Ni med aluminumbåtar ala oskwig pike t.ex - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ni med aluminumbåtar ala oskwig pike t.ex

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ni med aluminumbåtar ala oskwig pike t.ex

    Min trotjänare har gjort sitt. En stor tung 200 kg glasfiberbåt av okänt märke. Men stadig och med elmotor så går den bra enligt mig som inte kan andas i höga farter. Använder båten mest innan isläggningen i November för att lägga lite nät efter sik och siklöja.
    Funderar på en oskwig pike som nästa. Kanske man kan få lite tid att jigga nån abborre i framtiden. Drömma kan man ju!
    Fördelen jag ser med en oskwig pike är att elmotorn orkar mer. Har ju en vanlig oskwig 370 tror jag som jag använder för att fånga lite brax till hönsen och jigga lite abborre i mindre sjöar. Kommer det en vindpuff så åker man som en vante. Och den klyver inga vågor, studsar ovanför mer. Så det är ju ingen båt jag vill stå upp i och lägga nät i 5-6ms
    Sen är det ju bottenytan. En balja och den täcker botten på min nuvarande. Så när det är dax för en till balja så må vi lyfta den över. På oskwig kan jag ställa 2st i bredd.

    Nu till frågan. Kärt barn har många namn, här säger vi det går gäss på sjön, en del säger får. Men hur beter sig en båt som oskwig pike när det blåser på. Sjön jag lägger nät i är bra stor så när det flåsar på så händer det saker.

  • #2
    Inte prövat en Pike men den är inte helt olik 370, dvs lätt, platt i aktern och faktiskt plattare för/köl av bilder att döma så den lär vara stadig men knappast klyva vågor bättre än 370. Lätt och platt brukar betyda lätt avdrift och denna skiljer sig nog inte i det avseendet.

    Kommentera


    • #3
      Jag gick ut och kikade på min nu. Har ju bara ägt den ett år. Det är en 330, inte 370 som jag skrev.
      Tittar jag på ofc bilder så har ju pike en tendens till att klyva lite vågor iaf.

      Kommentera


      • #4
        330 är ju en helt platt historia. Driver som galet.
        En pike är garanterat bättre, men inte så bra som en gammal glasfiberbåt skulle jag tro.
        Ingen fisk är chans för fisk.
        https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

        Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
        https://www.youtube.com/user/jurgenjons

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av joens Visa inlägg
          330 är ju en helt platt historia. Driver som galet.
          En pike är garanterat bättre, men inte så bra som en gammal glasfiberbåt skulle jag tro.
          Jag håller med, tror dock inte att Pike ens slår Oskwig 370 vad gäller att klyva vågor, inte heller 370 lär utmärka sig där, jag har en liknande (Quicksilver 355) och även om de två senare har en antydan till V-form i fören så saknar de vikten att klyva vågor och dessutom så blir även de snabbt platta i skrovet en liten bit akterut.

          Vill du främst ha en något stadigare båt vid stillastående fiske så är nog Pike ändå ett bättre val än t ex 370 ffa om du står på i båten framför mittoften.

          Kommentera


          • #6
            Det jag hoppades på är att den går att använda som kombobåt. Dom herrar jag har med mig när det är dax för nät är i regel 70+.
            Själv har jag drygt 30 år tills jag själv är där så för mig är inte faran att ramla i vattnet så stor. Men om dom gör det så får jag problem.
            Lägger man nät så har man inget val morgon efter än att åka ut. Nästan oavsett vind. Ibland så stämmer ju inte väderprognosen och det är då jag är orolig. Har hänt att när vi kört med nuvarande båt så har elmotorn lättat från vattnet.

            Såvitt jag kan läsa så är pike 1dm bredare än 440s. Och det tycker jag väger till dess fördel.
            Själv hade jag dock önskat denne hette perch istället för pike.

            Kommentera


            • #7
              Det räcker med att titta på en fyrkantig båt så förstår man hur bra den klyver vågor
              Det finns en anledning till att båtar är spetsiga , v-formade i fören och har köl
              Köper du en platt fyrkantig båt så kommer den att vara sämre mycket sämre än plastbåten som du har
              Plastbåten borde ju gå att göra i ordning och den börjar bli dålig

              Kommentera


              • #8
                Sant. Men jag hoppades det fanns fler tokiga personer som mig som testar. Pike har ju trots allt en tendens till spetsighet.

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                26 svar
                13 527 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Klant84
                av Klant84
                 
                Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                20 svar
                1 967 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Amiala
                av Amiala
                 
                Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                2 svar
                280 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Old Firehand  
                Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                34 svar
                4 190 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Sundström76  
                Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                2 svar
                343 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Eino
                av Eino
                 
                Arbetar...
                X