Hjälp vid båtköp önskas - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp vid båtköp önskas

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Hjälp vid båtköp önskas

    Var på väg att köpa en styrpulpet Cresent 434 med 15 hk 4takt men provkörningen blev inte som jag tänkt mig. Vid låg hastghet var allt ok, tänkt till fiske vilket är mitt ändamål MEN för att ta mig snabbt mellan a och b vill jag kunna dra på och det gick inte. Bakändan grävde ner sig och fören står rätt upp så sikten försvann totalt. Hur kan jag göra för att få ner fören i vattnet? Kändes som det inte fanns tillräkligt med kraft i motorn för att plana ut. Kan jag lägga i vikter fram eller kommer det inte räcka? Motorn väger, batteriet och bensintanken likaså och inte minst jag själv. Hjälper trimplan till?? Är det fel ekipage för mitt ändamål eller kan jag förändra något?? Väldigt tacksam för hjälp. Mvh Kenth

  • #2
    434.an är en trevlig båt för fiske (fiskar mycket från sådan) men kräver mera än 15 hk, allt under 20hk helst 2Takt är för klent gärna 30hk annars beter den sig som Du beskriver ;-(
    Visst kan Du flytta om vikt men till slut kommer Du att behöva byta motor så lika bra att göra det direkt, så leta efter en annan med lämplig motor eller ta smällen med att byta på denna, personligen skulle jag leta efter en med en vettig motor direkt.

    För att göra den bättre vid fiske så häng på en front elmotor och sätt batteriet till den i fören så får Du mera vikt där och bra hjälp vid fisket med elmotorns alla fördelar och det är endast frontmonterad som gäller annars blir det mera vikt i aktern och det vill Du inte ha!

    Kommentera


    • #3
      Jag körde en 20hk Suzuki 4takt på min 434 innan jag sålde den, gick riktigt bra om man var själv i båten med fiskeutrustning eller två personer och hyfsat lätt utrustning. Var man två personer med dubbla uppsättningen fiskeutrustning, batteri, elmotor så gick den inte att plana. Om du planerar att packa över 250-300kg (kroppsvikt inräknat) i båten så skulle jag säga minst 25hk.

      *edit* ska tilläggas att jag hade byggt kastdäck på båten. Click image for larger version

Name:	829F2080-D981-45B9-81DC-81ECE4495ADD.jpeg
Views:	94
Size:	644,6 KB
ID:	2504846

      Kommentera

      Foton

      Collapse

      Relaterat

      Collapse

      Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
      26 svar
      13 524 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Klant84
      av Klant84
       
      Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
      20 svar
      1 962 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Amiala
      av Amiala
       
      Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
      2 svar
      280 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Old Firehand  
      Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
      34 svar
      4 190 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Sundström76  
      Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
      2 svar
      343 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Eino
      av Eino
       
      Arbetar...
      X