kastdäck - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

kastdäck

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • kastdäck

    Hur bygger jag reglar till ett kastdäck? Jag vill bara fylla ut arean mellan mittoften och fören med en platta. Tänkte bygga reglar som ska understödja den övre plattan som ska utgöra kastdäcket. Hur går jag tillväga för att bygga upp reglarna steg för steg.

  • #2
    Ja, du måttar, sågar, skruvar... Gör en ram

    Kommentera


    • #3
      Vilka verktyg behöver jag ha på plats? Jag saknar el. Jag vill verkligen har den perfekta fiskeekan i sjön. Alla ska bli gröna av avund. Nu vill jag bygga kastdäck, måla om båten invändigt och laga en spricka i skrovet.

      Kastdäcket måste bli perfekt och helt plant.
      Senast ändrad av Laxen2; 2019-05-06, 19:11.

      Kommentera


      • #4
        Du behöver ha en fogsvans, en vinkelhake, en penna, ett vattenpass, en smygvinkel, ett ögonmått, en tumstock och en skruvdragare.
        Sen skaffar du tryckta 45x45 reglar och några små vinkeljärn och en plyfa (15mm).
        Börja med att mäta alla "yttermått" och sen bygger du en ram som precis passar in där.
        Sätt några reglar mellan långsidorna med lämpligt "cc" för att ge stabilitet.
        Skruva dit byggvinklarna och lägg på din ram för att säkerställa att den passar. Glöm inte att räkna ut höjden där vinklarna ska sitta så du får allt att ligga "flush". Antagligen ska du sätta dem 60 mm (45+15) under kanten på mitttoften.
        Använd vattenpasset för att få ramen i våg mot fören. Ett tips är att köpa några vinkeljärn som ej är förstärkta så du kan böja till dem lite efter dina behov.
        Tejpa ihop hård papp eller kartong för att skapa en mall som du passar in ovanpå ramen. Börja grovt och se till att du har en vass kniv och putsa till den tills det passar perfekt. Sen lägger du den på plyfan, ritar och sågar. Om du vill kan du avsluta med lite utomhusfog mellan plyfan och båtens sidor för att få det jämt och fint.

        Menar inte att låta som en besserwiser men tänk på att:
        Förborra hålen i ändträt innan du skruvar så minskar risken att det spricker.
        Förborra även gärna hålen för byggvinklarna och det skadar inte att trycka ut lite sikaflex i de hål du gör i båten.
        Det behöver inte se perfekt ut under kastdäcket.

        Det finns en viss risk att din eka kommer bli framtung när du fått dit ditt kastdäck.

        Det viktigaste av allt för att det ska bli bra:
        Ha roligt och stressa inte. Ta en bärs och mät hellre en gång för mycket innan du sågar

        Lycka till!
        Senast ändrad av tpettersson; 2019-05-07, 06:38.

        Kommentera


        • #5
          Tack tpettersson för alla bra råd. Nu börjar vissa tankar och ideer forma sig i mitt huvud. Jag undrar om det allra enklaste inte är att bygga ett kastdäck som endast täcker området mellan mittoft och fören. Dvs inte hela arean som utgör kastdäckets yta.

          Nummer två. Det allra enklaste borde vara att bygga ut två "skenor" som detta kastdäck ska ligga på. Den första skenan kan gå strax under mittoften och eventuellt helt stödjas av mittoften genom att den skruvas fast under den. Det skulle kanske även gå att skenan fästes direkt till båten skrov på samma sätt som mittoften är fäst i skrovet.

          Skena två ska gå strax under där förens kant börjar. Eventuellt kan det fästas in till skrovet. Vet någon hur? Jag tänker att den kanske kan skruvas fast med rätt typ av beslag. Eventuellt kan även några reglar placeras under för extra stabilitet. Kastdäcket ska även gå att skruva fast till dessa två skenor i 4 punkter för extra stabilitet.

          Hur är en mittofter förankrade i båtars skrov egentligen? Den lösningen behöver jag duplikera.

          Det här blir nog den smidigaste och snyggaste lösningen.
          Senast ändrad av Laxen2; 2019-05-07, 12:57.

          Kommentera


          • #6
            I den bästa av allra världar är allt som behövs fyra vinkelbeslag för att fästa dessa två skenor och sedan ytterligare två mindre stödskenor för sidorna. De två vinkelbeslag som fäster den bakre och främre skenan kan stödjas med ytterligare plattor underifrån så att tyngden hamnar på flera punkter och skruvar.

            Kastdäcket förankras antingen genom att skruvas fast från sidorna på 4 punkter eller genom att en mekanisk spärrmekanisk installeras på sidor där skivan som utgör kastdäcket vilar på dessa två skenor.

            En mekanisk spärr lik Theofils spärr som är stor nog. När kastdäcket läggs på skenorna låses den på plats av att en plasttunga trycka ner på den. Vill man ta bort kastdäcket trycker man mer plasttungan.


            En mycket fiffig och elegant lösning som sparar mycket tid och kraft.
            Senast ändrad av Laxen2; 2019-05-07, 13:58.

            Kommentera


            • #7
              Tänk på att de flesta äldre båtar har dålig bärighet i fören. Alltså bör man konstruera så lätt som möjligt. En båt rör sig lugnt och mjukt. Det finns alltså ingen fördel med en konstruera stabilt. Man kan utan problem ha däcket löst liggande, så länge det finns stopp som förhindrar att däcket glider när båten kränger.
              Jag har en 12mm skiva med 1st 45*45 regel som både styvar upp skivan och via stöd i skrovsidan låser däcket i både sida och längd.
              Lätt, enkelt att ta bort och absolut stabilt nog.
              Om du är osäker, börja med få reglar och lägg till efterhand om du känner att det behövs.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Laxen2 Visa inlägg
                Hur bygger jag reglar till ett kastdäck? Jag vill bara fylla ut arean mellan mittoften och fören med en platta. Tänkte bygga reglar som ska understödja den övre plattan som ska utgöra kastdäcket. Hur går jag tillväga för att bygga upp reglarna steg för steg.
                Kastdäcket blir fint om du bygger det själv. Efter ditt femte försök blir kastdäcket så här...http://www.trumman.com/fisketips/galleri_39.htm....

                Old Firehand
                Leif Engström

                http://www.trumman.com/fisketips.htm

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av tpettersson Visa inlägg
                  Du behöver ha en fogsvans, en vinkelhake, en penna, ett vattenpass, en smygvinkel, ett ögonmått, en tumstock och en skruvdragare.
                  Sen skaffar du tryckta 45x45 reglar och några små vinkeljärn och en plyfa (15mm).
                  Börja med att mäta alla "yttermått" och sen bygger du en ram som precis passar in där.
                  Sätt några reglar mellan långsidorna med lämpligt "cc" för att ge stabilitet.
                  Skruva dit byggvinklarna och lägg på din ram för att säkerställa att den passar. Glöm inte att räkna ut höjden där vinklarna ska sitta så du får allt att ligga "flush". Antagligen ska du sätta dem 60 mm (45+15) under kanten på mitttoften.
                  Använd vattenpasset för att få ramen i våg mot fören. Ett tips är att köpa några vinkeljärn som ej är förstärkta så du kan böja till dem lite efter dina behov.
                  Tejpa ihop hård papp eller kartong för att skapa en mall som du passar in ovanpå ramen. Börja grovt och se till att du har en vass kniv och putsa till den tills det passar perfekt. Sen lägger du den på plyfan, ritar och sågar. Om du vill kan du avsluta med lite utomhusfog mellan plyfan och båtens sidor för att få det jämt och fint.

                  Menar inte att låta som en besserwiser men tänk på att:
                  Förborra hålen i ändträt innan du skruvar så minskar risken att det spricker.
                  Förborra även gärna hålen för byggvinklarna och det skadar inte att trycka ut lite sikaflex i de hål du gör i båten.
                  Det behöver inte se perfekt ut under kastdäcket.

                  Det finns en viss risk att din eka kommer bli framtung när du fått dit ditt kastdäck.

                  Det viktigaste av allt för att det ska bli bra:
                  Ha roligt och stressa inte. Ta en bärs och mät hellre en gång för mycket innan du sågar

                  Lycka till!
                  Snyggt!

                  Old Firehand
                  Leif Engström

                  Kommentera


                  • #10

                    Enligt vilken / vilka principer kan man fästa mittoftar på roddbåtar utan att använda beslag. Den mest elegantaste lösningen vore att undvika borra i båten i största möjliga utsträckning. Min skena eller bräda måste ha perfekt passform, det förstår jag. Men hur skapar jag det "understöd" /understruktur som sedan håller det på plats?

                    Enkelt formulerat: Hur skapar man en mittoft?

                    Just nu tänker jag såhär: Skapa först det som ska bli kastdäcket.

                    2) Ta flera bitar träklossar i lagom storlek som du fäster med limfog där du ska skapa dessa två tofter.

                    Placera brädorna eller tofterna på dessa klossar och sedan placera kastdäcket över brädorna. Nu har jag chansen att justera allt genom att ändra lokation på klossarna som hålls på plats av limfog. När jag anser att kastdäcket har perfekt form så börjar jag borra och fäster klossarna permanent på dessa platser. Brädorna eller tofterna fästes sedan med skruv på klossarna. Till slut används vinkelbeslag under klossarna för extra stadga.
                    Senast ändrad av Laxen2; 2019-05-07, 17:03.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                    26 svar
                    13 522 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Klant84
                    av Klant84
                     
                    Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                    20 svar
                    1 961 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Amiala
                    av Amiala
                     
                    Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                    2 svar
                    280 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                    34 svar
                    4 190 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                    2 svar
                    343 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Eino
                    av Eino
                     
                    Arbetar...
                    X