Förstärka durkplåt till elmotor? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Förstärka durkplåt till elmotor?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Förstärka durkplåt till elmotor?

    Hej!

    Tänkte kapa till durkplåt 3 mm i en trekant som följer förens form, för min elmotor. Har tre frågor ang detta;

    1: Hur är enklast att göra för att det ska bli stabilt? Plåten böjer sig ju lätt så något/några stag eller stöttor under föredras gissar jag. Nåt snabbt, enkelt och hållbart sätt?

    2: Kan jag lägga plåten på listen eller ska den ligga innanför? Innanför så hamnar den några mm under listen men det kanske inte gör något?

    3: Jag måste även höja plåten i bakkant en aning så att allt blir i lod, tänkte köra bult och muttrar som jag kan ställa in, samt nån gummibussning mellan mutter och undersida plåt, hur låter det?

    Mvh Mikael


  • #2
    Hej,
    Här har du en glad amatör, och det finns säkert massor av bättre/smartare/proffsigare lösningar, men..
    Jag skulle lägga plåten ovanpå listen.
    För att förstärka upp det skulle jag lägga dubbla plåtar som jag nitar ihop ordentligt.
    Vad gäller stöttor kan du ju titta om du hittar någon stolpsko som passar.
    Se till att allt sitter ihop med båten ordentligt, för det blir större krafter än man tror.
    Tycker det låter smart att använda dig av bult och mutter för att få bakkanten i rätt höjd.

    Lycka till!

    Kommentera


    • #3
      Lägg gjärna ännu tjockare plåt, har själv 5mm alu på egen båt och skulle inte vilja ha tunnare, eller syrafast rst plåt så blir det riktigt stadigt

      Kommentera


      • #4
        Jag arbetar som svetsare. Så jag vet lite om hur plåt beter sig. Kan du lägga in bilden i paint och göra en dumdum förklaring om hur du vill att resultatet ska se ut. Då kan jag komma med råd som jag vågar ge.
        Gärna 2 bilder, en med din tanke om hur du vill lägga plåten och en med en placerad el motor.

        Kommentera


        • #5
          Hej!
          Har tänkt om lite, och tänkte nu lägga en formplyfa under plåten, i samma trekantsform som plåten, för stabilitet, sen en tvärgående regel av tryckat trä eller liknande tvärs över, i bakkant under plåten, där den är som bredast, för att få hela grejen i lod. Och då lägger jag även plyfan innanför listen. Hoppas ni förstår vad jag menar.
          Har redan 3 mm plåt hemma och räcker bara till en form så lägga dubbelt går tyvärr inte utan att skaffa mer och jag tänker att det borde fungera ändå med plyfan.

          Egentligen hade det nog bara räckt med plyfan, utan plåt, men blir inte lika hållbart i längden och inte lika snyggt heller för den delen.

          Ska se om jag kan skicka med en paint-skiss imorgon!

          Kommentera


          • #6
            Om du lägger plåten på en plyfa så kommer det bli tillräckligt stabilt.
            Glöm inte att måla sågytorna på plyfan så vatten inte lika lätt kommer in där.
            Har du klurat ut hur du ska fästa din regel och plyfa i båten i "bakkant"?
            Skulle gärna se ett foto när du är klar

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av tpettersson Visa inlägg
              Om du lägger plåten på en plyfa så kommer det bli tillräckligt stabilt.
              Glöm inte att måla sågytorna på plyfan så vatten inte lika lätt kommer in där.
              Har du klurat ut hur du ska fästa din regel och plyfa i båten i "bakkant"?
              Skulle gärna se ett foto när du är klar
              Om du tittar på bilden jag bifogade så längst till höger, tvärs över insidan av båten men några millimeter ovanför relingen, kommer jag sätta en regel eller metallskena, för att få upp bakkant på plåten så den kommer i lod då fören lutar nedåt, inåt båten s.a.s. Jag kanske förklarar dåligt, ska skicka bild när det är färdigt

              Tänkte kanske fästa den med skruv och bricka från utsidan som tätas. Vill helst ha nån sorts metallskena med 2 st plattjärn i ändarna för att skruva fast i, istället för regeln, men det blir så jäkla krångligt med vinklarna som både lutar snett nedåt och snett upp mot fören om ni förstår. Hoppas kunna lösa det lättare med trä och gersåg. Skenan är endast för att få plåtdäcket i lod. Eller så kör jag bult och mutter upp genom reling och plåt, som jag kan ställa själv, inte riktigt bestämt än.

              Kommentera


              • #8
                Så ser det ut på min. Den är i 5mm,och popnitad med lagom avstång mellan nitarna på relingen, grova nitar. Visst, ställer jag mig med 100kg sviktar den, men för elmotorn absolut tillräckligt stabilt

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
                  Så ser det ut på min. Den är i 5mm,och popnitad med lagom avstång mellan nitarna på relingen, grova nitar. Visst, ställer jag mig med 100kg sviktar den, men för elmotorn absolut tillräckligt stabilt
                  Snyggt! Ja jag har ju bara 3 mm att tillgå så får lägga plyfa. Men du har inget under plåten som stöttar upp alls då?
                  Tycker mig se att du lagt den innanför relingslisten också, och inte ovanpå. Precis sådär hade jag tänkt att det skulle se ut på min med

                  Kommentera


                  • #10
                    Ja, lägger man den på listen blir det inte så bra, men jag har kanske 2.5cm innanför listen att lägga den på. Inget som stöttar, är överflödigt men om man skulle köra 3mm kan det behövas

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                    26 svar
                    13 395 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Klant84
                    av Klant84
                     
                    Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                    15 svar
                    1 358 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Nila
                    av Nila
                     
                    Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                    2 svar
                    269 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                    34 svar
                    4 130 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                    2 svar
                    327 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Eino
                    av Eino
                     
                    Arbetar...
                    X