Hur kopplar jag laddaren till batterierna ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur kopplar jag laddaren till batterierna ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Hur kopplar jag laddaren till batterierna ?

    Jag har en gammal 24 volts elmotor. 2 st seriekopplade batterier som laddas av en Minn kota MK 210-E. Laddaren har 2 "portar/kopplingar/laddkretsar", en till varje batteri.
    Nu ska jag montera dit en 12 volts elmotor. Jag parallell kopplar såklart batterierna. Men hur gör jag med laddaren ?

    Låter jag den vara kopplad som den är, alltså 1 "port/koppling/laddkrest" till vardera batteri ?
    Eller måste jag koppla en krets till ett av batterierna. ?? (Då kanske jag också blir tvungen att köpa en starkare laddare för att slippa lång ladd tid? )

    Har även hört att när man brukar batteriet så ska man hämta ström från + på ena batteriet och - från det andra. Detta för att fördelningen från batterierna skall bli jämnare och på så sätt får man en längre livslängd.

    Tacksam om någon kunnig svarar så vi slipper en massa spekulationer. : )

  • #2
    Ursprungligen postat av Z.acke Visa inlägg
    Jag har en gammal 24 volts elmotor. 2 st seriekopplade batterier som laddas av en Minn kota MK 210-E. Laddaren har 2 "portar/kopplingar/laddkretsar", en till varje batteri.
    Nu ska jag montera dit en 12 volts elmotor. Jag parallell kopplar såklart batterierna. Men hur gör jag med laddaren ?

    Låter jag den vara kopplad som den är, alltså 1 "port/koppling/laddkrest" till vardera batteri ?
    Eller måste jag koppla en krets till ett av batterierna. ?? (Då kanske jag också blir tvungen att köpa en starkare laddare för att slippa lång ladd tid? )

    Har även hört att när man brukar batteriet så ska man hämta ström från + på ena batteriet och - från det andra. Detta för att fördelningen från batterierna skall bli jämnare och på så sätt får man en längre livslängd.

    Tacksam om någon kunnig svarar så vi slipper en massa spekulationer. : )
    Hej Zacke;

    Du parallellkopplar de båda 12-volts batterierna. Sedan kopplar du batteriladdarens plussladd med röd kabelklämma till det ena batteriets pluspol.,,,
    Därefter kopplar du batteriladdarens minussladd med svart kabelklämma till samma batteris minuspol,,,
    Sedan kan du vänta tills batterierna är fulladdade....

    Old Firehand
    Leif Engström

    http://www.trumman.com/fisketips.htm

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

      Hej Zacke;

      Du parallellkopplar de båda 12-volts batterierna. Sedan kopplar du batteriladdarens plussladd med röd kabelklämma till det ena batteriets pluspol.,,,
      Därefter kopplar du batteriladdarens minussladd med svart kabelklämma till samma batteris minuspol,,,
      Sedan kan du vänta tills batterierna är fulladdade....

      Old Firehand
      Leif Engström

      http://www.trumman.com/fisketips.htm
      Om inte jag missminner mig så sa Exide (batteriproducent) följande:

      Du parallellkopplar de båda 12-volts batterierna. Sedan kopplar du batteriladdarens plussladd med röd kabelklämma till det ena batteriets pluspol.,,, Därefter kopplar du batteriladdarens minussladd med svart kabelklämma till det andra batteriets minuspol...

      Nu ser jag dessutom att TS förr körde 24V, dvs två seriekopplade 12V batterier, hur man kopplar laddaren på bästa sätt då har jag inte fördjupat mig i... men sannolikt som OF säger.

      Känner inte till 210 E som sannolikt är en 2×10A laddare (2×5?) och om den har 4 kablar så borde du kunna koppla två av de svarta på ena batteriets minus och de två röda på det andra batteriets röda plus och därmed få en laddare som ger 20A (10A) , 12 V och snabbast möjliga laddning.

      Hade själv 1×7A till 160A och 12V batteri och det tar lite längre tid att ladda med 7 än 10A men endast en gång var 7A för klent att ladda den banken full över natten.
      Senast ändrad av anteman; 2019-04-12, 01:01.

      Kommentera


      • #4
        Hej och tack för era svar. Jag kontaktade MinnKota som svarade att laddaren kunde sitta kvar på samma sätt oavsett hur batterierna var kopplade. Så jag kopplade om batterierna och lät laddaren vara kvar som tidigare. Det har nu fungerat felfritt.

        Kommentera

        Foton

        Collapse

        Relaterat

        Collapse

        Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
        26 svar
        13 405 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Klant84
        av Klant84
         
        Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
        15 svar
        1 360 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Nila
        av Nila
         
        Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
        2 svar
        270 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Old Firehand  
        Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
        34 svar
        4 130 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Sundström76  
        Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
        2 svar
        327 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Eino
        av Eino
         
        Arbetar...
        X