    Ett tips ang RS är att den behöver lite extra tyngd i fören innan den går bra gärna uppåt 50kg så har Du en elmotor och batteri i fören så är det bra annars lägg i något lämpligt för det gör stor skillnad för gångegenskaperna.
    Kul o höra!
    Jo jag har en Ipilot i fören med ett 115Ah batteri så det finns lite vikt där!
    Och inga sprickor el dylikt i aktern heller, den är frisk.

    Om du skulle förstärkt hur skulle du gjort isåntfall?
    Tack för svar

    Kommentera


    • #12
      Skulle använda en måttsydd och bockad rostfri plåt och låta den gå ner i motorbrunnen och ner på akterspegeln så att tyngd och kraft fördelas ut maximalt, så lokala smeden blir nog nödvändig att kalla in.

      Kommentera


      • #13
        Jag kör min RS från -89 med en 60hk 4-t Yamaha.

        Inga problem, den klarar vikten med några kilo. Så tror inte du behöver va orolig.
        Klart, den ligger lite lägre i vattnet baktill, men den går som ett skott och har vart i både sten och botten ett par ggr utan att akterspegeln visat några tecken på att ge sig.
        Det har dock gjort 2 propellrar fattigare... eller rikare beroende på om man är negativt eller positivt inställd =)
        Senast ändrad av Mijni; 2019-03-18, 08:55.

        Kommentera


        • #14
          Hvor gammel er båten?
          Det er stor forskjell på hva en nyere aluminiumsbåt tåler, og hva en eldre aluminumsbåt tåler. Grovt regnet så taper aluminium seg merkbart fra ca 10 års alder og utover, det mister den lille spensten det hadde og blir mer utsatt for sprekkdannelser og andre tretthetsrelaterte problemer. (Hvilket igjen forklarer hvorfor jeg aldri har skjønt hvorfor eldre aluminiumsbåter holder seg bedre i pris enn glassfiberbåter, men det er en annen sak.)

          Når det er sagt så er det heller ikke antall HK som betyr noe, men antall kilo. Feks er din BF50 identisk i vekt med BF40. Så hvis skroget i utgangspunktet er godkjent for motorens VEKT hadde jeg ikke gjort noe, men er du over vekten hadde jeg forsterket det nå isteden for å ende med sprekker som er mye vanskeligere å fikse på en pen måte.

          Litt dobbeltmotal her. Jeg har selv 128HK på en aluminumsbåt godkjent for 90HK, men da er båten ny og vekten av motoren godt innenfor det båten er beregnet for.
          Team Colibri

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
            Hvor gammal...r.
            Intressant!

            Från 1991 är han.
            Har du nått förslag på hur man skulle förstärkt aktern isåfall?
            ​​​​​​

            Kommentera


            • #16
              Jeg kjenner ikke Buster særlig godt siden jeg aldri har eid en, men den enkleste måten å gjøre det er ved å legge over en L-profil på eksisterende akterspeil, denne enten boltes eller sveises fast. Her bør du snakke med noen som kan sveising, det kan være vanskelig å sveise alu og ulike legeringer/ ulik alder gjør det sikkert ikke enklere. På min barndsom lille alujolle gjorde jeg det enkelt med nettopp en slik L-profil og en tusenlapp til en som kunne sveise.

              En litt mer avansert variant er den du ser i #12.
              Team Colibri

              Kommentera


              • #17
                En Honda bf50 väger ca 100kg enligt tillverkaren, en 90 talare Yamaha 50hk autolube 2-takt väger ca 110 kg. Så jag vet inte riktigt varför du måste förstärka.

                Kommentera


                • #18
                  Hittade detta på nätet, där beskriver han simpel förstärkning
                  Bifogade filer

                  Kommentera


                  • #19
                    Haha, 90 hk på den stackaren i 51 knop... hade vart fullt livrädd

                    Jag kan skrämma upp min RS i 30-35 knop ihop med mina 60hk med 2 man och fiskeprylar, fuuuullt tillräckligt.

                    Kommentera


                    • #20
                      Ni som åkt eller åker Buster RS med 50 hästar. Vad har ni för storlek på propellern och vad har ni då för maxvarv och toppfart?

                      Vi valde en 4-bladig på nya 50- hästarsmurklan och säljaren gissade att vi skulle bli nöjda med 12" stigning... det blev på tok för liten propp. Gör du cirka 17,5 knop vid 4000 rpm och kommer jäkligt snabbt upp i 27 knop vid 6000 rpm.

                      Båten gjorde 31 knop på maxvarv med gamla 40-hästaren som troligtvis har pensionerat några hästar i stallet...

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                      26 svar
                      13 523 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Klant84
                      av Klant84
                       
                      Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                      20 svar
                      1 962 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Amiala
                      av Amiala
                       
                      Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                      2 svar
                      280 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Old Firehand  
                      Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                      34 svar
                      4 190 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                      2 svar
                      343 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Eino
                      av Eino
                       
                      Arbetar...
                      X