På trailer eller i sjön? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

På trailer eller i sjön?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Skämt åsido. Det beror väl helt på hur man vill nyttja båten. Min Linder 400 Sportsman ligger vid bryggan något tiotal meter från mitt sommarboende och jag kan sticka ut när jag vill. Den är köpt för att tåla det, utan heltäckningsmattor och annat skit som möglar och blir slemmigt. Just nu ligger den av olika skäl kvar på trailern och jag har inte varit ute en enda gång... (Men i morgon åker den förhoppningsvis i)...
    Skit fiske!
    Gösta
    Senast ändrad av Gösta; 2019-05-22, 20:49.

    Kommentera


    • #22
      Ursprungligen postat av Laxen2 Visa inlägg
      Jag har en roddbåt vid en sjö och det tar minst 2 timmar att lasta på och av all utrustning.
      Cheezus Laxen! Två timmar? Hur bär du dig åt?
      2km mellan parkering och båt? Transporterar allt i omgångar på cykel?
      Skämt åsido, du borde kunna få ner den tiden avsevärt. Jag har haft båt vid brygga och vet att det tar tid att bära, lasta osv men du borde kunna kapa väldigt mycket tid där. Rutin, systematik och kanske mindre prylar så hinner du fiska mer!

      Kommentera


      • #23
        I vilken utsträckning är själca trailandet med sjösättning och upptagning en påfrestning föf en lite större båt, tex en trollingbåt på 5 + meter?

        Kommentera


        • #24
          Jag hade en stor roddbåt som låt vid en brygga och fylldes med löv och vatten och toftarna blev smutsiga. Först var jag tvungen att länsa båten, sen skura och sopa rent, sedan så började jag sätta på bensinmotor, montera ekolod, bära in spön och packningar, ankare och kätting. Det var helt tidsförödande. Jag har lärt mig att göra livet lättare för mig och endast få med mig det nödvändigaste, motorn och ett spö. Då tar förberedelse av båten inte mer än säg 1 timme.

          Kommentera


          • #25
            Ursprungligen postat av Laxen2 Visa inlägg

            Det blir svindyrt att köpa en villa och bygga garage på tomten. Men jag funderar på att fråga lite villaägare om jag får försvara min trailer på deras tomt.
            Inte alls, jag sänkte min boendekostnad till hälften när jag flyttade från lägenhet till stor villa på landet. Fler borde kolla med banken och kika runt på hemnet för att se hur många tusenlappar per år man faktiskt sparar.

            Kommentera


            • #26
              Man bör gå med i en båtklubb om man bor i Stockholm. Då får man båtplats, förvaringsplats/vinterplats , samt tillgång till el och vatten på en och samma gång. Sen finns det olika förvaringslösningar för vintern, för 300 / månad så kan man förvara båten i kallhall bara några mil från Stockholm. Har man en större båt än en roddbåt är det den bästa lösningen.

              Kommentera


              • #27
                Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg

                Inte alls, jag sänkte min boendekostnad till hälften när jag flyttade från lägenhet till stor villa på landet. Fler borde kolla med banken och kika runt på hemnet för att se hur många tusenlappar per år man faktiskt sparar.


                Mmmmmm,.....
                om bara bankerna hade vart lite mer intresserade av att låna ut pengar hade de vart enklare!

                När jag o sambon skulle prata om ev lånelöfte så fick vi svaret att: ” ring när no sparat ihop 400-450.000kr så ska vi sätta oss ner o diskutera!”

                Kommentera


                • #28
                  Ursprungligen postat av Kimmen Visa inlägg



                  Mmmmmm,.....
                  om bara bankerna hade vart lite mer intresserade av att låna ut pengar hade de vart enklare!

                  När jag o sambon skulle prata om ev lånelöfte så fick vi svaret att: ” ring när no sparat ihop 400-450.000kr så ska vi sätta oss ner o diskutera!”
                  Bankerna är väl väldigt intresserade av att låna ut samt att med dagens ränteläge lånar du till 1 procent netto efter avdrag. Vilket i sig har trissat upp priserna vilket inte är konstigt när du kan låna 2 miljoner och ha ränta på ca 1500kr i månaden. Mycket billigare att ha en energieffektiv kåk än att hyra bostad i dagsläget.

                  Sen vill de väl självklart ha seriösa kunder och inte sådana som tror att det går att låna allt utan egna medel och amortera noll eller knappt något. En vettig villa blir ju flera hundra tusen i insats. Det är ju ganska låga krav på 15 procent i egna medel. Tycker man det är mycket så begrunda att det är ju faktiskt 85 procent som ska in till också.
                  Sen ser de ju till kundens bästa att kunna ha marginaler att verkligen ha råd med huset och lånet.
                  Alumacraft så klart!

                  Kommentera


                  • #29
                    Bor i obygden, 3 garage varav två är med båtar. Två båtar utanför varav en på trailer.

                    Hade båtplats innan i sjön här hemma men insåg att det går snabbare att traila för mig. Jag har dessutom problem med foten så undviker att gå, speciellt att bära saker.

                    Nu har jag gått upp i storlek men går bra att traila en Ryds 435DL själv med. Lite tyngre men inte så det tar längre tid.

                    Trailer passar jag bra. Min Kimple 330 står på en vanlig kärra nu med, lastad och redo. Bara att lyfta över spön och väskor så är jag redo.
                    ​​​​​
                    Ingen fisk är chans för fisk.
                    https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

                    Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
                    https://www.youtube.com/user/jurgenjons

                    Kommentera


                    • #30
                      La bud på ett mindre hus 2018 strax utanför Uppsala då min garagelösning i stan inte funkar bra längre men det blev ingen affär... bl a skulle två bilar behövas... Å gumman har idag 500m till jobbet, jag ca 3km... sånt e också värt...

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                      26 svar
                      13 542 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Klant84
                      av Klant84
                       
                      Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                      20 svar
                      1 985 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Amiala
                      av Amiala
                       
                      Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                      2 svar
                      283 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Old Firehand  
                      Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                      34 svar
                      4 210 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                      2 svar
                      346 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Eino
                      av Eino
                       
                      Arbetar...
                      X