Förstärka durkplåt till elmotor? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Förstärka durkplåt till elmotor?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    3 mm utan förstärkningar blir vågigt och ganska svajigt. Jag har gjort några stycken nu och jag tycker det blir absolut bäst med 3 mm med L-profiler/Vinkel under. Det blir mycket lättare än 5 mm och mycket styvare än 5 mm utan förstärkningar. Även med 5 mm har jag lagt vinkel under.

    För att få styvast skiva limmar jag med casco marin och teknik mellan reling och skiva, samt även mellan L-profilerna och plåten innan jag popnitar den.

    40x40 eller 50x50 i 3 mm eller 4 mm gods är perfekt. Det brukar bli lagom med en i bakkant och en på mitten.
    Senast ändrad av Mink!; 2019-04-24, 17:42.

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
      Så ser det ut på min. Den är i 5mm,och popnitad med lagom avstång mellan nitarna på relingen, grova nitar. Visst, ställer jag mig med 100kg sviktar den, men för elmotorn absolut tillräckligt stabilt
      Det där har du löst riktigt snyggt.
      Du hade ganska bra vinklar att jobba med va?
      Jag tycker min båt lutar åt alla olika håll samtidigt.

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av Flink_Fishing Visa inlägg

        Tänkte kanske fästa den med skruv och bricka från utsidan som tätas. Vill helst ha nån sorts metallskena med 2 st plattjärn i ändarna för att skruva fast i, istället för regeln, men det blir så jäkla krångligt med vinklarna som både lutar snett nedåt och snett upp mot fören om ni förstår. Hoppas kunna lösa det lättare med trä och gersåg. Skenan är endast för att få plåtdäcket i lod. Eller så kör jag bult och mutter upp genom reling och plåt, som jag kan ställa själv, inte riktigt bestämt än.
        Jag känner igen mig i dina funderingar.
        Inventerade varenda hylla på Bauhaus i jakten på något "färdigt" som skulle kunna fungera för min båt, men jag hittade ingenting.
        Kan man svetsa eller om man känner någon som kan svetsa går det säkert att få till en snygg lösning i metall.
        Jag fick nöja mig med att skruva fast stolpskor med reglar i för att få min plyfa i rätt höjd i bakkant.
        Kanske inte supersnyggt, men jag har inte tänkt ställa ut båten i någon monter för allmänhetens beundran.

        Kommentera


        • #14
          https://www.fiskesnack.com/forum/fis.../205462-hr-432

          Där ser man hur jag gjorde på förra båten, en HR 432, för att få rätt vinkel. Den gjordes i 5 mm med vinklar då den inte fick någon kantavstyvning mot båten.

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av Mink! Visa inlägg
            https://www.fiskesnack.com/forum/fis.../205462-hr-432

            Där ser man hur jag gjorde på förra båten, en HR 432, för att få rätt vinkel. Den gjordes i 5 mm med vinklar då den inte fick någon kantavstyvning mot båten.
            Det är exakt sådär jag tänkte från början. På pricken.
            Hmm ja det där såg riktigt bra ut, har inte börjat än så jag får ta och bestämma mig nu

            Kommentera


            • #16
              Mink! Det där har du gjort riktigt snyggt.
              Menar du att du bara har 5 mm plåt?
              Du har inte använt någon U- eller L-profil under plåten?
              Hur stabil är den i "vrid/drag" i horisontalplan i bakkant?
              Det jag funderar på är om dina bultar är såpass väl infästa i relingen att de även kan ta upp lite större horisontella krafter.

              Kommentera


              • #17
                Tack! Den blev väldigt styv och den var precis som du säger så pass väl infäst att det också styvade upp. Det är ganska grova bultar. Det är inte så tydligt, på första bilden är bara skivan monterad, men tittar du på andra bilden ser du nitar i 2 rader. Under där sitter det 2 st L-profiler i 40x40x3. Då blir det genast otroligt styvt. Utan dem flexar även 5 mm.

                Kommentera


                • #18
                  Fan!
                  Nu blev jag sugen att göra om på min båt igen..
                  Men min lösning får nog hålla en säsong till (det är roligare att fiska).

                  Kommentera


                  • #19
                    Hej igen!

                    Inte hunnit grejat så mycket med båt pga annat bygge hemmavid men skulle vilja rådfråga er vad ni tycker om min nya idé.
                    En mycket enkel idé om att låta plåten (inkl plyfan då) vila på relingen, dvs inte upphöjd i bakkant, utan istället göra en kil av plyfa under själva snabbfästet istället. Vad tror ni om det? Kilen ska då göras så att hela plattan ligger an mot den.

                    För och nackdelar med denna konstruktion?

                    Kommentera


                    • #20
                      Ursprungligen postat av Flink_Fishing Visa inlägg
                      Hej igen!

                      Inte hunnit grejat så mycket med båt pga annat bygge hemmavid men skulle vilja rådfråga er vad ni tycker om min nya idé.
                      En mycket enkel idé om att låta plåten (inkl plyfan då) vila på relingen, dvs inte upphöjd i bakkant, utan istället göra en kil av plyfa under själva snabbfästet istället. Vad tror ni om det? Kilen ska då göras så att hela plattan ligger an mot den.

                      För och nackdelar med denna konstruktion?
                      Hej. Det går precis lika bra det, det är bara svårare tycker jag. Skall göra ungefär så på min Linder 400 då plattan inte är monterad i våg.

                      Vissa båtar är så svängda i fören att plåten inte vilar mot relingen ens när man lägger plåten så som du beskriver. Då är bultlösningen ett smidigt sätt.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                      26 svar
                      13 405 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Klant84
                      av Klant84
                       
                      Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                      15 svar
                      1 359 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Nila
                      av Nila
                       
                      Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                      2 svar
                      269 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Old Firehand  
                      Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                      34 svar
                      4 130 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                      2 svar
                      327 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Eino
                      av Eino
                       
                      Arbetar...
                      X