Nytt kajak köp - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nytt kajak köp

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Nytt kajak köp

    Godkväll alla fiskare!

    Har provat fiska en del ifrån kajak tidigare och är helt såld. Tidigare har det fiskats från en kajak ifrån Jula men nu vill jag ha något bättre med fler möjligheter och komfort. Har kikat en hel del på dace pro angler och är näst intill på gång att köpa en sådan. Men innan jag lägger iväg en beställning så vill jag ha fler tips om kajaker som kanske har andra intressanta möjligheter.

    Så det jag letar efter är:
    Stabilitet (möjlighet till att stå)
    Säte som är ställbart
    Fäst möjligheter för ekolod, spöhållare, kamera och så klart kaffe koppen
    Plats för packning
    230kg lastvikt minimum
    Är ganska krallig så tung paddlad är inga problem.

    Har ni några tips på andra modeller så tar jag gärna emot dem!

  • #2
    Skulle inte köpa en Dace pro angler om jag var du. Är knappt en uppgradering jämfört med en julakajak. Gå med i Svenska kajakfiskare på fb så kan du få bra tips. Om jag var du skulle jag satsa på en bättre kajak begagnad, då får du mer för pengarna.

    Kommentera


    • #3
      Finns en köp&sälj för kajak på FB. köp hellre en beg av kännt märke än en ny 'Kinakajak'.

      Har du budget och bestämt att kajakfiske är grejjen är det bättre att nypa en bra balja direkt.

      Jag är inne på 3e året som kajakfiskare å kör trampkajak.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Test005 Visa inlägg
        Finns en köp&sälj för kajak på FB. köp hellre en beg av kännt märke än en ny 'Kinakajak'.

        Har du budget och bestämt att kajakfiske är grejjen är det bättre att nypa en bra balja direkt.

        Jag är inne på 3e året som kajakfiskare å kör trampkajak.
        lånar tråden lite granna....
        synpunkter på trampor,,, är det överlägset, och vid vilket fiske, trolling,flötestrolling prickskytte?

        Är kajakfiske klart bäst på grundare vatten(man syns ju mindre?

        Jag har endast jula ekonomikajak....

        Kommentera


        • #5
          Trampor är förutom det du räknar upp väldigt bra även för spinnfiske.
          man håller position i vind och kan kasta, drifta kontrollerat och manövrera utan att släppa spöet för att plocka upp paddeln.
          Fiskar både grunt och djupt.. min lilla båt står och skäms i båthuset då kajaken får all tid i vattnet.

          Har man väl börjat med en tramp, är det svårt att gå tillbaka till en paddelkajak tror jag. Väldigt bekvämt, snabb och energieffektivt. Jag trollar en del gädda och kör långa pass. Kan lugnt hålla 2-2,5kn 'hela dagen' då det är sävlig promenadtakt på pedalerna.

          Kajakfisket ökar och fler och fler hoppar på tåget, skoj.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Test005 Visa inlägg
            Trampor är förutom det du räknar upp väldigt bra även för spinnfiske.
            man håller position i vind och kan kasta, drifta kontrollerat och manövrera utan att släppa spöet för att plocka upp paddeln.
            Fiskar både grunt och djupt.. min lilla båt står och skäms i båthuset då kajaken får all tid i vattnet.

            Har man väl börjat med en tramp, är det svårt att gå tillbaka till en paddelkajak tror jag. Väldigt bekvämt, snabb och energieffektivt. Jag trollar en del gädda och kör långa pass. Kan lugnt hålla 2-2,5kn 'hela dagen' då det är sävlig promenadtakt på pedalerna.

            Kajakfisket ökar och fler och fler hoppar på tåget, skoj.
            Jag har full förståelse att Jula kayaken är en budget och kanske nästan en skitkajak, jag köpte min billiga när det var typ halva priset, 999 eller om det var 1499.
            Men de har ju en pro för 6-7000kr, hur mycket mer måste man lägga för att få en märkbart bättre kajak av bra kvalitet?
            https://www.jula.se/catalog/fritid/b.../kajak-003781/
            För jämförhetens skull kanske man då ska jämföra paddelkajak med paddelkajak.

            Jag gillar verkligen känslan att glida fram tyst på min julakajak, men saknar samtidigt lyxen med båt, att kunna ha med sig allt och lite till.
            Min är dock utrustad med garmin strike 4-5", sits,ankarlina som går flytta från för till akter,ryggsäck till stolen med draglåda och termos och en macka.
            kör med två spön, dock krångligt med livebait.

            hehe, jag tillomed har en liten watersnake, minsta modellen monterad på sidan och litet bilbatteri bakom mig.
            Men en riktig kajak med trampor och utrustning monterad för 4-5h flötestrolling vore nice, men antar att det ryker 50k +....

            Kommentera


            • #7
              Jag tror Julakajakerna har gjort att många har testat på kajakfisket för en billig peng och sedan går man kanske vidare till en mer påkostad modell när man vill ha mer funktioner och lite bättre egenskaper.
              Jag har aldrig testat Jula's, men funkar den och tar dig ut på vattnet ska man inte se ned på den pga att den är billig tycker jag.

              "It's not the size of the dog in the fight, it's the size of the fight in the dog."

              Nypriser på en bra trampkajak är tex Hobie Compass för 25k och en Bra paddelkajak tex någon modell från Jackson kring 20k.
              Sen kan man förstås köpa en stor trampkajak/båt från Hobie eller Native för 45k och toppa ut den mot 70-80k med marinelektronik och gadgets, men då kommer man kanske ifrån enkelheten som kajakfisket erbjuder.

              Mitt tips: gå med i Kajaker köp&sälj på FB. leta åt ellet annonsera efter en Jackson Cuda 12 eller Cuda 14 och betala 12-15k beroende på utrustning som följer med.
              Se till att få med en bra paddel eller köp en vettig paddel för 2k-3k (paddeln är superviktig för att det ska vara kul att paddla och den ska passa din längd)
              Märket Bending Branches är vanliga kajakfiskepaddlar.

              webbutiken Kayakstore.se säljer bra tillbehör för kajakfisket.


              ...sen spårar det i vanlig ordning ut och nästa säsong kör du trampkajak och lever på nudlar och läser grannens nystulna morgontidning

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Test005 Visa inlägg
                Jag tror Julakajakerna har gjort att många har testat på kajakfisket för en billig peng och sedan går man kanske vidare till en mer påkostad modell när man vill ha mer funktioner och lite bättre egenskaper.
                Jag har aldrig testat Jula's, men funkar den och tar dig ut på vattnet ska man inte se ned på den pga att den är billig tycker jag.

                "It's not the size of the dog in the fight, it's the size of the fight in the dog."

                Nypriser på en bra trampkajak är tex Hobie Compass för 25k och en Bra paddelkajak tex någon modell från Jackson kring 20k.
                Sen kan man förstås köpa en stor trampkajak/båt från Hobie eller Native för 45k och toppa ut den mot 70-80k med marinelektronik och gadgets, men då kommer man kanske ifrån enkelheten som kajakfisket erbjuder.

                Mitt tips: gå med i Kajaker köp&sälj på FB. leta åt ellet annonsera efter en Jackson Cuda 12 eller Cuda 14 och betala 12-15k beroende på utrustning som följer med.
                Se till att få med en bra paddel eller köp en vettig paddel för 2k-3k (paddeln är superviktig för att det ska vara kul att paddla och den ska passa din längd)
                Märket Bending Branches är vanliga kajakfiskepaddlar.

                webbutiken Kayakstore.se säljer bra tillbehör för kajakfisket.


                ...sen spårar det i vanlig ordning ut och nästa säsong kör du trampkajak och lever på nudlar och läser grannens nystulna morgontidning
                Jag började faktiskt med en test av jackson cuda 12,, finns ju en ryss som fiskar mycket från kajak, han var hyresgäst o lånade ut den två gånger för ca 7-10 år sedan.

                men det var inte jättestor skillnad mot julakajaken jag har idag men då var det väl bland de första kajakerna som kom till sverige och dessutom en av de minsta.

                jag smsade just Felix(kayakstores) och undrade lite om prisförslag.

                För min del så OM jag köper så ska det vara en fiskemaskin, ska gå och ha efter 4hjulingen i 80km/h med elektronik.
                jag har inte sett någon bra lösning för livebaitförvaring, jag gillar flötestrolling och det måste den funka för.
                alltså en fullutrustad quintrex 435 men i kayakmodell.....

                Gillar inte att ha grejer fastsatta utanför kajaken, så inga sumpar hängande efter kajaken, då blir den ej smidig.

                Kommentera


                • #9
                  Hobie livewell v2. Säljs också på kajakstore. Den borde funka

                  Kommentera


                  • #10
                    Som författaren ovan nämnde så finns hobies egna livewell. Hobie gör riktigt bra kajaker och jag rekommenderar outback, compass eller revolution. Pro anglern är i mitt tycke alldeles för tung. Kayakstore är i vilket fall bra att ha och göra med.
                    ​​​​​​
                    Även om jag förstod att du prioriterade lite större kajaker så vore det värt att ta en titt på en stealth som Joel Abrahamsson distribuerar. De nya modellerna kommer med inbyggd livewell ohh många kajakfiskare som flötestrollar gillar de kajakerna då du kan flytta dig väldigt stora avstånd utan ansträngning. Jag har både en outback och en stealth ohh kajakerna är väldigt olika och bra på olika saker.

                    ​​​​

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                    26 svar
                    13 524 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Klant84
                    av Klant84
                     
                    Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                    20 svar
                    1 962 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Amiala
                    av Amiala
                     
                    Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                    2 svar
                    280 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                    34 svar
                    4 190 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                    2 svar
                    343 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Eino
                    av Eino
                     
                    Arbetar...
                    X