På trailer eller i sjön? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

På trailer eller i sjön?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av Laxen2 Visa inlägg

    Det blir svindyrt att köpa en villa och bygga garage på tomten. Men jag funderar på att fråga lite villaägare om jag får försvara min trailer på deras tomt.
    beroende lite på var du bor kan du ju även att fråga lite lantbrukare om nån har plats att ställa den i en lada el liknande...
    Min fiskeblogg:
    www.marcusfiske.blogspot.se

    Kommentera


    • #12
      Väljer man lada så försök att göra det med viss urskillning kring säkerhet. Min brors motor, typ 2017 Yamaha 50hk (och en annans motor) försvann efter ett inbrott i ladan... Nu vet jag inte säkert hur det var där men delad lada blir delade nycklar och mer noterbar "trafik".

      Kommentera


      • #13
        Har båten på trailer parkerad bredvid garaget på tomten, smidigt att lasta/förvara alla fiskeprylar via garageporten.
        Har laddare i båten för start och elmotorbatteri, bara att plugga i hemma på parkeringen så är det klart för nästa tur.
        Smidigt att bara köra förbi macken och fyll tanken, möjligheten att fiska i olika vatten om behovet uppstår.

        Trailer med gångramper och elvinsch så är det snabbt gjort att rampa, parkera bil och släp sen är man igång.

        Har tidigare haft båtplats i samma sjö, men sade upp den för flera år sedan och har aldrig ångrat det.
        Betalar numera en årlig rampavgift och kan parkera bil och släp innanför båtföreningens bom.
        Senast ändrad av goldfish; 2019-08-14, 11:58.

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av Lejestrand Visa inlägg
          För mig är valet enkelt. Jag har möjlighet att ha båten liggandes i min "hemmasjö", men jag väljer att ha den hemma på gården på en trailer. Anledningen är först och främst att folk inte kan skilja på mitt och ditt och sedan vill jag ha möjligheten att ibland fiska något annat vatten. Som andra skrivit är det också mycket smidigare när man ska skruva på något eller serva motorn, eller bara ladda alla batterier!

          Min båt är alltid lastad och klar, det tar mig 20 minuter hemifrån och tills dess att jag är på väg ut. Gubbarna som har sina båtar i vattnet ska bära batterier och elmotorer och fiskeutrustning och bensintankar och fiskeprylar och... Allt måste bäras fram och tillbaka varje tur för annars är det väck nästa gång du ska ut. Jag kommer nog aldrig ha en båt liggandes i sjön igen...
          Sant. Å andra sidan skulle jag dra mig för att traila i och ur båten ensam, så där underlättar det om man är flera fiskare. Jag rullar ner alla prylar till bryggan på en kärra, tar 2 minuter ner och tio minuter att montera prylarna.

          Kommentera


          • #15
            Kontentan av det sägs är alltså välj det alternativ som är mest praktiskt för dig. Och att båten inte tar någon större skada av att ligga i hamn. Förutom en del smårepor på lack från Y-bom och liknande.


            Jag har en roddbåt vid en sjö och det tar minst 2 timmar att lasta på och av all utrustning. Elmotor, batteri, utombordaren, bensin, ekolod, ankare, spön. Sen att städa båten och få bort löv och vatten tar också tid. Allt som allt så tar det mig cirka 4 timmar bara att förbereda båten för fiske och köra tillbaka. Så med 4 timmars fiske så är mer än halva dagen borta.
            Senast ändrad av Laxen2; 2019-05-21, 17:39.

            Kommentera


            • #16
              Ja, läser jag det här så känner jag att jag ibland nästan ångrar båt, ekolod, elmotor, laddning, ett par spön i var till tre olika arter/metoder och beten därtill.... vilken apparat det blivit!

              Har prövat att dra alla prylar till bryggan och det tar långt mer än 2 minuter för mig... beten, spön, kläder, matsäck, ekolod, elmotor och annat ska ju först fram och in i bilen, sen ut och först ska kärran hämtas/lämnas (båtklubbsrutin...)... det blir den del spring och sen ska kapellet bort, fast 4 timmar...? Oj!

              Då hade jag på allvar funderat om inte samla frimärken kanske kunde vara något?


              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av holden Visa inlägg

                Sant. Å andra sidan skulle jag dra mig för att traila i och ur båten ensam, så där underlättar det om man är flera fiskare. Jag rullar ner alla prylar till bryggan på en kärra, tar 2 minuter ner och tio minuter att montera prylarna.
                Jag trailar alltid ensam och det är sällan eller aldrig några problem. Det är som med manövrering av båt i allmänhet: Det gäller att tänka till före...

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av Lejestrand Visa inlägg

                  Jag trailar alltid ensam och det är sällan eller aldrig några problem. Det är som med manövrering av båt i allmänhet: Det gäller att tänka till före...
                  Samt backa rakt och lagom långt, ett misstag kan bli dyrt.

                  Kommentera


                  • #19
                    När jag skulle köpa båt så var tanken att ha den liggande vid båtplats hela säsongen. Men strax innan affär gjordes så stals grannbåtens motor. Drog öronen åt mig och ändrade mig. Köpte en mindre båt som jag lätt trailar själv. Den får tom plats i garaget vilket gör att fiskegrejerna alltid ligger redo när jag ska ut. Där står även batterierna på laddning så allt är nyladdat när jag ska ut.
                    Det tar 10 minuter att dra ut släpet och koppla på bilen och dra iväg. Sen tar det ca 15 minuter att traila i båten och komma iväg. Smidigt!

                    Kommentera


                    • #20
                      Ska du fiska från båten bör den ligga i sjön...

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                      26 svar
                      13 524 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Klant84
                      av Klant84
                       
                      Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                      20 svar
                      1 962 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Amiala
                      av Amiala
                       
                      Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                      2 svar
                      280 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Old Firehand  
                      Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                      34 svar
                      4 190 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                      2 svar
                      343 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Eino
                      av Eino
                       
                      Arbetar...
                      X