Nytt kajak köp - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nytt kajak köp

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Ursprungligen postat av abe Visa inlägg

    men är det så stora problem med lite tungdrivet,, man måste väl lätt komma upp i trollingfart?

    några längre sträckor trampar/paddlar man väl inte, då är det väl smartare att lägga i kajaken på annan plats, den kräver ju inte ramp.
    Som siso sa, de flesta kajaker( med ett par undantag) kommer lätt upp i två knop eller mer utan större ansträngning. Min outback ligger kanske på 3-3.5 knop utan ansträngning och min stealth är en Ferrari. Men det är skönt att ha alternativet att göra en längre förflyttning på sjön eller om man ska paddla eller trampa i hård motvind och höga vågor. Dessutom är det en riktigt skön upplevelse att trampa eller paddla en lättdriven kajak medan en tungdriven känns ungefär som att cykla i uppförsbacke och motvind med regn i ansiktet
    ​​

    Kommentera


    • #22
      Trollade en hel del gädda med Pro Angler 12. bred och tung kajak men väldigt energieffektivt trampsystem så man kan köra tills man är less. Körde dessutom två sidoparavaner och stora tungdragna wobblers. tex Cisco 1800.

      Kommentera


      • #23
        Tack så hemskt mycket för alla tips och information, mycket hade jag inte alls tänkt på överhuvudtaget. Jag fiskar mesta dels i större sjöar så som Hjälmaren, Mälaren och Vättern där jag har min sommarstuga, men då använder jag mig av stora båten. Kajaken används mest till mindre insjöar, åar och tillsammans med vänner under spontana fiskeresor. Jag föredrar hellre att paddla istället för tramp, den har sin charm. Visst är det bökigare att veva omkring med paddeln istället för att trampa sig fram. Har inte haft någon tanke på trolling, latmansfiske har aldrig varit min grej. Sen kan man inte bortse från att bara paddla ut en kväll för att avnjuta naturen.

        Kommer givetvis kika på köp & sälj grupperna på facebook och även ta kontakt med Felix. Har hört att han kan ordna fram begagnade inbyteskajaker till kanonpriser. Satt även och kikade igenom några av era förslag på andra kayaker och har ändra mitt tänk en aning. Ska åka förbi butikerna här i Stockholm för lite fler råd och även prova för att se vilken som jag anser passar mig bäst.

        Tack åter igen för all hjälp! Jag återkommer så fort jag har bestämt mig, så får ni ge er respons.

        Kommentera


        • #24
          vad roligt. lycka till

          Kommentera


          • #25
            Nu är den nya kajaken införskaffad med lite tillbehör. Hade ett väldigt bra samtal med Felix på kayakstore och han tipsade mig om just denna Jackson Bite. Lite skeptisk i början men när jag kom på idéer ang förvaring, hållare och en provtur så tog jag chansen. Kan inget mer än säga att jag är svin nöjd! Nu saknas bara att inviga den med en fisk.

            Kommentera


            • #26
              Härligt!

              Kommentera


              • #27
                Tänkta tipsa om en Big Fish 105
                https://kajaktiv.se/3-waters-big-fis...BoCUJsQAvD_BwE
                Visserligen är lastkapaciteten bara 180 kg.
                Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


                /Stefan

                Kommentera


                • #28
                  Ursprungligen postat av lsjonsson Visa inlägg
                  Tänkta tipsa om en Big Fish 105
                  https://kajaktiv.se/3-waters-big-fis...BoCUJsQAvD_BwE
                  Visserligen är lastkapaciteten bara 180 kg.
                  Jag har provat en feel free tidigare, okänd modell. Men den var en aning tung paddlad. Kunde inte heller få en bra kurs med baljan. Har köpt en Jackson nu, men tack för tipset i alla fall

                  Kommentera


                  • #29
                    Ursprungligen postat av Octopus Visa inlägg

                    Jag har provat en feel free tidigare, okänd modell. Men den var en aning tung paddlad. Kunde inte heller få en bra kurs med baljan. Har köpt en Jackson nu, men tack för tipset i alla fall
                    Ok! En kompis nere i Uppland har en sådan som både fiske o till sjöfågeljakt o paddlar runt i. Har brukar även har ena hunden med sig o han tycker att den är stabil o bra för det ändamålet som han anv. den till.
                    Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


                    /Stefan

                    Kommentera


                    • #30
                      Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


                      /Stefan

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                      26 svar
                      13 527 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Klant84
                      av Klant84
                       
                      Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                      20 svar
                      1 967 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Amiala
                      av Amiala
                       
                      Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                      2 svar
                      280 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Old Firehand  
                      Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                      34 svar
                      4 190 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                      2 svar
                      343 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Eino
                      av Eino
                       
                      Arbetar...
                      X