Livewell vs betesump i båten? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Livewell vs betesump i båten?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Livewell vs betesump i båten?

    Nyfiken på vad ni tycker eller helst ren erfarenhet?
    Jag tycker det ser väldigt smidigt ut med en livewell i båten. Lättillgängligt. Men frågan är om det är effektivare då dom plockar in varmt ytvatten. Man kanske kan ha ett längre insugsrör med en tyngd på?

    En vanlig betessump ala strömmingsfjällare kan man ha långt snöre till och få ner på svalare vatten. Klar fördel ser jag det som. nackdel att den måste upp vid förflyttning och för att fylla på beteshinken. Billigaste valet dock.

    Men kan en livewell byggd i en kylväska kanske är den effiktivaste latmasken?

    Vad tycker ni? Kanske finns det nån variant jag missat i utbudet?


  • #2
    Jag får aldrig någon fiske så detta är inte ett problem för mig..
    Nä, seriöst.. tycker du har bra frågor. Däremot har jag aldrig hört att det skulle vara några problem med att använda ytvattnet i sin livewell.
    På sånadäringa amerikanska bassbåtar byts ju vattnet ut automatiskt med jämna mellanrum..
    Jag byggde en egen livewell av en trasig kylbox (modell lite större) som jag fyllde med vatten i början av passet och där jag hade en helt vanlig syrepump. Den höll liv i mina abborrar väldigt länge i alla fall. Var det riktigt varmt ute brukade jag lägga i en kylklamp och ha locket stängt.

    Jag skulle helt klart satsa på livewell om jag hade plats i min båt.

    Kommentera


    • #3
      Jeg har LW.
      Som i sump så bør du ha med kjølebag med isblokker i, og slå av sirkulasjonen, dersom det er varmt i vannet og du skal holde fisk i liv over lang tid. LW er veldig enkelt i bruk kontra sumpen jeg brukte før, men med tanke på overlevelse er det same-same siden bruken ellers er identisk.

      Og for all del - husk å desinfisere LW-systemet hvis man flytter båten mellom ulike vassdrag.
      Team Colibri

      Kommentera


      • #4
        Tanken var ju att bygga en egen. Tycker att en kylbox tar plats, en olämplig plats.
        Har sett bilder på om som byggt av armerat glas, såna vi är vana att se i skolor. Avlånga då. Ser praktiskt och tidsbesparande. Plus att man ser direkt om man behöver göra en åtgärd. Minns ju från mina yngre dagar då vi rodde ut och metade abborren Hade två hinkar med oss och det var ett ständigt flyttade på dessa löjor.
        Ser ju att westgear säljer ett kit. Krävs ju lite luskande är jag rädd. Ska man väl göra en så ska den ju funka bra också.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
          Jeg har LW.
          Som i sump så bør du ha med kjølebag med isblokker i, og slå av sirkulasjonen, dersom det er varmt i vannet og du skal holde fisk i liv over lang tid. LW er veldig enkelt i bruk kontra sumpen jeg brukte før, men med tanke på overlevelse er det same-same siden bruken ellers er identisk.

          Og for all del - husk å desinfisere LW-systemet hvis man flytter båten mellom ulike vassdrag.
          Där jag bor så är alla vatten kopplade till varandra. Alla vatten här kommer till Dellensjöarna innan dom vandrar vidare mot havet.

          Kommentera

          Foton

          Collapse

          Relaterat

          Collapse

          Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
          26 svar
          13 524 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Klant84
          av Klant84
           
          Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
          20 svar
          1 962 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Amiala
          av Amiala
           
          Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
          2 svar
          280 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Old Firehand  
          Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
          34 svar
          4 190 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Sundström76  
          Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
          2 svar
          343 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Eino
          av Eino
           
          Arbetar...
          X