På trailer eller i sjön? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

På trailer eller i sjön?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • På trailer eller i sjön?

    Vad är bäst för min båts mående och hälsa. Att ha den på trailer och på land eller ligga i sjön i en marina under säsongen?
    Om jag har den på trailer i en exempelvis lada så måste den hålla sig avsevärt bättre? Det är väl bäst både för båt och motor?

  • #2
    Det beror ju på.
    väder, vind och sol osv. (& Klåfingriga homo sapiens) gör ju sitt så klart.
    Dessutom så är det gött att ha båten tillgänglig och på land, kanske t.o.m inomhus för underhåll och meckande.

    Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
    &

    Fiskesnacks AbborrFemma 2020
    ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
    Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

    -Okänd

    Kommentera


    • #3
      Svar ja. Ofta också säkrare så. Fast en utombordare och plastbåt med självläns lider inte pina i en hamn under säsong... (de e gjorda för visst väder)

      Å andra sidan kanske lösningen med lada givet omständigheter och omvägar blir så omständig att du drar dig för att åka ut... har du å tredje sidan mycket utrustning inkl elmotor mm så kostar det på att släpa med sig allt det ut till hamn som du i ett trailerläge skulle kunna låta ligga/sitta kvar i/på båten om den står relativt säkert inlåst...

      så, spar ihop till ett radhus med båtförvaringsmöjligheter på tomten, gärna ett garage... jag funderar så iaf...
      Senast ändrad av anteman; 2019-05-20, 17:09.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
        Svar ja. Ofta också säkrare så. Fast en utombordare och plastbåt med självläns lider inte pina i en hamn under säsong... (de e gjorda för visst väder)

        Å andra sidan kanske lösningen med lada givet omständigheter och omvägar blir så omständig att du drar dig för att åka ut... har du å tredje sidan mycket utrustning inkl elmotor mm så kostar det på att släpa med sig allt det ut till hamn som du i ett trailerläge skulle kunna låta ligga/sitta kvar i/på båten om den står relativt säkert inlåst...

        så, spar ihop till ett radhus med båtförvaringsmöjligheter på tomten, gärna ett garage... jag funderar så iaf...
        Det blir svindyrt att köpa en villa och bygga garage på tomten. Men jag funderar på att fråga lite villaägare om jag får försvara min trailer på deras tomt.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Laxen2 Visa inlägg

          Det blir svindyrt att köpa en villa och bygga garage på tomten. Men jag funderar på att fråga lite villaägare om jag får försvara min trailer på deras tomt.
          det har alltid, och kommer alltid att kosta att ligga på topp...
          Never let your memories be greater then your dreams...

          I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

          Kommentera


          • #6
            Jag har haft en båt liggandes vid en sjö nu i 8 år. Vänder upp den till vintern på en myr udde och markerar den för skotrarna. Varje vår tar jag en sväng med borsten och såpa. Ser fortfarande ut som ny. Däremot årorna... dom mår inte bra av att vara ute hela sommaren. Tänkte jag skulle lacka dom nu innan jag vänder på båten.

            Jag skulle väl säga att det är många faktorer du ska titta på. Som hur väl litar du på länspumpen? Hur ser rampen ut. Måste du ner med trailen så att hjulnavet kommer under vatten.
            Är ju många faktorer att titta på.
            Själv skulle jag titta på priset av motorn. Det är ju den folk plockar med sig först.

            Kommentera


            • #7
              För mig är valet enkelt. Jag har möjlighet att ha båten liggandes i min "hemmasjö", men jag väljer att ha den hemma på gården på en trailer. Anledningen är först och främst att folk inte kan skilja på mitt och ditt och sedan vill jag ha möjligheten att ibland fiska något annat vatten. Som andra skrivit är det också mycket smidigare när man ska skruva på något eller serva motorn, eller bara ladda alla batterier!

              Min båt är alltid lastad och klar, det tar mig 20 minuter hemifrån och tills dess att jag är på väg ut. Gubbarna som har sina båtar i vattnet ska bära batterier och elmotorer och fiskeutrustning och bensintankar och fiskeprylar och... Allt måste bäras fram och tillbaka varje tur för annars är det väck nästa gång du ska ut. Jag kommer nog aldrig ha en båt liggandes i sjön igen...

              Kommentera


              • #8
                Selvfølgelig har båt, motor og øvrig utstyr det best på en (justert og tilpasset) tilhenger inne i en oppvarmet garasje. Men livets realiteter er ofte avgjørende for om man har mulighet til å lagre båten slik mellom turene. Personlig flytter jeg nå fra villa til mindre sted, og må da leie plass i en garasje, fordi den garasjen som følger med min nye bolig er for liten til båten. (Garasjen kan dessverre ikke utvides nok til båten heller.)
                Team Colibri

                Kommentera


                • #9
                  Det bästa kanske ändå vore att ha en ruskigt snygg, splitter ny båt med all den senaste utrustningen uppställd på trailer i vardagsrummet året runt, och en gammal skitbåt i sjön som man kan använda när man vill fiska.

                  Det finns för och nackdelar med allt.
                  Jag har provat båda alternativen, och precis som många säger så är det väldigt skönt att ha allt på båten när man kommer fram till sjön. Det är bara att lägga i och sticka ut. Men det kräver att man har en bra plats att ställa båten på när man kommer hem, och att det inte blir så omständigt med att ha den på trailer att man drar sig för att fiska.
                  Att ha den ligga vid brygga är ju enkelt. Man kan sätta sig på sin cykel med spöt i näven och en liten fiskeväska med beten och några bärs i och avnjuta en fredagskväll efter jobbet på sjön.. men då kan man inte ha elmotor, batterier, 15 spön och 100 kg jiggar att släpa på.
                  Senast ändrad av tpettersson; 2019-05-21, 08:46.

                  Kommentera


                  • #10
                    Jag köpte en liten båt för att ha liggandes vid brygga i en fin sjö i närheten, men jag tröttnade efter en månad och köpte ett släp. Alldeles för mycket utrustning att transportera och lasta i båten. Slänger bara ett kapell över båten efter upptagning med all utrustning kvar i båten. Hyr ett garage på ett industriområde för en överkomlig summa pengar.

                    Mvh
                    Johnny
                    Bifogade filer

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                    26 svar
                    13 395 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Klant84
                    av Klant84
                     
                    Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                    15 svar
                    1 358 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Nila
                    av Nila
                     
                    Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                    2 svar
                    269 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                    34 svar
                    4 130 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                    2 svar
                    327 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Eino
                    av Eino
                     
                    Arbetar...
                    X