vad gäller? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

vad gäller?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av Laxen2 Visa inlägg
    Vad gäller om man som köpare vill dra sig ur ett båtköp men redan betalat en handpenning? Om köparen av någon anledning ångrar sig men har betalat en handpenning som inte är av stor betydelse? Det enda som säljaren kan då göra är väl att behålla handpenningen?
    Här du skakat hand med säljaren och betalat handpenning men ångrat dig kan du glömma dom pengarna, skulle själv mest bli irriterad pga att jag troligtvis hade sagt till andra spekulanter att jag sålt båten och pga det oxå slösat min tid pga oseriös köpare, så några pengar tillbaka kan du nog glömma, i alla fall om du köpt båten av mig.

    Kommentera


    • #12
      Klart det kan vara lite förargligt som säljare om en som betalat handpenning inte fullföljer köpet men inte behöver det innebära att presumtiv köpare är oseriös för den sakens skull?

      Finns flera omständigheter som kan göra att man behöver eller vill dra sig ur en affär kan jag tänka mig även om jag inte lagt handpenning själv. Ett handpenningavtal hade nog varit det bästa för alla parter http://www.boupplysningen.se/juridik/handpenningavtal

      Kommentera


      • #13
        Motparten är inte en privatperson utan ett båtvarv. Jag fick en faktura som specificerade vad handpenningen syftade på. När jag räknar med alla andra kostnader som tillkommer blir jag lite tveksam. Känns som att pengarna skulle investeras i nåt bättre/viktigare. Det känns även att jag komma att få jobba massor bara för att komma ikapp och kommer att få än mindre tid för fisket. Jag vill bli en av de som inte hinner använda sitt ekipage och lägger ut det på blocket senare.

        Kommentera


        • #14
          *Inte*
          Har du ångrat dig i det skedet att du fått faktura, så är du nog så illa tvungen att betala, för annars kan du iskallt räkna med inkasso ett par vändor innan fogden skickar brevduva.
          Isf bestrida den efter (men där kommer det nog dessvärre bli svårt att få rätt)
          Det är min vilda gissning iaf

          Kommentera


          • #15
            Lite beroende på hur långt man vill dra det så tror jag inte att säljaren har rätt att behålla hela handpenningen.
            Säljaren kan ha rätt att behålla pengar för eventuella merkostnader han har haft till följd av att köparen drar sig ur affären.
            Men som sagt, jag är långt ifrån säker på juridiken här.
            Om det rör sig om mycket pengar kan det vara värt att kolla upp i alla fall.

            Handpenning eller kontantinsats är ett penningbelopp, som då man ingår ett avtal betalas av den ena avtalsparten till den andra som förskott på betalningen. Genom överlämnande och mottagande av handpenning visar parterna att de binder sig till avtalet, också om handlingen numera inte har någon självständig betydelse.

            Säljaren har inte rätt att behålla handpenningen om köparen drar sig ur. Däremot har säljaren i den situationen ofta rätt till ersättning, bland annat för det arbete den har lagt ned, och har med betald handpenning en bättre förhandlingsposition (i synnerhet om köparen visar sig medellös). Frågan om rätt till ersättning och eventuell ersättnings storlek avgörs från fall till fall oberoende av handpenningen.

            Kommentera


            • #16
              Är det verkligen så? Då faller ju hela vitsen med handpenning.
              Om man vänder på steken. Kan en säljare som mottagit handpenning sälja till en annan köpare och ge tillbaka handpenningen plus dricks?

              Kommentera


              • #17
                Jag drog mig ur affären och förlorade min handpenning. Men man får väl stå sitt kast.

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av Cyaneus Visa inlägg
                  Är det verkligen så? Då faller ju hela vitsen med handpenning.
                  Om man vänder på steken. Kan en säljare som mottagit handpenning sälja till en annan köpare och ge tillbaka handpenningen plus dricks?
                  intressant

                  Kommentera


                  • #19
                    Ja frågan är om en handlare har laglig rätt att behålla hela handpenningen (utöver faktiska merkostnader), beror möjligen på vad som överenskommits. I ett enskilt fall kan dock merkostnaden vara hög om en handlare t ex köpt hem en dyrare icke lagerhållen vara.

                    Om köparen i det fallet drar sig ur så står ju handlaren kvar med en "hyllvärmare" med kreditkostnad eller en ränteförlust..

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                    26 svar
                    13 395 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Klant84
                    av Klant84
                     
                    Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                    15 svar
                    1 358 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Nila
                    av Nila
                     
                    Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                    2 svar
                    269 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                    34 svar
                    4 130 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                    2 svar
                    327 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Eino
                    av Eino
                     
                    Arbetar...
                    X